کارگرانی که دستشان به جایی بند نیست؛

دردسر‌های بیمه‌ای مشاغل سخت و زیان آور

تاریخ انتشارجمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۵۴۵۱۳
برجسته‌ترین مزیتی که کارگران مشاغل سخت و زیان آور دارند بازنشستگی پیش از موعد است که البته در مسیر تحقق آن گاهی دچار دردسر می‌شوند.
۰
plusresetminus
دردسر‌های بیمه‌ای مشاغل سخت و زیان آور
به گزارش بلاغ، زمانی که صحبت از سختی کار می شود ذهن ها نا خود آگاه به سمت شغل های سختی مثل کار در معدن و استخراج مواد معدنی از دل زمین می رود حال آن که مشاغل سخت و زیان آور دایره گسترده تری دارد از کار کردن در مخازن سر بسته تا سر و کار داشتن با موادی که برای سلامتی ضرر دارند.

باوجود مشقت های زیادی که کارگران مشاغل سخت و زیان آور دارند و مشکلات جسمی و روحی که به دلیل حساس بودن کار و اضطراب به آن دچار می شوند امتیازات محدودی برای آن ها در نظر گرفته شده که برجسته ترین آن بازنشستگی پیش از موعد بدون محدودیت سنی با 20 سال کار متوالی است.

یکی از بزرگ ترین دردسرهایی که کارگران مشاغل سخت با آن رو به رو می شوند عدم توانایی در اثبات سخت و زیان آور بودن شغلشان در زمان بازنشستگی است که این مشکل با الزام سازمان تامین اجتماعی به درج عنوان شغلی در لیست بیمه کم تر شده اما ریشه کن نشده است.با این حال برخی از کارفرمایان عنوان شغلی کارگران را درست و واقعی ثبت نمی کنند .

کارگر جوانی که چند سالی است که در کارگاهی کار می کند اظهار می کند که تمام ساعت کاری خود را جلوی کوره ی رنگ می گذراند اما کارفرما عنوان شغلی او را کارگر ساده رد می کند.

هادی ابوی دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران درباره مشاغل سخت و زیان آور گفت : کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور کار می‌کنند دو گروه اند گروه اول مشاغلی هستند که ماهیت سخت و زیان‌آور دارند که این ها هیچ جایی برای بحث ندارند و پیش از موعد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند یک سری دیگر از مشاغل هستند که بعد از بررسی مشخص می‌شود سخت هستند یا خیر.

دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران بیان کرد: امتیازی که برای کارگران مشاغل سخت و زیان آور در نظر گرفته می شود بحث بازنشستگی آن‌هاست و افرادی که شغل سخت و زیان آور دارند ۱۰ سال زودتر از دیگران بازنشسته می‌شوند.

 ابوی  با اشاره به این موضوع  که مشکلات مربوط به بیمه مشاغل سخت و زیان آور با درج عنوان شغلی در لیست بیمه کم شده است تصریح کرد: برخی از مشاغل که ماهیت سخت دارند و این کار سخت بیمه عادی دارد اما نوع  کار و عنوان شغلی باید در لیست بیمه درج شود یکی از موضوعاتی که در گذشته وجود داشت و مشکل ساز شده بود عدم درج عنوان شغلی کارگر در لیست بیمه بود و کارگران مشاغل سخت و زیان آور دچار مشکل می‌شدند اما چند سالی است که دیوان عدالت اداری رای صادر کرده که  براساس آن بررسی به این امور و رسیدگی به شکایت های  کارگری مربوط به هیات‌های تشخیص حل اختلاف تحت عنوان شغلی کارگرها است.

او ادامه داد: در مشاغل سخت و زیان آور کارفرمایان باید ۴ درصد اضافه تر از کارگران معمولی حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند و در رابطه با مشاغل سخت و زیاد آور تامین اجتماعی یک وظایفی دارد که یک مورد از آن بازدید ، بازرسی و شناسایی این کار است. عقیده ما این است اگر بازرسان به موقع کار سخت و زیان آور را تشخیص دادند سازمان تامین اجتماعی این ۴ درصد را در زمان خودش بگیرد اما این کار را انجام نمی دهد و می‌گذارد آخر کار که شخص بازنشسته می‌شود می گوید آقای کارفرما فلان مبلغ را بسته به میزان دستمزدی که کارگر دریافت کرده است پرداخت کن.

دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران با بیان این که کارفرمایان از این موضوع که باید ۴ درصد را آخر سر بپردازند دلخور هستند اظهار کرد: به نظر من که اگر این ۴ درصد در طول دوران کار سخت پرداخت شود برای کارفرما راحت می‌شود.

ابوی بیان کرد: در کارهای سخت و زیان آور قانون گذار گفته است که وقتی کارفرما کارگاهش را راه می اندازد تا ظرف مدت ۲ سال می تواند مواردی که باعث سختی کار می شوند را بررسی کند و همچنین آلاینده سنجی انجام دهد اگر که کارگاه او مواردی داشت که سخت بود این شغل سخت و زیان آور است اما اگر سخت  نبود کارگاه از سخت و زیان آوری خارج شود کارفرماها اگر این کار را انجام دهند کارگران دیگر نمی توانند ادعایی داشته باشند.

 او افزود: ما همیشه این موضوع را بیان و تاکید می کنیم که کارگر به امید بازنشستگی سالم می‌تواند کار کند یعنی اگر 20 سال ، 30 سال و حتی 60 سال کار کند زمانی که بازنشسته می‌شود چقدر خوب است که آدم سالمی باشد و بتواند ادامه زندگی و عمرش را با خانواده‌اش در سلامت به سر ببرد اما متاسفانه برای کارگری که کار سخت انجام می‌دهد این اتفاق نمی افتد.

دبیرکل کانون انجمن صنفی کارگران تصریح کرد : بسیاری از کارگرها هستند و شغلی دارند که ماهیت سختی دارد اما اصلا اطلاعی ندارند که کار آنها سخت و زیان آوراست. گروه دیگری هم هستند که نمی‌خواهند بازنشسته شوند چون می گویند حقوق بازنشستگی کفاف زندگی و هزینه های آن ها را نمی دهد این هم یک مشکل دیگر است.

ابوی با بیان این که تامین اجتماعی باید به شرکای اجتماعی خود بیش تر بها دهد گفت: سازمان تامین اجتماعی طبق قانونی که دارد و بر اساس وظایفی که بر عهده دارد اگر بهتر عمل کند و بهتر بازرسی ها را انجام دهد همچنین به شرکای اجتماعی خودش بهای بیش‌تری دهد و از ظرفیت تشکل‌های صنفی کارگری بیش تر بهره ببرد عملکرد موفق تری خواهد داشت.

او اظهار کرد: اگر وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  و سازمان تامین اجتماعی به شرکای اجتماعی خود اعتماد بیش‌تری کنند و تشکلات صنفی افزایش پیدا ‌کند آن ها کمک دست این سازمان می‌شوند و این‌ این مشکلات را رفع و رجوع می‌کنند مثلا سازمان تامین اجتماعی بازرسی‌هایش را به تشکلات صنفی به عنوان بازوان خودش واگذار کند و آن‌ها را به عنوان بازرسان افتخاری بپذیرد عملکرد بهتری خواهد داشت.

اکبر قربانی کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی درباره محیط کار فرسایشی در کشور بیان کرد: بازار کار ما به قدری دردناک شده که اکثر کارگران به نوعی می خواهند فقط فرار کنند شرایط کاری در کشور ما برای کارگران به شکلی است که هر کس به 40 سالگی می رسد می خواهد بازنشسته شود و این موضوع نشان می دهد محیط های کاری ما پر نشاطی نیستند.

قربانی با اشاره به مشاغل سخت و زیان آور گفت: نوع شغل افراد در لیست های ارسالی به تامین اجتماعی بسیار اهمیت دارد چون سازمان با استخراج اطلاعات و مطابقت شغل ها با مصوبه کمیته سخت و زیان آور می تواند بگوید شغل سخت است یا نه و با فرد با 20 سال می تواند بازنشسته شود یا خیر.

او ادامه داد: البته میزان بیمه پردازی کارگر اهمیت دارد و کسری سابقه بیمه نباید داشته باشد کارفرماها متاسفانه در ارسال حق بیمه و درج عنوان شغلی دچار مشکل هستند یا سهوا این کار را انجام می دهند یا عمدا این کار را می کنند.

این مشاور روابط کار تصریح کرد: برخی از کارفرمایان عنوان شغلی کارگران را ساده رد می کنند مثلا کسی که جوشکار بوده را کارمند رد کرده اند راه حل کارگرانی که این مشکل را دارند مراجعه به دیوان عدالت اداری است.

قربانی اظهار کرد: برای این که این مشکل کامل حل شود باید نمایندگانی از وزارت کار و مشاوران تامین اجتماعی شکل گیرد تا این مشکلات را یک بار برای همیشه حل کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما