نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

بحران امید و اعتماد نتیجه مدیریت 8 ساله اصلاح‌طلبان

تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۴۵۴۴۵۶
۰
plusresetminus
بحران امید و اعتماد نتیجه مدیریت 8 ساله اصلاح‌طلبان

به گزارش بلاغ؛ روزنامه شرق در شماره دیروز خود ضمن یادداشتی به صورت تلویحی بحران امید و اعتماد را از جمله نتایج 8سال مدیریت اصلاح‌طلبان در کشور عنوان کرد. نکته قابل تامل اینکه این طیف سعی دارد از آبی که خودشان آن را گل‌آلود کرده‌اند ماهی بگیرد.

در یادداشت شرق می‌خوانیم: «‌جریانی كه در آن تعدادی گروه‌های مهم اجتماعی دائما مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند یا حتی كنار گذاشته می‌شوند، جریان ناعادلانه و همراه با تناقض است- آلبرت هیرشمن». بزرگ‌ترین چالش كشور و دولت جدید، بحران «امید و اعتماد» است.»
اصلاح‌طلبان در دو دوره متوالی ضمن تخریب غیراخلاقی رقیب زمینه روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» را فراهم ساختند و حالا پس از گذشت دو دوره (8سال) نتیجه مدیریت اصلاح‌طلبان بر قوه مجریه آن هم با دولت تدبیر و امید این شده که بگویند در کشور بحران امید و اعتماد داریم.

این نوشتار سپس می‌افزاید: «هرروزه با افرادی مواجه می‌شویم كه به‌جان‌آمده از فقر، نداری، بی‌كاری و... از اینكه «این وضع درست‌شدنی نیست»، «دیگه كاری نمی‌شه كرد»، «هر‌كی می‌تونه باید بره» و... سخن می‌گویند. خبرگزاری ایسپا چند ماه قبل از رقم حدود 44‌درصدی كسانی كه نسبت به بهبود وضعیت در آینده ناامیدند، خبر داده بود؛ درصدی كه در مشاهدات میدانی حتی بیش از آن قابل تخمین است. افزایش ارقام مهاجرت، آن‌هم كیفی‌ترین نیروهای جامعه نظیر پزشكان،‌پرستاران و مهندسان (مهاجرت سه هزار پزشك از كشور طی یك سال- ظفرقندی 1400/6/1 و خروج روزانه 20 مهندس و نخبه-
نایب‌رئیس‌كمیسیون آموزش مجلس، آذرماه 99) یا خروج سرمایه‌ها (حدود صد میلیارد دلار در حدود یك دهه اخیر) و ركورد‌زدن پی‌درپی ایرانی‌ها در خرید ملك در تركیه و... مصادیق عینی این ناامیدی از بهبود وضعیت آینده است. ناامیدی از بهبود‌ وضعیت كشور، دنباله بی‌اعتمادی به مسئولان و سیاست‌گذاران كشور در تغییر این وضعیت و مناسب‌شدن اوضاع برای كار و زندگی معمول و معقول است.»

نگرانی اصلاح‌طلبان از حضور شهردار فسادستیز در تهران
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی نوشت: «ديگر همه مي‌دانند كه شهرداري تهران در شئون مختلف كشوراز اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است و گاهي در افول و ظهور دولت‌ها نقش موثر ايجاد مي‌كند. مديريت شهري به بزرگي تهران با جمعيتي كه روزها تا 12 ميليون نفر مي‌رسد كاري بسيار دشوار و شاق و حساس و لغزنده است كه ممكن است دودمان يك جناح سياسي را برباد دهد و دودش به چشم پايتخت‌نشينان بلكه كل ايرانيان برود. در حال حاضر مناقشه بزرگي پيرامون انتخاب شهردار تهران وجود دارد كه واقعا نگران‌كننده است. متاسفانه در ابتداي كار شوراي شهر جديد برخلاف قوانين و آيين‌نامه‌ها، شخصي براي شهرداري تهران در نظر گرفته شده كه نه تنها رشته تحصيلي‌اش هيچ ارتباطي با مديريت شهري ندارد كه سوابق اجرايي قابل توجهي هم ندارد و بيم آن مي‌رود كه در انواع مشكلات و مسائل پيچيده‌اي كه در تهران وجود دارد و حوادثي كه وقوع‌شان در اين شهر بزرگ طبيعي است با تصميمات غيركارشناسانه شاهد بحران‌هاي اجتناب‌نا‌پذير باشيم وتنور مشكلات داغ شود و ديوار بي‌اعتمادي شهروندان مثل برج‌هاي تهران از باغ‌ها سر درآورند و روزي فرا برسد كه زندگي در پايتخت از اين هم كه هست مشكل‌تر شود.»
گفتنی است اصلاح‌طلبان که تا روز انتخابات تمام تلاش خود را معطوف کرده بودند که آیت‌الله رئیسی نتواند آرای مردم را برای پست ریاست جمهوری کسب کند، اکنون که صندلی ریاست جمهوری و قوه مجریه را از دست رفته می‌بینند به مشکل جدیدی برخورده‌اند و آنهم انتخاب شهرداری عدالت‌خواه و ضد فساد از سوی شورای شهر منتخب مردم تهران است.
حساسیت شهرداری تهران برای اصلاح‌طلبان از آنجا بیش‌تر می‌شود که بدانیم بعد از اینکه دولت و تمام رانت‌هایی که در وزارتخانه‌ها از شستا گرفته تا پتروشیمی و سایر مراکز درآمدزا از دست این جماعت می‌رود، تنها امیدشان به شهرداری تهران بود.
حالا شورای شهر گزینه‌ای انتخاب کرده که نه تنها با رانت و ویژه خواری مخالف است که سمبل مبارزه با اختلاس و رانت است و عملکرد ۲۰ ساله وی نشان داده هیچ‌گونه مماشاتی با دزدی و ویژه خواری نداشته و نخواهد داشت. اعلام جرم علیه رحیمی، سعید مرتضوی، طبری، جاسبی، حسین فریدون و ده‌ها فرد دیگر تنها نمونه کوچکی از اقدامات ضدفساد دکتر زاکانی در سنگر بهارستان است. لذا از روزی که بحث انتخاب دکتر زاکانی به عنوان شهردار تهران قوت گرفت، توپخانه این جبهه نیز فعال‌تر شد و از هر تخطئه و تخریبی برای منصرف کردن شورا از انتخاب وی کوتاهی نکردند که تمام این تیرها به سنگ خورد.

نسخه‌­پیچی بانیان وضع موجود برای رفع مشکلات!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «جامعه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند که مهم‌ترین آنها مشکلات معیشتی و اقتصادی است که وضعیت زندگی را برای مردم سخت کرده است. این در حالی است که دولت جدید با شعارها تغییر به نفع مردم روی کار آمده و وعده حل مشکلات مردم را داده است. اما همه می‌دانند که مشکلات اقتصادی کشور بدون تعامل بین‌المللی مرتفع نمی‌شود و قدر مسلم بدون رفع تحریم‌ها، احیای برجام و تصویب لوایح FATF نمی‌توان کاری از پیش برد».
وضع فعلی اقتصادی در کشور نتیجه شرطی ‌سازی اقتصاد در 8 سال گذشته و نتیجه چیدن همه تخم مرغها توسط دولت در سبد برجام است.
دولت سابق با بی‌توجهی نسبت به ظرفیت‌های عظیم داخلی و غفلت از اقتصاد مقاومتی و بی‌اعتنا به لزوم رونق تولید، همه امور را برجام و FATF گره زد و به دلیل این رویکرد غلط، خسارت‌های بزرگی به کشور و مردم تحمیل کرد.
حالا بانیان وضع موجود با توهین به شعور مردم در پی آن هستند تا رویکرد غلط و خسارت بار دولت قبل را به عنوان نسخه خروج از وضع موجود به دولت جدید قالب کنند.
راه‌حل برون رفت از وضع موجود، اهتمام جدی به اقتصاد مقاومتی، تلاش برای رونق تولید، توجه به توان عظیم داخلی در کنار ارتباط مقتدرانه و عزتمندانه با کشورهای جهان است.

مخالفت اصلاح‌طلبان با حمایت از تولیدکنندگان داخلی
روزنامه شرق از جمله روزنامه‌های اصلاح‌طلب گزارشی را در شماره دیروز خود به یک خبر اختصاص داده که خود آن را خبر غیرموثقی خوانده است. موضوع قابل تامل این است که حتی زمزمه ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی اصلاح‌طلبان را نگران کرده است. سؤال این است که این جماعت چه منافعی در واردات دارند؟!
در این گزارش آمده: «روز یكشنبه، هفتم مرداد امسال، خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت كه می‌شد حدس زد نخستین اقدام جنجالی وزارت صمت دولت جدید است. به نوشته رسانه‌های مختلف طرحی در وزارت صمت در حال بررسی است، با عنوان «سند راهبردی صنعت لوازم‌ خانگی» كه بنا به شنیده‌ها واردات لوازم خانگی خارجی را به كل ممنوع می‌كند.»
در ادامه این گزارش آمده: «در خبری كه عمده رسانه‌ها آن را نقل كرده‌اند – منبع اصلی خبر «تجارت‌نیوز» است‌– انجام این كار را با انحصاری كه اكنون سال‌های سال است در بازار خودرو وجود دارد، مقایسه كرده‌اند و بازار لوازم خانگی را به لیست بازارهای غیررقابتی اضافه كرده‌اند؛ اما جزئیاتی از طرح مذكور جز این منتشر نكرده‌اند. در متن این خبر كه همه آن را كپی كرده‌اند، آمده است: «طرح اولیه پیش‌نویس «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» آماده شده و در جلسات کارشناسی در حال بررسی است و برخی از گروه‌ها در تلاش‌اند تا تأیید این طرح را از سیدرضا فاطمی‌امین، سکاندار جدید وزارت صمت بگیرند» كه عبارت «برخی گروه‌ها» در آن مبهم است و مشخص نیست به چه كسانی اشاره دارد. همچنین به سخنان معاون امور صنایع وزارت صمت در مردادماه اشاره شده است. صادقی‌نیاركی در ماه مرداد از «تصویب آیین‌نامه کار شورای سیاست‌گذاری توسعه صنعت لوازم خانگی با حضور تشکل‌های تخصصی» سخن گفته بود و نیز گفته بود «با توجه به زیر‌ساخت‌های صنعتی که در حوزه لوازم خانگی شکل گرفته، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ورود محصولات لوازم خانگی برندهای خارجی که در زمان تحریم‌ها کشور را ترک کرده‌اند، مخالف است.»
در بخشی دیگر از این گزارش شرق با سخنگوی اتحادیه تولیدكنندگان لوازم خانگی تماس گرفته که این فرد در بخشی از اظهارات خود نکات قابل توجهی را بیان کرده است: «در همین اقتصادهای بازار آزاد مثلا آلمان، كره‌ جنوبی و ژاپن ورود لوازم خانگی ممنوع است و سرمایه‌گذاری خارجی محدودیت‌هایی دارد. مثلا در تركیه. در تركیه باید شریك ترك بگیرید و سرمایه‌گذاری كنید. مثلا سامسونگ و ال‌جی را به این دلیل راه نداد؛ ولی ما هیچ‌كدام نیستیم با این وضعیت. نه مصرف‌كننده خوبی هستیم، نه واردكننده، تحریم می‌شود به‌راحتی ما را رها می‌كنند می‌روند. وقتی هم تحریم نیستیم واردات می‌كنیم تولید داخلی را از بین می‌بریم؛ یعنی شما موافق ممنوعیت واردات هستید؟ بله. آخر ما كه سرمان آمده سر تحریم‌ها دیدیم چطور با ما رفتار كردند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴