تاریخ انتشارشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۵۴۳۲۲
دولتی که رئیس‌جمهور و معاون اولش خود را در تراز شهیدان رجایی و باهنر تعریف کنند، بدون تردید در خاطره ملت بزرگ ایران ماندگار خواهند شد حال اگر به شهادت نائل آمدند و با جزء "و من ینتظران" قرار بگیرند که چه بسا درجه‌ای همطراز شهداء نزد خداوند خواهند داشت.
۰
plusresetminus
دولت در تراز انقلاب، دولتی پاک و شهادت‌طلبانه/مردم‌داری، عدالت‌گرایی و فسادستیزی، شاخصه دولت انقلابی است
به گزارش بلاغ؛ هر ساله در هفته دولت، فرصتی بوجود می‌آید تا مردم با محور قرار دادن اخلاص و تلاش‌های فراموش نشدنی دو خدمتگذار صدیق، شهیدان رجایی و باهنر، با عمبکرد دولت طی یک‌سال مطلع شوند و دولتمردان نیز با ایجاد ارتباط قوی‌تر و نزدیک‌تر، به پای نقطه‌نظرات مردم بنشینند و با تمام قوا در جهت رفع مشکلات ولی نعمتان خود برآیند.

انتخاب هفته اول شهریور برای تجلیل و تکریم از دولت، یعنی هفته‌ای که دو یار امام و خادم ملت با عملیات تروریستی منافقین کوردل به شهادت رسیدند، حاوی این پیام دائمی برای دولت‌ها در جمهوری اسلامی است که دولت اگر خود را تطبیق دهد با دولت شهیدان رجایی و باهنر، محلول و مشروع باقی خواهد ماند و همه دولت‌ها در ادوار مختلف باید خود را در این انطباق موظف و مکلف بدانند.

دولت باید قابل و لایق باشد
از آنچه که در قانون اساسی و فضای ذهنی و عینی جامعه استنباط می‌شود و عقل و منطق نیز آن را تائید می‌کند، این واقعیت است که آنانی خود را در معرض مسئولیت در جمهوری اسلامی قرار می‌دهند، حتماً باید دارای قابلیت و لیاقت باشند. در این زمینه، محمد اسفندیاری، بازنشسته فرهنگی، می‌گوید: در هر جامعه‌ای افراد خوب و پاک دست فراوان وجود دارند که قابل احترامند، اما آنانی که مسئولیت می‌پذیرند، علاوه بر خوب و پاک‌دستی، باید از لیاقت‌های ویژه‌ای برخوردار باشند تا بتوانند امانت بزرگ مسئولیت و خدمت له مردم را بعهده گیرند. طبیعی است که هر مسئولیت اقتضائات خاص خود را دارد و پذیرنده مسئولیت باید واجد شرائط برای قبول این مسئولیت باشد در غیر این‌‌صورت، اوضاع کشور در اثر بی عرضگی مسئولان بهم می‌ریزد و مهار خدمت به مردم تبدیل به ارعاب و وحشت برای کنترل مردم معترض و بپاخاسته می‌شود آنچنانکه در قبل از انقلاب این اتفاق در کشورمان رخ داد و در دولت آقای روحانی نیز این خطر کشور را مورد تهدید قرار داده بود.

تفاوت اصلی خادم اصلی و بدلی در دولت
وی در تشریح خدمتگذاران و اقعی در دولت و بدنه دولت، گفت: اگر انگیزه اصلی رئیس دولت و وزراء، که نقش اصلی در جهت‌گیری بدنه و کارکنان و مدیران سطوح مختلف را دارا هستند، خدمت خالصانه و با نیت پاک الهی نباشد، با هر انگیزه دیگر هم که باشد، ضمن اینکه بتدریج ملال‌آور و خسته‌کننده خواهد بود، به فساد هم گرفتار خواهد آمد. بدین جهت، از شروط اساسی حفظ جریان خدمت در نظام مدیریت اسلامی، برخورداری از تقوا، ارتباط دائمی و مستحکم با خداوند داشتن و داشتن وجدان اجتماعی است، که باید کارآمدی، مردمداری، عدالت‌گرایی و فسادستیزی را به آن افزود که امروز پس از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب، به این ملاک‌ها و معیارها باید توجه اساسی داشت که این معیارها، سرمایه گرانسنگ این ملت است که بابت این تجربه، ملت ایران هزینه‌های زیادی را پرداخت کرده است.

این بازنشسته فرهنگی در ادامه افزود: تفاوت کار در نظام الهی ایران با سایر حکومت‌ها در این است که کارها اگر برای رضای خداوند و با نیت قرب الی‌الله انجام شود، ارزش خدایی می‌یابد و بطور قطع و یقین آن کار نتیجه مطلوبی در بر خواهد داشت، اما اگر کارها و مسئولیت‌ها تنها از سر رفع مسئولیت و انجام یک کار موظفی تلقی شود، چه بسا دچار  ظاهرسازی‌ها و عدام‌فریبی‌ها خواهد شد و نتیجه مثبت چندانی را در پی نخواهد داشت.
 
ویژگی‌های برتر مدیریت اسلامی
حسن مهردادی، کارشناس مسائل اجتماعی، در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با بیان اینکه انقلابی بودن، ولایت پذیری، ساده ­زیستی، مدیریت جهادی، مردمی بودن، اخلاص و دوری از حب قدرت، مبارز بودن و نهراسیدن از مشکلات، شناختن راه و تعهد در عین تخصص، روشن بینی و استقامت در راه از جمله ویژگی­ های شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر بود، در توصیف شخصیتی شهید رجایی و باهنر از منظر امام خمینی (ره) می‌گوید: امام خمینی (ره) در این باره فرمودند:«من در مطالعاتی که در ایشان (شهید رجایی) کردم به نظرم آمد که از حال دستفروشی‌اش تا حال ریاست جمهوری، در روح او تأثیری حاصل نشد. آقای رجایی و آقای باهنر این طور نبودند که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد، آنها در ریاست تأثیر کرده بودند، یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان. ریاست آنها را نبرده بود تحت لوای خودش ». 

خدمتگزار بودن و مردمی بودن ویژگی دیگر این دو شهید از منظر امام راحل است. امام (ره) در این باره می‌فرمایند: «ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر ... به این بود که خودی بودند، با مردم بودند، برای مردم خدمت می‌کردند. مردم احساس کرده بودند که اینها دارند خدمت می‌کنند... باید فکر این معنا بکنید که خدمت کنید به ملت ... مثل مرحوم رجایی که ... مردم شهادت فعلی و عملی بدهند بر اینکه شما خوبید ». فریفته قدرت و ریاست نشدن و مهار قدرت ویژگی دیگر این دو نخبه سیاسی جمهوری اسلامی از منظر امام (ره) است.
 
راه شهیدان رحایی و باهنر باید راه تمام دولت‌ها باشد
این کارشناس مسائل اجتماعی، به تبیین امتیازات شخصیتی شهیدان رجایی و باهنر از منظر امام خامنه‌ای می‌پردازد و اظهار می‌دارد:  اندیشه­‌ها و اعتقادات مکتبی شهیدان رجایی و باهنر تناسب و تطابق کاملی با نظام فکری انقلاب اسلامی دارد...تجلیل از این عزیزان، زنده نگه داشتن گفتمان انقلاب و ارزش شهادت است.  شهیدان رجایی و باهنر؛ مظهر علم و عمل هستند که ارزش­های این دو شهید بزرگوار باید در نگاه مسئولان و رفتار عمومی آنان تجلی یابد... باید هفته دولت را با یاد آنها گرامی داشت. از آنجا که شهیدان رجایی و باهنر با آشنایی کامل با مکتب انقلاب اسلامی راه و خط امام را به خوبی می­‌شناختند، قدم نهادن در این مسیر و منحرف نشدن از آن را وجه همت خود قرار دادند و از این نظر نظام فکری آن دو همان تفکر امام و انقلاب است".

رهبر انقلاب شهیدان رجایی و باهنر را به‌عنوان «الگوی اخلاص، پرکاری و مردمی بودن» معرفی می ­کنند. رهبر معظم انقلاب حتی شهیدان رجایى و باهنر را به عنوان نمادها و نشانه هاى راه پیشرفت و سرافرازى ملت ایران و نظام اسلامى معرفی کرده اند.
 
شخصیت‌های دولتی که هیچگاه فراموش نمی‌شوند
دولت جمهورى اسلامى ایران بر پایه­ هاى مستحکم ایثار، فداکارى و اخلاص بنا شده است و همواره شخصیت­ هایى در مسند خدمت به ملت عزیز ایران قرار داشته­ اند که در تاریخ پرماجراى انقلاب، انسان­ هایى پرشور، با اخلاص و بى­ توجه به دستاوردهاى شخصى بوده­ اند و شهیدان رجایى و باهنر، شهید عراقى و نیز سید بزرگوار شهید اسدا... لاجوردى که از نوع همان مردان با ایثار و فداکار بوده است در زمره این شخصیت­ ها هستند. از نظر رهبر معظم انقلاب نام نیک و خاطره خوب ملت از شهیدان رجایی و باهنر پاداش الهی به آنها در حیات عزتمندانه‌شان است. رهبرانقلاب این دو شهید گرانقدر را مظهر کار و تلاش مومنانه و پایبندی بی اغماض به اصول و ارزش ­ها دانستند و خاطر نشان کردند: ماندگار شدن یاد این چهره ­های نورانی، نشانه تشکر خداوند از بندگان مخلصی است که با همه وجود برای اسلام کار و تلاش می­ کنند و ارزش­ های اسلامی - انقلابی را در کارهای خود متبلور می­‌سازند. زنده نگه داشتن نام و یاد و سلوک سیاسی این دو شهید از نگاه رهبر انقلاب ضرورتی برای اصحاب فرهنگ و رسانه است که می‌فرمایند: "این دو عنصر خدمتگزار باید همیشه به عنوان عناصر فراموش نشدنی در تاریخ دولت خدمتگزار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در خاطره‌ها زنده بمانند".

مهم ترین ویژگی ­های این دو شهید عزیز و دولت این دو بزرگوار عبارتند از: مکتبی بودن و تبعیت از امام به منزله رهبر و مرجع تقلید، ساده زیستی و همدرد بودن با مردم، انقلابی بودن و مبارزه با خط سازش و اشرافیت، صداقت و اخلاق در عمل، تسلط بر قدرت و مهار وسوسه­ های سوء­استفاده از قدرت، پرهیز گروه گرایی، پایبند بودن بر سر ارزش ‌ها.
 
ارزش‌های مغفول دولت تراز انقلاب
مرضیه اسدآبادی، جامعه‌شناس، با بیان اینکه ما نتوانستیم آنطور که باید شخصیت شهیدان رجایی و باهنر را به جامعه معرفی کنیم که امروز باید شاهد مظلومیت آنان در بعد شناختی و معرفتی در نسل جوان باشیم، یادآور شد: ساده زیستی، تواضع، تلاش جهادی، پاک دستی و مطیع و همراه ه ولایت بودن، از شاخصه‌های شهیدان رجایی و باهنر بود که سیره آنها بهترین الگو برای مسئولین در راه خدمت به مردم است، ضمن آنکه در مناسبت هفته دولت باید بخشی از اوقات این هفته صرف معرفی شاخصه‌های فکری و رفتاری این شهیدان بویژه در رسانه‌ها و رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی شود.

وی در ادامه اضافه کرد: باید ببینیم که امروزه مردم، شهیدان رجایی و باهنر را در چه شخصیت هایی جست جو می‌کنند، لذا از این طریق می‌توان پی برد که شهیدان رجایی و باهنر چگونه در بین مردم معرفی شده‌اند. در انتخابات اخیر و برگزیدن آقای رئیسی و نوع رفتاری را که مردم از منتخب 28 خردادماه شاهد بودند، و ادامه این رفتار را در نخستین روز آغاز بکار دولت و دو روز بعد آن سفر بدون اطلاع و بدور از هر تکلف و طمطراق، آقای رئیس‌جمهور به اهواز و نوع واکنش ملاطفت‌آمیز او با مردمی که ناراحتی خود از نوع عملکرد برخی از مسئولین را عصبیت‌آمیز با او داشتند، نشان دهنده این است که اگر دولتی نتواند خود را مثل دولت آقا امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام کند، قادر است در همان مسیر طی طریق نماید و چه بسا بتواند دولت شهیدان رجایی و باهنر را تکرار کند و حتی از آن دولت نیز موفق‌تر برای نسل‌ها الگوی شایسته شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴