تاریخ انتشاردوشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۴۵۴۱۹۵
با برگزاری رقابت‌های انتخابی وزن 60 کیلوگرم کشتی فرنگی، چهره 9 کشتی‌گیر ایران در مسابقات جهانی 2021 نروژ مشخص شد.
۰
plusresetminus
برگزاری رقابت‌های انتخابی تنها در یک وزن/ 9 کشتی‌گیر اعزامی به مسابقات جهانی مشخص شدند

به گزارش بلاغ؛ برگزاری رقابت‌های انتخابی در تیم ملی کشتی فرنگی، این روزها حسابی سر و صدا کرده است. چند روز قبل بود که رسانه‌ها از ترک اردو توسط 3 فرنگی کار کشورمان خبر دادند. در توضیح این خبر آمده بود سه فرنگی کار شاخص تیم ملی در اعتراض به تصمیم محمد بنا در عدم برگزاری رقابت انتخابی تیم ملی برای حضور در رقابت‌های جهانی نروژ، اقدام به ترک اردوی تیم ملی کردند. علیرضا نجاتی در ۶۳، حسین نوری در ۸۷ و مهدی فلاح در وزن ۹۷ کیلوگرم، سه فرنگی کار حاضر در اردوی تیم ملی بودند که پس از مطلع شدن از تصمیم کادر فنی برای عدم برگزاری رقابت انتخابی برای حضور در رقابت‌های جهانی نروژ، به نشانه اعتراض، اردوی تیم ملی را ترک کردند.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، علیرضا نجاتی مصاحبه کرد و گفت: از اردو قهر نکردم، مشکل شخصی داشتم و از کادر فنی برای ترک اردو اجازه گرفتم.
مهدی فلاح دیگر فرنگی کار کشورمان نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا عنوان داشت: چند روز پیش نزد محمد بنا رفتم و به او گفتم به من گفته بودید به تورنمنت بلغارستان بروم تا بعد از آن برای جهانی نروژ انتخابی بگذارید، حال انتخابی وزن 97کیلوگرم چه زمانی قرار است برگزار شود؟
فرنگی‌کار وزن 97 کیلوگرم ایران، افزود: بنا در پاسخ به من گفت« چون ساروی در المپیک به مدال برنز رسیده و امتیازش بالاتر است بدون انتخابی به مسابقات جهانی نروژ اعزام می‌شود» من در جواب گفتم «مگر فدراسیون کشتی اعلام نکرده بود جام تختی جزو فرآیند انتخابی تیم ملی است؟ خب من در جام تختی قهرمان شدم، چرا با وجود قهرمانی در جام تختی حق حضور در انتخابی را ندارم؟»

وی ادامه داد: بنا در واکنش به این صحبت من گفت«مگر من گفتم در ۹۷ کیلوگرم جام تختی کشتی بگیر؟ ضمن اینکه چهره شاخصی را در جام تختی نبردی» به او گفتم خب مگر ساروی چهره شاخصت نیست؟ پس اجازه بده با من انتخابی بگیرد تا خوبت را هم ببرم اما قبول نکرد و گفت انتخابی نداریم و ساروی اعزام می‌شود. من هم دیدم وقتی حضورم در اردو بی‌فایده است اردو را ترک کردم. به او گفتم از سال ۲۰۱۶ که در وزن ۸۷ کیلوگرم بودم کی حقم را توانستم بگیرم؟ همیشه در جام تختی اول یا دوم شدم اما به آسیایی هم اعزامم نکردید.

تشریح چرخه انتخابی
حالا چند روز پس از این اتفاقات، کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی اقدام به تشریح روند انتخابی در تیم ملی گرفت. بر اساس اعلام کادرفنی تیم ملی ملاک این چرخه حضور تمامی مدعیان در رقابت‌های بین‌المللی جام تختی (تهران)، مدال آوران رقابت‌های قهرمانی آسیا (قزاقستان) و حضور منتخبین جام تختی و مسابقات آسیایی در رقابت‌های جام وهبی امره (ترکیه) و کشتی‌گیران شرکت‌کننده در المپیک توکیو است. بر این اساس موارد زیر اعلام می‌شود:
۱- مقرر شده بود مدال آوران قهرمانی آسیا (قزاقستان) از حضور در جام تختی به عنوان مرحله‌ای از چرخه انتخابی معاف باشند.
۲- تمامی موجودیت کشتی فرنگی به جز مدال آوران آسیایی و تیم اعزامی به المپیک ملزم به شرکت در جام تختی شدند.
۳- منتخبی جام تختی به اضافه مدال آوران مسابقات آسیایی در مسابقات جام وهبی امره ترکیه به‌عنوان مرحله بعدی چرخه انتخابی حضور یابند.
۴- کشتی‌گیرانی که در جام وهبی امره عملکرد خوبی داشتند در وزن خود نسبت به سایر نفرات از اولویت برخوردارند.
۵- عملکرد کشتی‌گیران شرکت‌کننده در المپیک توکیو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، چنانچه از نظر کادر فنی قابل قبول باشد، مستقیما عضو تیم ملی در مسابقات جهانی نروژ خواهند بود.
اعلام تصمیمات کادرفنی در اوزان مختلف
با توجه به طی شدن «چرخه انتخابی تیم ملی» (جام تختی، جام وهبی امره، قهرمانی آسیا و المپیک توکیو) و ارزیابی‌های صورت گرفته تصمیمات کادر فنی در اوزان مختلف به شرح زیر است:
۵۵ کیلوگرم: با توجه به کسب مدال طلا توسط امیررضا ده بزرگی در مسابقات قهرمانی جهان (روسیه) و طی کردن مراحل چرخه انتخابی توسط سجاد عباس پور، در مورد این وزن در اردوی تاریخ ۱۲ شهریورماه تصمیم‌گیری خواهد شد.
60 کیلوگرم: اننخاب یک کشتی‌گیر از میان امید آرامی، پویا ناصرپور‌، مهدی محسن‌نژاد و مهرداد مردانی پس از برگزاری رقابت انتخابی (لازم به ذکر است بر اساس چرخه انتخابی مهرداد مردانی عملکرد بهتری نسبت به سایر نفرات داشته است.)
انتخابی این وزن دیروز برگزار شد و در پایان مهرداد مردانی صاحب دوبنده تیم ملی شد.
۶۳ کیلوگرم: میثم دلخانی بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش تیم ایران در جهانی نروژ خواهد بود.
۶۷ کیلوگرم: محمدرضا گرایی با توجه به عملکرد خوب در المپیک، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۷۲ کیلوگرم: محمدرضا مختاری بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۷۷ کیلوگرم: محمدعلی گرایی با توجه به ارزیابی عملکرد در المپیک، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۸۲ کیلوگرم: پژمان پشتام با توجه به عملکرد مثبت در مسابقات قهرمانی آسیا (یکی از مراحل چرخه انتخابی) و عملکرد ضعیف سایر مدعیان، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۸۷ کیلوگرم: رامین طاهری بر اساس عملکرد در چرخه انتخابی، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی با توجه به عملکرد خوب در المپیک، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
۱۳۰ کیلوگرم: امین میرزازاده با توجه به ارزیابی عملکرد در المپیک، ملی‌پوش این وزن خواهد بود.
ترکیب تیم ملی کشتی در جهانی نروژ
با این حساب نفرات اعزامی به مسابقات جهانی نروژ به شرح زیر هستند:
۵۵ کیلوگرم.................... امیررضا ده بزرگی یا سجاد عباس‌پور
۶۰ کیلوگرم............................................................ نفر اول انتخابی
۶۳ کیلوگرم................................................................. میثم دلخانی
۶۷ کیلوگرم.......................................................... محمدرضا گرایی
72 کیلوگرم...................................................... محمدرضا مختاری
۷۷ کیلوگرم......................................................... محمدعلی گرایی
۸۲ کیلوگرم................................................................. پژمان پشتام
۸۷ کیلوگرم.............................................................. رامین طاهری
۹۷ کیلوگرم.................................................... محمد‌هادی ساروی
۱۳۰ کیلوگرم........................................................... امین میرزازاده

موافقان و مخالفان چرخه انتخابی
شیوه برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی موافقان و منتقدان زیادی دارد. از جمله موافقان این طرح خود محمد بناست. او چندی قبل در گفت‌و‌گویی صراحتا گفته بود که شیوه خاص خود را برای مسابقات انتخابی دارد. بنا در تشریح این موضوع یادآور شده بود: «اینگونه هم نیست که می‌گویند محمد بنا کشتی‌گیر را به جای انتخاب، انتصاب می‌کند. من سال‌ها به شیوه خودم مسابقه انتخابی هم برگزار کردم. مسابقات کشوری هر سال باید برگزار می‌شد و کشتی‌گیرها باید در جام تختی و جام یادگار امام هم کشتی می‌گرفتند و من از دل این مسابقات تعدادی کشتی‌گیر را به اردوی تیم ملی دعوت می‌کردم تا با کشتی‌گیرانی که مدال جهانی و آسیایی داشتند رقابت کنند. در‌نهایت تیم ملی انتخاب می‌شد و به مسابقات بین‌المللی می‌رفت. همه مدیرانی که می‌خواستند با من همکاری کنند شیوه‌ام را قبول می‌کردند.»
در مقابل، مخالفان سیستم بنا بر این نکته تاکید دارند که چرخه انتخابی باید شفاف باشد و مثل روسیه و آمریکا هر ورزشکاری که می‌خواهد به دوبنده تیم ملی برسد، از فیلتر انتخابی عبور کند، نه اینکه سرمربی تیم ملی به دلخواه خودش برای برخی اوزان انتخابی بگذارد و برخی دیگر نگذارد.
با این اتفاقات باید دید موضع فدراسیون کشتی چه خواهد بود، هر چند که بعید است در نهایت با خواسته‌های محمد بنا که به تازگی هم قراردادش را با فدراسیون تا پایان بازی‌های آسیایی 2022 تمدید کرده، مخالفت شود. علیرضا دبیر اگر چه از نخستین روزهای حضورش در فدراسیون بر اجرای چرخه انتخابی تاکید داشت ولی اتفاقات اخیر نشان داده داستان محمد بنا ملقب به آقای خاص و تیم ملی کشتی فرنگی متمایز از کشتی آزاد است!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴