خطیب‌زاده خطاب به وزرای خارجه انگلیس و آمریکا:

هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت پاسخ می‌دهیم

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۵۳۷۰۴
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن اتهامات بی‌اساس وزرای خارجه انگلیس و آمریکا درباره کشتی صهیونیستی خطاب به آنها تصریح کرد: هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت و جدیت پاسخ می‌دهیم.
۰
plusresetminus
هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی‌درنگ و با قوت پاسخ می‌دهیم

به گزارش بلاغ؛ سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات بی پایه و اساس وزیر امور خارجه انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران که با همان سیاق از سوی وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار شده و حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک آمیز است را مایه تاسف عمیق دانست و قویا محکوم کرد.

«دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه در سخنانی به اتهام زنی علیه ایران درباره کشتی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان پرداخت. 
دومینیک راب در ادامه بدون ارائه مدرکی مدعی شد: ما معتقدیم که این حمله عمدی، هدفمند و نقض آشکار قوانین بین‌المللی توسط ایران بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده به خودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، به گونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از «احتمال» آن سخن می‌گوید! 

خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی‌ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آب‌های بین‌المللی خواند که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته‌ و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشورهای منطقه است و حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: جای تاسف است در حالی که این کشورها نسبت به تعرض و خرابکاری‌های تروریستی در قبال کشتی‌های تجاری ایران در دریای سرخ و آب‌های بین‌المللی سکوت حمایت‌‌آمیزی داشته‌اند، در یک سوگیری آشکار سیاسی اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی ایران‌ می‌کنند،  در صورتی که چنانچه این کشورها سندی برای اثبات ادعاهای واهی خود دارند می‌بایست ارائه کنند.
خطیب‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هرگونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.
به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در واکنش به ادعای بی اساس رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم از اتهام زنی‌های واهی دست بردارد.

کاردار انگلیس احضار شد
کاردار انگلیس در تهران بعدازظهر دوشنبه در نبود سفیر این کشور و در اعتراض به اتهامات «دومینیک راب» وزیر خارجه کشور متبوعش علیه ایران از سوی رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این ملاقات رئیس اداره سوم غرب اروپا ضمن ابراز تاسف از اتهام بی‌پایه و اساس وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد که این اظهارات شتابزده، متناقض و بدون سند و مدرک مردود بوده و قویا محکوم است.

گفتنی است «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس در اتهامی بی‌اساس، ایران را پشت حمله ادعایی به کشتی صهیونیستی هدف قرار گرفته شده در دریای عمان خواند.
رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه افزود: این نخستین اتهام شتابزده و بدون دلیل و مدرک بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. بلکه این کشور در گذشته نیز در مواردی ایران را متهم به اقداماتی کرده که هرگز ثابت نشده و تاکنون سندی و مدرکی در تایید آنها ارائه نشده است. 
رئیس اداره سوم غرب اروپا تصریح کرد: ایران همواره خلیج فارس را آبراهی امن برای عبور بی‌ضرر کشتی‌ها دانسته و برای تثبیت و تحکیم امنیت در آن کوشیده است. 

وی افزود: منبع بی‌ثباتی در خلیج فارس، نه ایران که حضور ناوها و نیروهای نظامی کشورهای فرامنطقه است.

رئیس اداره سوم غرب اروپا در پایان، ضمن هشدار درخصوص هرگونه ماجراجویی رژیم اشغالگر قدس یا دیگران، سیاست قطعی جمهوری اسلامی را دفاع از خود و پاسخ قاطع، به هنگام و متناسب به هر ماجراجویی عنوان کرد.

کاردار انگلیس هم قول داد مراتب را در اسرع وقت به لندن منعکس کند.
به گزارش فارس، وزارت خارجه انگلیس سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای دیدار با معاون وزیر خارجه این کشور در امور غرب آسیا و شمال آفریقا احضار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: به دنبال حمله ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) به «مرسر استریت»، سفیر ایران در انگلیس امروز به وزارت خارجه احضار شد.

احضار سفیر رومانی
در واکنش به اتهام زنی

در پی طرح اتهامات بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران درخصوص حادثه کشتی «مرسر استریت»، سفیر رومانی در تهران روز دوشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این دیدار دستیار وزیر و مدیرکل مدیترانه و شرق اروپا با اشاره به بیانیه وزارت امور خارجه رومانی، طرح اتهامات واهی و نامتعبر علیه جمهوری اسلامی ایران را فاقد وجاهت قانونی و غیرقابل قبول برشمرد و از سفیر خواست تا مراتب ناخرسندی و اعتراض شدید کشورمان در این خصوص را به مقامات کشور متبوع خود اعلام کند. 

همچنین با اشاره به هدف برخی از کشورهای ثالث برای ایجاد نا امنی و آشوب در محیط بین‌المللی از طریق ساماندهی این قبیل اقدامات و لزوم هوشیاری نسبت به توطئه این کشورها، بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اهمیت تامین امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های بین‌المللی تاکید شد.

سفیر رومانی در جریان این احضار تاکید کرد که نکات مطروحه در جلسه و مراتب اعتراض کشورمان را به فوریت به بخارست منعکس خواهد کرد.
لازم به ذکر است که رومانی در اقدامی هماهنگ با رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس، ضمن طرح اتهام‌هایی علیه ایران، سفیر تهران در بخارست را احضار کرد.

تناقض‌‌گویی انگلیس و آمریکا در اتهام‌زنی به ایران
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی ضمن اشاره به اتهام‌زنی‌های اخیر انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حادثه رخ‌داده برای کشتی صهیونیستی، آن‌ها را متناقض خواند. 

وی در این خصوص نوشت: متوجه تناقض در بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه انگلیس در اول اوت (دهم مرداد) درخصوص حمله به «مرسر استریت» شدید؟ آمریکا: «ما اطمینان داریم ایران این حمله را انجام داده است.» انگلیس محتاط‌تر بود: «به احتمال زیاد (ایران این اقدام را انجام داده است».

این دیپلمات روس در ادامه پرسید: چه چیزی پشت این مسئله قرار دارد؟
پیش‌تر سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این تناقض‌گویی گفته بود: این بیانیه‌های هماهنگ‌شده به‌خودی‌خود حاوی فرازهایی متناقض است، به‌گونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می‌زند و متعاقبا از «احتمال» آن سخن می‌گوید! 

بعد از اعلام اینکه کشتی هدف قرار گرفته شده در روز ۲۹ ژوئیه (هفتم مرداد) در دریای عمان متعلق به رژیم صهیونیستی بوده، شرکت «زودیاک ماریتایم» که متعلق به «ایال عوفر» میلیاردر صهیونیست و مستقر در لندن است، اعلام کرد که دو نفر از خدمه این کشتی تجاری با نام مرسر استریت، در پی حمله به آن کشته شدند. ارتش آمریکا هم روز شنبه ادعا کرد کارشناسان مواد منفجره نیروی دریایی آمریکا معتقدند نفتکش رژیم صهیونیستی نزدیک سواحل عمان در دریای مکران هدف یک حمله پهپادی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش منابع خبری، رژیم صهیونیستی روز یکشنبه از شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری جلسه‌ای برای بررسی این حمله شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده‌اند تل‌آویو خواستار آن است که ایران را به‌دلیل وقوع این حمله تحت فشار بین‌المللی قرار دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴