کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر جوان دولت بعدی چه کسی باشد؟

گزینه‌های مناسب به پیشنهاد محققین رسانه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم

9 مرداد 1400 ساعت 10:28

با توجه به پیچیدگی‌های این وزارتخانه بعد از دوران آذری جهرمی، نگاه‌ها به‌سوی دولت انقلابی است که چه کسی را سکان‌دار این حوزه مهم می‌کند.


به گزارش بلاغ، طی روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت ارتباطات در رسانه‌ها مطرح‌شده است. با توجه به پیچیدگی‌های این وزارتخانه بعد از دوران آذری جهرمی، نگاه‌ها به‌سوی دولت انقلابی است که چه کسی را سکان‌دار این حوزه مهم می‌کند. در ادامه کارنامه برخی از افراد را که برای این وزارت خانه گزینه مناسبی هستند را بررسی می‌کند.
عیسی زارع پور
عیسی زارع پور 41 ساله که از اسفند 1398 با حکم رئیس قوه قضائیه به‌عنوان رئیس جدید مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه منصوب شد. ازجمله سوابق اجرایی دکتر زارع پور می‌توان به بنیان‌گذاری و ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به‌عنوان اولین نهاد حاکمیتی فعال و سیاست‌گذار در حوزه فضای مجازی اشاره کرد. این مرکز همچنین مسئولیت توسعه فناوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیک در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده دارد. وی در سال ۱۳۸۹ به‌پاس خدمات ارزنده خود د راین وزارتخانه به‌عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور انتخاب شد. همچنین در دوران مدیریت ایشان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی توسط کارگروه فاوای دولت تقدیر شد.
مهدی اخوان بهابادی
مهدی اخوان بهابادی 43 ساله، از آذر ۱۳۹۸ مدیرعامل همراه اول است. او در دولت محمود احمدی‌نژاد، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی بود. او استادیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه تهران است. او که مدتی رئیس هیئت‌مدیره همراه اول بود اختلافات زیادی با مدیرعاملی وقت این اپراتور داشت که سرانجام با ارائه برنامه‌های جدی درزمینهٔ توسعه شبکه بومی ارتباطات ازجمله موتور جست‌وجو و پیام‌رسان داخلی توانست بر صندلی مدیرعاملی همراه اول تکیه بزند و عجیب به نظر می‌رسد اگر قبل از تکمیل برنامه‌های خود از این اپراتور خارج شود. هرچند که اخوان در مسئولیت‌های قبلی خود نشان داده به مدت طولانی در یک سازمان باقی نمی‌ماند.
علیرضا شاه میرزایی
علیرضا شاه میرزایی 46 ساله دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته کارشناسی نرم‌افزار و کارشی ارشد فلسفه علم در همان دانشگاه و دكتری مدیریت تکنولوژی در دانشــگاه علامه طباطبایی است.
در زمان تدوین سند راهبرد آینده (سند ده‌ساله اول توســعه نانو در ایران)، شاه‌ميرزایی ریاست شبکه تحليل گران تکنولوژی را بر عهده داشت و با شروع فعالیت‌های نانو در كشور مسئوليت برنامه ترویج نانو را بر عهده گرفت. وی در سال 1395 به‌عنوان مدیرکل رسانه‌های اجتماعی فضای مجازی در صداوسیما منصوب شد. وی در زمان اخوان بهابادی رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات موسسه تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است. مدیرعاملی شرکت شمص تأمین و ریاست شبکه تحلیلگران تکنولوژی ازجمله سوابق مدیریتی اوست.
رسول لطفی
دکتر رسول لطفی 41 ساله ، فوق لیسانس اطلاعات استراتژیک ، دکتری فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) ، مدرس دانشگاه و هم اکنون رئیس مرکز عملیات های سایبری پلیس فتا کشوراست. تحقیقات ما در جستجوهای اینترنتی و سوابق علمی وی نشان می دهد که از نخبگان در امنیت سایبری ، پردازش اطلاعات و فناوری های هوش مصنوعی است. از طرفی یک ویژگی خاص دارد و آن اینکه از افراد بین رشته ای است و با توجه به تالیفات و مقالاتی که منتشر کرده نشان میدهد دارای دیدعمیق، باز و معقولانه و مردم محور در منافع ملی است که این مزیت با تسلط وی بر مسایل سیاسی و مسائل استراتژیک کلان کشور بنظر گزینه ای متفاوت و مناسبی است که تا با برنامه ها و راهکارهای منطقی که ارائه میدهد بتواند چاشهای فیلترینگ،تجارت الکترونیک،چالش های بزرگ کشوردرامنیت سایبری و توسعه فناوری و اشتغال را همزمان با استفاده از سوابق و تجاربی که دارد به شیوه مطلوبی با راهکارهای علمی و تسلط بر مسایل کلان امنیت ملی و منافع ملی حل نماید.اینکه تاکنون به سیستم های سیاسی وابسته نبوده و یک روحیه مستقل و شجاع دارد از خصوصیاتی است که او را از سایرین متمایز میکند.گاهی از او بعنوان مغز متفکر در طراحی نوآوری های استارتاپی هوش مصنوعی نام میبرند.
 رضا تقی پور
رضا تقی پور 64 ساله که از ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۱ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و پس‌ازآن نیز تا پایان کار دولت دهم مشاور رئیس‌جمهور در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
سوابق مدیریتی:
معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و مدیریت کلان پروژه‌های طراحی و ایجاد ایستگاه‌های زمینی، طراحی و ساخت ماهواره‌های کوچک.
مدیر صنایع امنیت مخابرات گروه صنایع مخابرات (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵) و مدیرعامل صنایع الکترونیک شیراز (۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱) و مدیرعامل صنایع مخابرات ایران (۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶)
او هم‌اکنون نماینده دوره یازدهم مجلس است.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 453632

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453632/گزینه-های-مناسب-پیشنهاد-محققین-رسانه-وزارت-ارتباطات-فناوری-اطلاعات-دولت-سیزدهم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com