کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با اذعان به بی‌عملی آمریکا و اروپا اعلام شد

پاسخ یک مقام وزارت خارجه به ادعاهای اخیر روحانی درباره برجام

5 مرداد 1400 ساعت 0:30

یک مقام وزارت خارجه با ‌اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و اروپا در مسئله برجام، صراحتا به وقت‌کشی و عهدشکنی طرف غربی اذعان کرد.


به گزارش بلاغ؛ بهزاد صابری، مدیرکل حقوقی وزارت خارجه در همایش سالروز «انجمن دیپلماسی ایران» گفت: تیم بایدن در هفته‌های نخست آغاز به کار، بازگشت آمریکا به برجام را مشروط کرد.

صابری افزود: به عنوان نمونه از لزوم تن دادن ایران به گفت‌وگوهای تازه یا پذیرش تاریخ‌های جدید در برجام یا مذاکرات در حوزه‌های غیرهسته‌ای سخن می‌گفتند.
وی در ادامه گفت: این موضع‌گیری‌ها بعضا از سوی اروپایی‌ها هم مطرح شد اما ایران با تاکید بر این نکته که ما شروط جدید را نمی‌پذیریم، آب پاکی را بر دستان آنها ریخت.
مدیرکل حقوقی وزارت خارجه اظهار داشت: نكته ديگر اين بود كه دولت بايدن تا حداقل دو ماه آماده آغاز مذاكره براي احياي برجام نبود. نه تيم جديد شكل گرفته بود، نه مقام‌هاي مرتبط با اين پرونده مشخص شده و نه از سنا تاييد گرفته بودند.
صابری خاطرنشان کرد: اين زمان بسيار ارزشمندي بود كه به هدر رفت. ايران در آن مقطع در تماس‌هايي كه با 1+4 داشت مدام اين پيام را منتقل مي‌كرد كه وقت را نبايد از دست داد و از طرف مقابل دعوت مي‌شد كه اگر در ادعاي بازگشت به برجام صادق هستند سياست‌هاي غلط را اصلاح كرده، به اجراي تعهدات بازگردند و آماده از سر‌گيري تعهدات شوند.
وی در ادامه گفت: آمريكايي‌ها تا اواخر اسفندماه آمادگي ورود به مذاكرات را نداشتند لذا مذاكرات تازه از اواسط فروردين‌ماه آغاز شد.
این مقام وزارت خارجه با‌اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و اروپا در مسئله برجام، صراحتا به وقت‌کشی طرف غربی اذعان کرده است.
این در حالی است که روحانی در هفته‌های اخیر چندین بار مدعی شده است که قانون مجلس تحت عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، علت اصلی ناکامی مذاکرات وین بوده است.
اظهارات مذکور که توسط یکی از مقامات وزارت خارجه مطرح شده در حقیقت پاسخی به ادعاهای اخیر روحانی است.
لازم به ذکر است که مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در هفته‌های گذشته گفته بود:«قانون مصوب مجلس ما در حقیقت پاسخی حساب شده به اقدامات غیرقانونی آمریکا و بیش از سه سال ناتوانی اتحادیه اروپایی و سه کشور اروپایی در مقاومت در مقابل چنین اقداماتی بود...هدف از این قانون، بازگرداندن توازن از دست رفته به برجام است و همان گونه که خود این قانون به روشنی بیان می‌کند، اگر برجام در عمل به طور کامل توسط دیگران اجرا و تمام تحریم‌ها کاملا برداشته شوند، اقدامات جبرانی ایران قابل برگشت است».
مالک شریعتی، نماینده مجلس چندی پیش گفته بود:«آنچه نتیجه قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها بود، این شد که دیگر آمریکایی‌ها نتوانند با برنامه‌ریزی برای فریب وعده‌هایی بدهند، عملا امتیازاتی بگیرند و مابه‌ازاء آن کاری انجام ندهند، با این قانون مسیر یک طرفه امتیازگیری از ایران مسدود شد نه اینکه این قانون مانع لغو تحریم‌ها شود».


کد مطلب: 453540

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453540/پاسخ-یک-مقام-وزارت-خارجه-ادعاهای-اخیر-روحانی-درباره-برجام

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com