تاریخ انتشاريکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۴۵۳۴۷۹
نایب ‌رئیس‌ کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور قیمت‌های سرسام‌آور بازار را ناشی از نبود ساز و کار مشخص در مسیرِ کشتارگاه تا عرضه دانست که با انحرافِ شدید روبروست.
۰
plusresetminus
فعال صنفی: دلیل گرانی مرغ انحراف در شبکه توزیع است
به گزارش بلاغ؛ حبیب اسدالله‌نژاد با ‌اشاره به عرضه مرغ روزانه به بازار اظهار کرد: قیمت‌ها نباید بیش از آنچه امروز در بازار یافت می‌شود، افزوده شود چرا که مرغداران ما با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، قیمتی را در نظر نمی‌گیرند. چرا که در صورت احراز تخلف، سامانه به روی این دسته از مرغداران، برای جوجه ریزی‌های آتی بسته می‌شود.

وی افزود: مرغداران به تکالیف خود عمل می‌کنند و اگر‌ اشکالی و ایرادی وجود داشته باشد ناشی از این است که ساز و کاری برای مسیرِ کشتارگاه تا عرضه تعریف نشده و در این مسیر با انحرافِ شدید رو به رو هستیم. در واقع، پس از کشتار مرغ، شاهد نوعی رهاشدگی هستیم و کشتارگاه‌ها می‌توانند مرغ را به هر نرخی که بخواهند عرضه کنند.

نایب‌ رئیس ‌کانون سراسری انجمن‌های صنفی مرغ گوشتی کشور ادامه داد: وقتی مرغدار، محصول خود را به نرخ مصوب عرضه می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که به دست مصرف‌کننده با قیمت‌های بسیار گران‌تر برسد. این ظلم در حق تولیدکننده و هم مصرف‌کننده است. این دو گروه باید از منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند شوند، ولی این اتفاق نمی‌افتد.
اسدالله‌نژاد خاطرنشان کرد: آمار کف بازار نشان نمی‌دهد که روزانه هفت هزار تن مرغ گم می‌شود. با توجه به ساز و کار‌های موجود باید راستی آزمایی صورت گیرد تا مشخص شود آیا ارقام واقعی است یا خیر!

کشتار زودهنگام دام سبک
همچنین افشین صدردادرس؛ رئیس ‌اتحادیه دام سبک کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: بحث کشتار دام‌های سبک و بره‌ها خیلی جدی است و به زودی ما با کمبود شدیدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: بخشی از بره‌هایی که در شش ماه اول سال متولد می‌شوند، در مدت ١٠٠ تا ١۵٠ روز پروار شده و به عنوان گوشت مصرفی مردم وارد بازار می‌شوند. بخشی دیگر نیز وارد گله دامدار شده و به جای گله‌های حذف شده، جایگزین می‌شوند.

رئیس ‌اتحادیه دام سبک کشور اضافه کرد: سوءمدیریت جدی در تأمین و توزیع نهاده‌های دامی به خصوص نهاده‌های دام سبک از سال ٩٨ شروع شد. مسئولان به تمام هشدارها و تذکرات تولیدکنندگان، فعالان بخش خصوصی و کارشناسان بی‌توجهی کردند تا اینکه به شرایط فعلی رسیدیم.
دادرس با ‌اشاره به اینکه درصد تخصیص نهاده‌های دامی به دام‌های سبک کم بود، گفت: به همین دلیل دامداران ناچار بودند بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیازشان را از بازار آزاد تأمین کنند، به عنوان مثال دامداران هر کیلوگرم جو را که نرخ مصوب آن ١٩٠٠ تومان بود کیلویی پنج تا شش هزار تومان خریداری می‌کردند و به جایی رسیدند که ناچار شدند دام‌های خود را بفروشند چرا که قادر به تأمین خوراک برای آنها نبودند.
وی با تاکید بر اینکه دامداران ما عملاً ورشکست شدند، افزود: قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گوشت گوسفند زنده با توجه به قیمت یونجه، علوفه و نهاده‌های دامی، بین ٩٠ تا ١٠٠ هزار تومان است. ضمن اینکه قیمت خرید هر کیلوگرم گوسفند زنده از دامداران بین ٣۵ تا ۴٣ هزار تومان است.

رئیس ‌اتحادیه دام سبک کشور در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه کشتار دام‌ها بیشتر نمایش و جوسازی برای افزایش قیمت شیرخام است، گفت: بحث کشتار گوسفند و بره‌ها چه ربطی به قیمت شیرخام دارد؟ شیر گوسفند تنها در برخی از استان‌ها تبدیل به پنیر می‌شود و مقدار آن نیز زیاد نیست ضمن اینکه شیر گوسفند به میزانی نیست که مشمول قیمت‌گذاری باشد.

دادرس با انتقاد از عملکرد مسئولان در این حوزه اضافه کرد: افرادی که از بیرون و درون بخش کشاورزی بدون توجه به اتفاقات، واقعیات و الزامات بخش کشاورزی و به خصوص دامپروری تصمیم‌گیری کرده و همه چیز را بر هم زده‌اند مسلماً باید امروز پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه هر سال ٣٠ درصد از کل جمعیت دام سبک کشور وارد بازار مصرف می‌شد، گفت: امسال به دلیل نبود علوفه، دامداران دام‌ها را برای پروار شدن نگه نداشتند و بره‌های لاغر را که به وزن مناسب نرسیده بودند، کشتار و وارد بازار مصرف کردند بنابراین در شش ماهه دوم سال هم با کمبود شدید دام و گوشت مواجه خواهیم بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴