کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس ‌انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان: بازار سیمان دست 30 نفر واسطه است

تسنیم , 2 مرداد 1400 ساعت 0:10

رئیس ‌انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان گفت:​ در کل کشور ۳۰ نفر واسطه، بیش از ۱۵ سال است بازار سیمان را در دست دارند که مصرف‌کننده و تولید‌کننده را نابود کرده‌اند.


به گزارش بلاغ، رضا جمارانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره نابسامانی بازار سیمان، تصریح کرد: قطعی برق کارخانجات سیمان در 14 تیر ایجاد شد و از نظر فنی سیمان قابلیت انبار در کارخانه‌ها را ندارد. ظرفیت سیلو‌های سیمان حداکثر برای تولید یک هفته است. بعد از قطع برق حداکثر ظرفیت یک هفته را برای عرضه داشتیم که اولین عرضه را 18 تیر در بورس کالا با 645 میلیون تن انواع مختلف سیمان داشتیم.

وی ادامه داد: قیمت را در دو قسمت قبل و بعد از قطع برق باید بررسی کنیم که قبل از قطع برق در زمستان 99 قیمت مصوب هر پاکت 50 کیلویی سیمان 16 هزار تومان بود که در همان زمستان درب کارخانه سیمان به مبلغ
16هزار تومان بورس می‌رسید، ولی عوامل توزیع و واسطه‌ها خریداری می‌کردند و تا به مصرف‌کننده نهایی برسد بین 50 تا 60 هزار تومان می‌رسید.

رئیس ‌انجمن صنفی تولیدکنندگان صنعت سیمان افزود: اگر این عدد را در تناژ تولیدی و فروش صنعت سیمان در زمستان 99 ضرب کنیم به یک گردش شش هزار میلیارد تومانی خواهیم رسید. سود این اختلاف قیمت به جیب واسطه‌ها می‌رود و ما به عنوان تولیدکننده موظف بودیم سیمان را به قیمت دستوری بفروشیم.
جمارانیان ادامه داد: در اردیبهشت 1400 هر پاکت سیمان از 16 هزار به 22 هزار تومان رسید و در 9 خرداد 1400 و در بورس کالا، بالاترین قیمتی که قبل از قطع برق سیمان فروخته شد 24 الی 25 هزار تومان بود ولی برای مصرف‌کننده جز در سطح بازار این قیمت به 32 الی 34 هزار تومان رسید.

وی تصریح کرد:​ در کل کشور 30 نفر واسطه بیش از 15 سال است که بازار سیمان را در دست دارند و مصرف‌کننده و تولید‌کننده را نابود کرده‌اند.
همچنین محمد لهونی؛ مدیرعامل شرکت تعاونی مصالح‌فروشان گفت: مصرف سیمان در تهران 850 هزار تن در ماه است ولی آنچه که به تعاونی مصالح فروشان تهران در اردیبهشت امسال اختصاص داده شده حدود 42 هزار تن بوده است.

همچنین در حالی‌که تولیدکنندگان با قیمت‌گذاری سنتی مصالح ساختمانی مخالف هستند، فرهاد رحمانی؛ معاون غیرفلزی دفتر صنایع معدنی گفت: وزارت صمت مخالف عرضه سیمان در بورس کالا بود، چون ساز و کار لازم فراهم نشده بود. موضوع قیمت گذاری سنتی در سیمان در سال‌های پیش بوده و و یکباره نمی‌توان همه ظرفیت را در بورس کالا عرضه کرد.

وی افزود: سیمان از چند سال گذشته از سبد حمایتی خارج شده و به گونه‌ای بر اساس صورت‌های مالی واحد‌های سیمان و توسط سازمان حمایت از تولید‌کننده و مصرف‌کننده نظارت می‌شود تا قیمت بیش از اندازه افزایش پیدا نکند. بنابراین، اصرار واحد‌های سیمانی مبنی بر عرضه سیمان در بورس کالا با وجود مخالفت وزارت صمت، اتفاق افتاد.

معاون غیرفلزی دفتر صنایع معدنی گفت: با بررسی واحد‌های سیمان در بورس کالا متوجه می‌شویم که تمام شرکت‌ها در دوره مشابه سال قبل صد درصد سودآوری داشتند.


کد مطلب: 453453

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453453/رئیس-انجمن-صنفی-تولیدکنندگان-صنعت-سیمان-بازار-دست-30-نفر-واسطه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com