کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مقام آمریکایی: در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم‌کردن باقی نمانده/این خطر وجود دارد که نتیجه معکوس بگیریم

2 مرداد 1400 ساعت 0:01

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی با اشاره به اینکه در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، تاکید کرد: این خطر وجود دارد که ادامه این روند نتیجه معکوس داشته باشد.


به گزارش بلاغ؛ نشریه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی اختصاصی مدعی شده آمریکا در حال بررسی تحریم‌های شدیدتر علیه فروش نفت ایران به چین به عنوان راهی برای پیش بردن ایران به سمت توافق و افزایش هزینه‌های کنار گذاشتن مذاکرات متوقف شده وین برای تهران است. 

به نوشته این نشریه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد آگاه، به دلیل متزلزل شدن این گفت‌وگوها برای احیای برجام، آمریکا گزینه‌هایی را بررسی می‌کند که هدف از آن‌ها ترغیب ایران به ادامه مذاکرات و یا تنبیه آن در غیر این صورت است.  به ادعای مقام‌های مورد استناد وال‌استریت ژورنال، طرحی که در مرحله پیش‌نویس است، فروش در حال رشد نفت خام ایران به چین را از طریق تحریم‌های تازه که شبکه‌های حمل و نقل را هدف قرار می‌دهد، متوقف خواهد کرد. آنها همچنین مدعی شدند این شبکه‌ها به صادرات تخمینی روزانه یک میلیون بشکه نفت کمک می‌کنند که درآمد قابل توجهی را نصیب ایران می‌کند. 
این مقام‌ها افزودند گام‌های جدید در صورتی عملی خواهد شد که گفت‌وگوهای وین با شکست مواجه شود. 

به ادعای آنها، این طرح شامل اجرای تهاجمی تحریم‌های فعلی که پیش‌تر هم معاملات با صنایع نفت و حمل و نقل ایران را منع کرده بود، از طریق برچسب‌گذاری‌های جدید یا اقدامات قانونی است.  به نوشته این نشریه آمریکایی، یکی از این مقام‌ها در این خصوص گفت «در اقتصاد ایران چیز زیادی برای تحریم کردن باقی نمانده، (تحریم) فروش نفت ایران به چین غنیمت است». این مقام‌ها افزودند «هنوز تصمیمی درباره ادامه کار گرفته نشده و این خطر وجود دارد که این تلاش‌ها نتیجه معکوس دهد و باعث شود ایران برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند. گزینه‌های دیگری هم در حال بررسی هستند». در ادامه این گزارش به نقل از یک مقام دیگر ذکر شده که یک کارزار دیپلماتیک برای متقاعد کردن چین، هند و سایر خریداران بزرگ نفت خام ایران به کاهش واردات نفت، معاملات غیرنفتی، تامین مالی بدهی و نقل و انتقالات مالی از جمله گزینه‌های دیگر مورد نظر واشنگتن است.

نحوه تاب‌آوری ایران زیر فشار تحریم‌ها
دو نماینده کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از جامعه اطلاعاتی آمریکا خواسته‌اند درباره روش‌هایی که باعث بقای حکومت ایران علی‌رغم فشار تحریم‌ها شده‌اند اطلاع‌رسانی کند. 
وبگاه «واشنگتن ‌فری‌بیکن»، نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی که علناً از براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند نوشته این دو نماینده کنگره خواستار آن هستند که جامعه اطلاعاتی آمریکا دریچه‌ای برای درک شبکه‌های تأمین مالی ایران بگشاید. این پایگاه نوشته «فرنچ هیل»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «آرکانزاس» و «آل لاوسون»، نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» به دنبال آن هستند که دولت «جو بایدن» یافته‌های اطلاعاتی خود را درباره کانال‌های مالی ایران که به این کشور کمک کرده علی‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها حکومتش را سرپا نگاه دارد، افشا کند.

شکست اقدامات ضدایرانی اسرائیل
تحلیل‌گران رسانه‌های اسرائیلی اعتراف کردند اقدامات سران این رژیم علیه برنامه هسته‌ای ایران نتایج معکوسی در پی داشته است.
تحلیل‌گران روزنامه معاریو در دو یادداشت جداگانه که طی چند روز گذشته منتشر شد به نقد عملکرد نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن را شکست‌خورده توصیف کردند. «یتسحاق بن نیر» تحلیلگر این روزنامه عبری‌زبان در یادداشتی تحت عنوان «به‌رغم اقدام نتانیاهو علیه توافق هسته‌ای.. چرا ما به چنین شرایطی رسیدیم؟» نوشت. شاید بتوان همچنان همان تکه کلام پیش پا افتاده را بار دیگر مورد استفاده قرار داد و گفت: نگاه ما به مسائل از اینجا با نگاه آنها به آن از سوی دیگر متفاوت است.
او در این زمینه نوشت: بنیامین نتانیاهو کارهای زیادی کرد تا خود و عملکردش را به افکار عمومی نشان دهد از دور زدن بنی گانتس گرفته تا خرید 30 میلیون دز واکسن کرونا از شرکت فایزر. او همه کار کرد، او با رفتارهای خود و تهدید به اقدام نظامی علیه ایران هم «جو بایدن» را تا مرز جنون کشاند تا از این طریق بر دادستان پرونده‌هایش غلبه کرده و بالفور (مقر اقامت نخست‌وزیری اسرائیل) را ترک نکند. اما اگر او تمامی این کارها را کرد، چرا ما به این وضعیت دچار شده‌ایم.
به اعتراف این تحلیلگر با وجود تمامی اقدامات نتانیاهو امروز ایران از لحاظ فناوری هسته‌ای پیشرفته‌تر و از لحاظ قدرت قوی‌تر شده است.
الون بن دیوید دیگر تحلیلگر اسرائیلی هم چند روز قبل در همین روزنامه با اشاره به عملکرد ادعایی نتانیاهو در قبال برنامه هسته‌ای ایران نوشته بود: برنامه هسته‌ای ایران در زمان ورود بنیامین نتانیاهو به دفتر نخست‌وزیری اسرائیلی در 12 سال پیش و شرایط و نقطه‌ای که امروز به آن رسیده را بسنجید تا بدانید نتانیاهو در 12 سال چه می‌کرده است؟
او که به یادداشت نتانیاهو علیه نفتالی بنت نخست‌وزیر فعلی اسرائیل پاسخ می‌داد، اعتراف کرد، به رغم تمامی اقدامات (ادعایی) اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران در بعد هسته‌ای به پیشرفت‌های زیادی رسیده است.
او در این رابطه نوشت: در سال 2009 زمانی که ایهود اولمرت نخست وزیری را به بنیامین نتانیاهو تسلیم کرد، ایران به طور بالفعل برنامه هسته‌ای خود را آغاز کرده بود، اما این برنامه در شرایط اولیه آن قرار داشت، ایران حدود یک هزار سانتریفیوژ از نوع تقریبا کم‌سرعت در اختیار داشت که اورانیوم را در سطوح بسیار پایینی غنی‌سازی می‌کردند.

غنی‌سازی 60 درصد
این تحلیل‌گر در ادامه ضمن پرداختن به اقدامات ادعایی اسرائیل در دوره اولمرت و بعد از آن یعنی در دوره نتانیاهو اعتراف کرد در دوره ترامپ با وجود تمامی اقداماتش حاضر نشد به ایران حمله کند تا آن که ایران سال 2018 به‌رغم تمام تحریم‌های اعمال شده، به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشید و سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر خود را وارد مدار کرد تا 3 تن مواد غنی‌شده تا سطح 60 درصد را تولید و ذخیره‌سازی کند.
تحلیلگر این رسانه عبری‌زبان که تحلیلگر نظامی شبکه 13 تلویزیون اسرائیل هم هست با اعتراف ضمنی به اقدامات تخریبی و نقش اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده تاکید می‌کند، هرگز گزینه نظامی علیه ایران یک گزینه خوب برای اسرائیل نبوده است، زیرا گرچه خواهد توانست زیان‌‌هایی را به تاسیسات هسته‌ای ایران وارد آورد (و البته منجر به وقوع جنگ سخت ‌شود) اما این تهاجم هرگز نخواهد توانست برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها را متوقف کند.

تحریم به اتهام نقض تحریم‌های ایران
وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده یک شهروند کانادا اتهام خود را در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران از طریق تلاش برای صادر کردن کالاهای آمریکایی به ایران پذیرفته است. وزارت دادگستری آمریکا، آرش یوسفی‌جم که ۳۳ سال سن دارد را به نقض «قانون اختیارات اضطراری اقتصادی» و «مقررات مبادلات و تحریم‌های ایران» متهم کرده است.
آرش یوسفی‌جم متهم است به همراه چند نفر دیگر کالاهایی را از سه شرکت آمریکایی تهیه و آنها را به ایران ارسال کرده است.
مطابق مستندات دادگاه، متهمان کالاها را ابتدا از ایالات متحده به امارات منتقل کرده و سپس آن را به ایران ارسال کرده‌اند تا بتوانند مقصد نهایی این کالاها را پنهان کنند.
در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا نوشته حکم آرش یوسفی قرار است ساعت ۱۱ صبح روز ۱۴ اکتبر اعلام شود. وی می‌تواند به تحمل حداکثر ۵ سال حبس و ۲۵۰ هزار دلار جریمه نقدی محکوم شود. 
این اقدام در شرایطی انجام شده که دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده در تلاش برای پیشبرد مسیر دیپلماسی جهت بازگرداندن آمریکا به برجام است.

ادعاهای ضد ایرانی سخنگوی پنتاگون
جان کربی، سخنگوی پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه بدون ارائه هیچ‌گونه سند و مدرکی، مدعی‌شده ایران، «شبه‌نظامیانی» را که به نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کنند تسلیح و تأمین مالی می‌کند. کربی مدعی شده ایران باید حمایت خود از «شبه‌نظامیان در عراق» را متوقف کند.
ادعای وی در حالی صورت گرفته که تحلیلگران می‌گویند جریان مقاومت در برابر حضور نظامی آمریکا در منطقه واکنش طبیعی به اقدامات واشنگتن بوده است. به عنوان مثال، در کشور عراق، مخالفت‌ها با حضور نظامی آمریکا از زمانی شدت گرفت که پنتاگون اقدام به ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران و ««ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس سازمان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد کرد. پارلمان عراق، بعد از این اقدام آمریکا مصوبه‌ای برای خروج نظامیان خارجی از خاک آن کشور به تصویب رساند.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با «بورل»
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر امروز (چهارشنبه)‌ با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد. موضوعات مرتبط با برجام و تحولات افغانستان محور گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود.


کد مطلب: 453452

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453452/مقام-آمریکایی-اقتصاد-ایران-چیز-زیادی-تحریم-کردن-باقی-نمانده-این-خطر-وجود-نتیجه-معکوس-بگیریم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com