کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روزنامه حامی دولت: در دوره ظریف وزارت خارجه تقریبا ویران شد

1 مرداد 1400 ساعت 15:50

روزنامه شرق: "از مهم‌ترین مسئولیت‌ها در کابینه رئیسی ترمیم به‌شدت آسیب‌دیده (اگر نگوییم ویران‌شده) وزارت امور خارجه در نظام سیاسی و بازسازی نقش و جایگاه دستگاه دیپلماسی در روند تصمیم‌سازی روابط خارجی کشور است".


به گزارش بلاغ؛ روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان اوغلی» در اقدامی بی سابقه با نقدی تند از دوران وزارت ظریف نوشت: «ظریف...سازمان و ساختار وزارت خارجه را در ‌نهایت بی‌توجهی، بدون هرگونه مطالعه اولیه و با وجود مخالفت اکثر قریب‌به‌اتفاق کارشناسان و مدیران و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به هم ریخت. اقدامی پرهزینه، بی‌نتیجه که متعاقبا به آن اعتراف و درصدد اصلاح آن برآمد. در عرض چند سال چهار بار دست به تعویض «معاون اداری- مالی» زد که در سازمان وزارت خارجه به دلیل اهمیت این پست در حفظ ساختارها از آن به‌عنوان «معاون ثابت اداری- مالی» یاد شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کار کارشناسی را با این استدلال «که من خودم از همه کارشناس‌ترم» در صندوقچه گذاشت که نتیجه محتوم آن بی‌انگیزه‌شدن بدنه کارآمد و مجیزگویی اقلیت بی‌هنر و بی‌سواد کارشناسان بود که تیر خلاص آن نیز در جلسه بررسی تغییر ساختار معادل‌سازی سازمان عریض و تخصصی تحت امر خود با بیست‌وچند نفر دانشجو بود».
روزنامه شرق در ادامه تصریح کرد: «روابط دوجانبه با کشورها و به‌خصوص همسایگان را آگاهانه‌ یا به دلیل سابقه طولانی کار در عرصه «روابط بین‌الملل» تعطیل کرد و به تعبیر مخالفانش سیاست خارجی کشور را به زلف برجام گره زد...از «دو ابراولویت اقتصادی و همسایگان» سخن گفت که در عرصه عمل به اندازه سر سوزنی اجرائی نشد».

در این یادداشت آمده است: «ظریف...در انتخاب مدیران ارشد، مشاوران و سفرا، اصل را نگاه ترجیح بلامرجح همکاران سابق خود در بخش بین‌المللی بر کارشناسان لایق، دلسوز و کاردان بخش‌های دوجانبه قرار داد...از مهم‌ترین مسئولیت‌ها در کابینه رئیسی ترمیم به‌شدت آسیب‌دیده (اگر نگوییم ویران‌شده) وزارت امور خارجه در نظام سیاسی و بازسازی نقش و جایگاه دستگاه دیپلماسی در روند تصمیم‌سازی روابط خارجی کشور است».
 
کارنامه ۸ ساله ظریف در رأس وزارت امور خارجه به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. برجام، اخراج و بازداشت بی سابقه دیپلمات های ایرانی، نحوه مواجهه با فاجعه منا، دیپلماسی بسیار ضعیف منطقه ای، مغفول ماندن دیپلماسی اقتصادی، اقدام توهین آمیز آلمان در عدم سوخت رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران، واکنش ضعیف و منفعلانه به تعرض به سفارتخانه های ایران در اروپا و...تنها بخشی از کارنامه ضعیف ظریف در دوران وزارت است.
 
متاسفانه ظریف، وزیر خارجه ای بود که موثرترین کنش‌های دیپلماتیکش به توییت زدن و پاسخ‌های توییتری خلاصه شد اما در میدان دیپلماسی شکست ها و ناکامی های متعددی را به کشور تحمیل کرد.
 
بی اعتنایی دستگاه دیپلماسی به سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت»  و بی توجهی وزارت خارجه به نقدهای دقیق و کارشناسی منتقدان و صاحب نظران، شکست‌های پی در پی و تأسف برانگیزی را در کارنامه سیاست خارجی دولت روحانی رقم زد.
 
ظریف همان وزیر خارجه ای است که در جمع دانشجویان گفت «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟ »!؛ و در اظهارنظری دیگر گفت «خبر خوب این بود که دوست من عادل الجبیر (وزیر خارجه وقت رژیم آل‌سعود)  با حضور ایران، به مذاکرات وین بیاید... ۵۰۰ زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم»!


کد مطلب: 453443

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453443/روزنامه-حامی-دولت-دوره-ظریف-وزارت-خارجه-تقریبا-ویران

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com