معاون دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار از شاخص هزینه‌ها و درآمد‌های خانوار‌ شهری در سال گذشته خبر داد.
۰
plusresetminus
رشد ۳۱ درصدی هزینه‌های خانوار‌ شهری/ میزان پس انداز خانوارها نسبت به درآمد کاهش یافت
به گزارش بلاغ، شکوفه قصوری، معاون دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار با اشاره به انتشار شاخص درآمد و هزینه‌های خانوار شهری و روستایی گفت: متوسط هزینه یک خانوار شهری در سال گذشته برابر ۶۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که این رقم در ماه چیزی معادل ۵ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان می‌شود. این رقم نشانگر رشد ۳۱ درصدی هزینه‌ها نسبت به سال ۹۸ است.

وی افزود: همچنین متوسط هزینه یک خانوار روستایی در سال ۹۹ برابر ۳۴ میلیون تومان است که این رقم در ماه معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود و بیان گر رشد ۳۰ درصدی هزینه‌ها نسبت به سال ۹۸ است.
 
وی درباره درآمد هم گفت: در سال ۹۹ درآمد‌های خانوار‌ شهری ۷۴ میلیون و۶۰۰ هزار تومان و در مناطق روستایی هم ۴۲ میلیون تومان سالانه بوده است و درآمد‌های خانوار‌های شهری از هزینه‌ها بالاتر بوده است. در مورد خط فقر هیچ اظهار نظری نمی شود و بر عهده سازمان تامین اجتماعی است و البته در این خصوص کار‌های پژوهشی صورت گرفته و در حال انجام است، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

قصوری بیان کرد: در سال ۹۹، از  ۳۸ هزار خانوار شهری و ۱۹ هزار خانوار روستایی نمونه گیری شده  و  در سه مرحله انتخاب پایش شدند.

در ادامه عینیان کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد:  با ارائه چنین آمار‌هایی مشخص می‌شود که کلا توان خرید مردم کاهش یافته و قیمت کالا و خدمات به حدی افزایش یافته، اما قدرت خرید بسیار کاهش یافته است.

این کارشناس آمار بیان کرد: میزان درآمد‌ها با افزایش سطح قیمت‌ها در بلند مدت بدون پس انداز امکان پذیر نیست و به اصطلاح روزمره کسب و کار می‌کنند و از سوی دیگر مسائلی هست در زندگی که باید در خصوص آن سرمایه گذاری شکل گیرد.

عینیان بیان کرد:  خانوار‌ها تلاش می‌کنند که برای سایر هزینه‌های زندگی از جمله خرید خانه و یا تهیه جهیزیه پس انداز کنند بنابراین باید تمامی خانوار‌ها علاوه بر تامین هزینه‌های روزمزه بتوانند پس انداز کنند.

وی افزود: نیاز زندگی افراد اساسا از درآمد آن‌ها بالاتر از هزینه‌های زندگی است و از سوی دیگر پس انداز جزو طبیعت زندگی است و در حال حاضر میزان پس انداز در ایران کمتر از سایر کشور‌ها هست.

این کارشناس تاکید کرد: این نوع پس انداز‌ها در نهایت باعث می‌شود درآمد بیشتر از هزینه‌ها باشد، کل سفره زندگی مردم اعم از کالا‌ی خوراکی و هزینه‌های زندگی بچه‌ها از جمله خدمات و بهداشت‌ها در مقایسه با سال ۹۸ بسیار افزایش یافته است.

عینیان گفت: مرکز آمار کار خوبی انجام می‌دهد و در صورتی که جزئیات طرح آماری را منتشر کند مراکز می‌توانند این آمار را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه دهد  تا مطالعات بر روی فقر صورت گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴