جزئیات ورود واکسن‌های کرونا به کشور اعلام شد؛

تولید انبوه واکسن «داخلی» از مرداد و شهریور

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۵۳۴۳۲
مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا با بیان اینکه 16 میلیون دُز واکسن از طریق کواکس وارد کشور می‌شود، گفت: قراردادی برای دریافت 30 میلیون دُز با شرکت اسپوتنیک بسته شده و بر اساس قرارداد با سینوفارم نیز 2 میلیون دز به صورت ماهانه وارد کشور می‌شود.
۰
plusresetminus
تولید انبوه واکسن «داخلی» از مرداد و شهریور
به گزارش بلاغ، حسین وطن پور، نماینده وزیر و مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا با اشاره به عدم تحقق واکسیناسیون روزانه 400 هزار دُز واکسن، گفت: هدف برنامه ریزی ما متناسب با واردات و تولید داخلی با ظرفیت واکسیناسیون روزانه 500 هزار دُز صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این صورت تا پایان سال جمعیت زیادی از هموطنان واکسینه می‌شوند. با افزایش مراکز تزریق واکسن با همکاری نیروهای بسیج در محل‎های در نظر گرفته شده‌ سه دانشگاه علوم پزشکی، واکسیناسیون رو به افزایش و محل‌های بیشتر واکسیناسیون در حال تجهیز است.

مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا ابراز داشت: اگر بتوانیم روزانه 500 هزار نفر را تزریق کنیم متناسب با واردات و تولید داخل، واکسیناسیون بدون تجمع انجام می‌شود؛ در حال حاضر حدود 300 هزار نفر در روز واکسینه می‌شوند.

وطن پور با تاکید بر اینکه اگر شرایط واردات و تولید همچنان مطلوب باشد و تولید داخل و واردات با مشکل مواجه نشود این روند ادامه خواهد داشت، گفت:‌بالغ بر 8 میلیون دُز واکسن در دسترس است و تولید انبوه واکسن داخلی از مرداد و شهریور آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس نظر کارشناسان کارآیی واکسن‌ها فرقی با هم ندارد و همه آنها تایید یه دارند. نگرانی هم برای ما وجود دارد که با تبلیغات یا تشویش اذهان عمومی، مردم به سمت یک نوع واکسن روی بیاورند؛ به همین دلیل برای جلوگیری از اختلال عملکرد در محل‌های واکسیناسیون، توزیع واکسن‌ها به صورت تصادفی توسط معاونت بهداشتی صورت می گیرد.

مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا خاطرنشان کرد: ما باید 40 میلیون نفر را واکسن بزنیم که با تغییرات جمعیتی و رشد جمعیت از 80 تا 120 میلیون دز واکسن نیاز داریم.

وطن پور متذکر شد: 16 میلیون دُز واکسن از طریق کواکس وارد کشور می‌شود. قرارداد مستقلی برای دریافت 30 میلیون دُز با اسپوتنیک بسته شده و بر اساس قرارداد با سینوفارم 2 میلیون دز به صورت ماهانه وارد کشور می‌شود که 80 میلیون دُز حداقل نیاز کشور به وسیله واردات تا پایان سال تامین می شود.

وی در پاسخ به اینکه «آیا اختلالی در روند تولید واکسن داخلی به وجود آمده»، با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری برای تولید واکسن داخلی فوق العاده است، گفت: در طول سال‌های پس از انقلاب توسعه زیرساخت تولید واکسن وجود نداشته و قطعا کشور در آینده‌ای نزدیک از حیث تولید واکسن بیمه می‌شود.

مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا یادآور شد: اما طبیعی است وقتی زیرساختی ایجاد می شود زمانی طول می‌کشد تا مشکلات جزئی آن بر طرف شود؛ اگرچه مقداری در اعلام زمان تحویل واکسن عجله شد؛ اما در حال حاضر روی ریل تولید هستیم و تولیدکنندگان به قولی که داده اند عمل کرده اند.

وطن پور در پاسخ به اینکه «آیا واکسن کووبرکت بر روی ویروس کرونا تاثیر دارد؟»، با اشاره به اینکه در مقابله با کرونا هنوز در مرحله تحقیق هستیم و این امر فقط در مورد ایران مصداق ندارد، گفت: حتی تولیدکنندگان واکسن فایزر هم همچنان در رابطه با جهش های مختلف ویروس در حال تحقیق هستند.

وی تصریح کرد:‌با توجه به اینکه ویروس کرونا به صورت مداوم جهش دارد همچنان بر روی آن تست‌های مختلف انجام می‌شود. اگر واکسنی بتواند تا 50 درصد تاثیر در مقابله با کرونا داشته باشد مورد تایید است. هنوز واکسنی معرفی نشده که تاثیرگذاری آن زیر 50 درصد باشد. اگر این اتفاق بیفتد حتما اسامی واکسن ها اعلام خواهد شد.    

مدیر اجرایی تولید واکسن داخلی کرونا با تاکید بر اینکه برنامه ریزی برای توزیع واکسن در مراکز واکسیناسیون صورت گرفته است، گفت: برنامه ای برای تعطیلی واکسیناسیون وجود ندارد؛ اگرچه تعطیلات 6 روزه پیش بینی نشده بود.

وطن پور بیان داشت: پیش از این برنامه توزیع و اجرای فرآیند واکسیناسیون انجام شده است؛ بنابراین روند واکسیناسیون ادامه خواهد داشت.

اصغر عبدلی، فناور واکسن کووبرکت نیز تاثیر این واکسن را بر روی ویروس دلتا اعلام کرده و گفته است تاثیرگذاری واکسن کوو برکت بر روی ویروس‌های جهش یافته انگلیسی و آفریقای جنوبی با انجام تست‌های متعدد به اثبات رسیده بود.  

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲