رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده:

هنوز متوجه عمق فاجعه در حوزه جمعیت و بحران کهنسالی در سال‌های آینده نشده‌ایم

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۳۲۲۰
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گفت: ابر بحران کشور ما در آینده پیری جمعیت خواهد بود که متاسفانه دولت و مسئولین به این مسئله بی‌توجهی کردند، با این وضعیت ممکن است تا 150 سال دیگر بحران جمعیت ترمیم پیدا نکند.
۰
plusresetminus
هنوز متوجه عمق فاجعه در حوزه جمعیت و بحران کهنسالی در سال‌های آینده نشده‌ایم

به گزارش بلاغ، امیرحسین بانکی‌پور در نشست مجمع ملی مطالبه‌گران حوزه فرهنگ قرارگاه بقیهًْ‌الله‌‌الاعظم(عج) اظهار داشت: طرح جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که تاکنون جلسات مشترک زیادی را برای به ثمر رسیدن این طرح جامع با وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف برگزار و تلاش کردیم تا مشکلات را براساس مباحثه علمی برطرف کنیم.

بانکی‌پور افزود: موضوع جمعیت مسئله مهم برای همه کشورها است؛ در قرن 20 با مسئله انفجار جمعیت روبرو بودیم ولی در قرن 21 با چالش پیری مواجه خواهیم شد؛ کاهش جمعیت ابرچالش قرن 21 در کشور ما خواهد بود، در کشورهای توسعه یافته برای حل این مشکل چاره‌هایی اندیشیده شده است، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راهکاری برای حل این مشکل است.
وی ادامه داد: کشور ما با بحران‌های زیادی مواجه بوده است، بحران پیری و کاهش جمعیت خطرناکترین بحران تاریخ کشور ما محسوب می‌شود و یکی از مهمترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است، اگر به موضوع جمعیت توجه نشود به سرعت به سمت سیاه‌چاله پیری جمعیت پیش خواهیم رفت.

موضوع جمعیت مهمترین مسئله کنونی کشور است
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: موضوع جمعیت مهمترین مسئله کنونی کشور است، متاسفانه در حوزه جمعیت هنوز متوجه عمق فاجعه و بحران کهنسالی که در سال‌های آینده با آن مواجه خواهیم شد، نشده‌ایم. این مسئله یک ابربحران است که اگر تا 7 سال آینده برنامه‌ریزی و اجرایی نشود در 150 سال آینده امکان رهایی از این سیاه‌چاله وجود ندارد، به طوری که به یکی از خطرناک‌ترین حوادث موجود در تاریخ کشور تبدیل خواهد شد، به همین دلیل به آن چاله جمعیتی می‌گوییم، چرا که پس از 300 سال این شیب را طی کرده‌ایم. اگر تنها یک چهارم این طرح تا 7 سال آینده به درستی انجام شود، به این نتیجه می‌رسیم.

نگاهی به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده
بانکی پور با اشاره به ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به مواد 53 و 56 طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گرفته شده است، گفت: این طرح اصلاح شده است و منتظر بازگشت طرح از شورای نگهبان هستیم.
وی افزود: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارای 74 ماده است که اکثر آنها به حمایت از معیشت خانواده‌ها می‌پردازد و 9 ماده از آن نیز به موارد سقط جنین به عنوان جرم اشاره می‌کند.
رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ادامه داد: در این طرح هزینه‌های بارداری و زایمان، اعطای وام تولد فرزند، تسهیلات معیشتی و رفاهی، افزایش وام خرید، افزايش حقوق به نسبت تعداد اعضای خانواده در کارمندان، تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک و دورکاری برای خانم‌های کارمند برای حمایت از خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.
بانکی‌پور تاکید کرد: در بخش بهداشت سلامت هم مشاوره از راه دور برای مادران باردار و دارای فرزند، ارائه بسته تغذیه‌ای، بهداشتی و درمانی برای مادران باردار و همچنین در بخش‌های گوناگون هم فرهنگ‌سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان که بر اساس آن با تولد فرزند؛ سهامی برای او در نظر گرفته می‌شود که در آینده استفاده کند از برنامه‌های این طرح است.
وی بیان داشت: بیشتر مطالعات نشان می‌دهد عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی در فرزند‌آوری تاثیر داشته است. نوشتن قانون گام اول است اما بعد از قانون قدرتی برای نظارت درست بر اجرایی شدن این قانون‌ها در اولویت ما است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: این طرح به زوج‌های نابارور که هزینه‌های درمان بسیار سنگین دارند کمک می‌کند تا بتوانند از مراکز درمان ناباروری با استفاده از بیمه ناباروری استفاده کنند، ضمن اینکه بیمه زنان باردار هم در اين طرح در نظر گرفته شده‌اند.

آمار دقیقی از سقط جنین در کشور نداریم
بانکی پور با اشاره به این موضوع که مسئله سقط به دو صورت جنایی و عارضی در چند سال اخیر بسیار رشد داشته است، گفت: هم‌اکنون آمار دقیقی از سقط جنین در کشور نداریم. آثار روحی و روانی این سقط‌ها روی مادران بسیار نگران‌کننده و گاهی غیر قابل جبران است و حتی در برخی از موارد شانس مادر شدن دوباره را از زنان می‌گیرد. سوال اینجاست چرا در این زمینه دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات موثری انجام نداده‌اند و چرا سقط در کشور پررنگ شده است؟.

چاله جمعیت ایران باید پر شود
دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در نشست مجمع ملی مطالبه‌گران حوزه فرهنگ با بیان اینکه حضرت آقا در مورد سقوط جمعیت 43 بار صحبت کرده‌اند، گفت: ما زمان کمی برای جبران مشکل جمعیتی داریم و باید سریعتر چاله جمعیتی را پر کنیم.
زهره سادات لاجوردی با بیان اینکه روی طرح جمعیت بیش از پنج هزار ساعت کار انجام شد و 7 هزار ساعت جلسه مشترک با 9 کمیسیون مربوطه به این حوزه داشته‌ایم، افزود: در این طرح به ارگان‌ها و سازمان‌ها مسئولیت‌هایی داده شده است و با ارائه تسهیلات و مشوق‌ها جوانان را به فرزندآوری تشویق کرده است. این روند منحصر به ایران نیست در اکثر کشورها این مسئله وجود دارد و شاهد ایرانی‌هایی هستیم که به خارج از ایران رفته‌اند و برای استفاده از این تسهیلات و مشوق‌ها چند فرزند آورده‌اند.

سعی می‌کنیم نگاه به تک فرزندی را حذف کنیم
لاجوردی اظهار داشت: نوع نگاه و فرهنگ‌سازی در کشور ما نادرست است و ما سعی می‌کنیم نگاه به تک فرزندی را حذف کنیم و از همه ارگان‌ها خواستیم به میدان بیایند، تسهیلات به زنان باردار، مادران شاغل، ممنوعیت عقیم‌سازی، حذف رایگان بودن داروهای ضد بارداری، تسهیل ازدواج جوانان مواردی بود که برای افزایش جمعیت در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. طرح جمعیت که در شورای نگهبان است یک طرح جامع و کامل است و پس از تصویب امیدواریم مشکلات زیادی در حوزه جمعیت برطرف شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴