سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: حدود هشت میلیارد دلار از کشور ما در کره جنوبی مسدود شده و عده‌ای دنبال بهانه می‌گردند تا از طریق واردات لوازم خانگی این پول‌ها را به کشور برگردانند.
۰
plusresetminus
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی: جولان دوباره لوازم خانگی قاچاق در بازار کشور
به گزارش بلاغ؛ حمیدرضا غزنوی اظهار کرد: متأسفانه برخی از برند‌های خارجی در کشور‌های همسایه مثل اربیل عراق و امارات مستقر شدند و به صورت سازمان‌یافته محصولات‌شان را از طریق قاچاق به سمت کشور عرضه می‌کنند. با این شرایط دلیلی برای واردات رسمی و سرمایه‌گذاری ندارند. مرز‌های اقتصادی ما رها شده و این موضوع که بار‌ها از آن ضربه خوردیم مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی خبر داد: از دو مورد از بنادر جنوبی کشور روزانه سه هزار ماشین شوتی کالای قاچاق وارد کشور می‌شود. قاچاق فوق‌العاده سهل و آسان شده است. اغلب این کالا‌ها لوازم خانگی هستند چرا که طالب آنها زیاد است.

این فعال اقتصادی افزود: تا حدود دو ماه پیش ۸۰ درصد بازار دست تولیدکنندگان داخلی بود اما امروز قاچاق خیلی بیشتر شده؛ در برخی از کالاها مثل تلویزیون حجم قاچاق بسیار زیاد است و گاهی تا ۴۰ درصد بازار در اختیار محصولات قاچاق قرار دارد اما در لباسشویی و یخچال این میزان کمتر است. محصولات خارجی گاهی قیمتی کمتر از محصولات داخلی دارند و دلیل آن شرایط مطلوب ایجاد شده برای قاچاق است. در دو ماه اخیر و با توجه به شیوه‌های جدید قاچاق لوازم خانگی به کشور شاهد افزایش چشمگیر حضور لوازم خانگی قاچاق در بازار بوده‌ایم.

غزنوی ادامه داد: انحصار زمانی است که شرکتی فعالیت بکند و جلوی رشد شرکت‌های دیگر را بگیرند مثل اتفاقی که در خودروسازی ما افتاده است، اما امروز بیش از هزار و ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی داریم که تنها ۲۲۰ تولیدکننده یخچال در آن وجود دارد. عده‌ای علیه روند تولید در کشور کار می‌کنند و این تفکر را ایجاد می‌کنند که انحصارطلب‌ها جلوی واردات به کشور را گرفته‌اند. ما در بازار کشورمان به میزان کافی رقابت داخلی داریم.

وی تأکید کرد: حدود هشت میلیارد دلار از کشور ما در کره جنوبی مسدود شده و عده‌ای دنبال بهانه می‌گردند تا از طریق واردات لوازم خانگی این پول‌ها را به کشور برگردانند و این بدترین شیوه‌ای است که می‌توان انتخاب کرد. فکر این را نمی‌کنند که باز هم بازار را در اختیار برند‌های خارجی قرار می‌دهند و در صورت بروز هر اختلالی کشور را با مشکلی بزرگ مواجه خواهند کرد. سیاست غرب برای کشور ما سیاست بلاتکلیفی است و سیاست منسجمی برای ما نداشته است پس مشخص نیست چهار سال دیگر و بعد از انتخابات آمریکا چه شرایطی برای ما ایجاد شود بنابراین باید از تولید حمایت کنیم تا کشور مصرفی نباشیم و امنیت اقتصادی ما این‌قدر پایین نباشد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: اگر در این دو سال تولیدکنندگان لوازم خانگی بازار را تامین نمی‌کردند وضعیت نامساعدی برای کشورمان ایجاد می‌شد. خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های خوبی پیش از این انجام شده بود که با ایجاد شرایط ذکر شده به سرعت به کار گرفته شد.

کره‌ای‌ها برای تولید قطعه به ایران بیایند
نه واردات محصول

او با تاکید بر اهمیت حفظ حقوق تولیدکنندگان و جلوگیری از واردات محصول کامل گفت: برند‌های خارجی راه بازی برای ورود به کشور ما دارند، اما نه برای واردات محصول تمام شده بلکه باید در کشور ما برای تولید قطعات سرمایه‌گذاری کنند. تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی تولیداتی دارند که هم ما می‌توانیم در کشورمان استفاده کنیم و هم می‌تواند از کشور ما به کشور‌هایی مثل مصر، ترکیه، پاکستان و... صادر شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴