کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه نکاتی باید دراستفاده ازاکسیژن ساز پرتابل بدانید؟

17 تير 1400 ساعت 22:59

چه نکاتی باید دراستفاده ازاکسیژن ساز پرتابل بدانید؟


 به گزارش بلاغ،
دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل:
افرادی که به دلایل بیماری های ریوی و قلبی، باید همواره به اکسیژن خالص دسترسی داشته باشند یا کسانی که دچار آسم و آپنه (توقف تنفس در خواب) می باشند، می توانند با تهیه و اجاره اکسیژن سازاین نیاز خود را به راحتی برآورده نمایند.
البته بهتر است بدانید که برای خرید واجاره اکسیژن ساز به نسخه ی پزشک نیاز دارید و خرید بدون مجوزپزشک، امکان پذیر نیست.درواقع بهتر است که برای تشخیص اینکه کدام مدل اکسیژن ساز برای شما مناسب تراست با یک پزشک مشورت نمایید.
تاریخچه استفاده از اکسیژن ساز:
از دهه 1970 استفاده ازدستگاه اکسیژن سازغیرقابل حمل رواج پیدا کرد و اخیرا هم استفاده و اجاره اکسیژن ساز پرتابل محبوبیت زیادی بین افراد پیدا کرده است.
پیش ازدهه ی 1980، اغلب کسانی که دارای مشکلات تنفسی بودند ویا بیماران قلبی و ریوی برای دسترسی به اکسیژن، باید از مخزن های اکسیژن تحت فشاراستفاده می کردند.این امر گرچه در رفع مشکلات بیماران مؤثر بود اما بازدهی چندانی نداشت و پرستاران و کسانی که مراقب این افراد بودند، به طور دائم باید به این افراد سر می زدند تا منبع اکسیژن در مخزن ها را مجددا پر کنند!
از دیگر مشکلات آن دوره این بود که برای هر ویزیت که در منزل انجام میشد افراد باید پول پرداخت می کردند و این اصلا به صرفه نبود تا اینکه یک موسسه به نام مدیکر، برای ارائه ی این خدمات یک نرخ ماهانه در نظر گرفت.در پی آن نیزصنعت تجهیزات پزشکی پایا، برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده و اجاره اکسیژن ساز را بین مردم ترویج داد.
مانند هر دستگاه و تکنولوژی نوظهور دیگری که درابتدا دارای نقص وکمبودهایی است، دستگاه اکسیژن سازنیزدر ابتدا بسیار سنگین و غیر قابل حمل و بزرگ بود.
تا اینکه اوایل سال 2000، دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل(پرتابل) روی کار آمد تا افرادی که به هر دلیلی امکان ماندن در خانه را ندارند نیزبتوانند از این دستگاه بهره ببرند.

نحوه کار اکسیژن ساز قابل حمل:
عمل انتقال هوا دراکثر مدل ها، به دو شکل صورت می گیرد:
جریان مداوم: به این شکل که انتقال هوا با یک سرعت ثابت و بدون در نظر گرفتن تنفس فرد صورت می گیرد.
جریان پالسی: انتقال اکسیژن و هوا تنها زمانی صورت می گیرد که فرد موردنظر نفس بکشد.
دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل که به شکل جریان مداوم کار می کنند، به طور معمول حدود یک تا سه لیتردرهر دقیقه و آن دسته که دارای وضعیت پالسی می باشد، حدود یک تا شش لیتر در هر دقیقه اکسیژن را انتقال می دهند. البته هرکدام دارای تنظیماتی مطابق با نیاز کاربر می باشند و در برخی مدل ها نیز فقط تنظیم جریان پالس وجود دارد.
اکثرمدل ها قابل اتصال به پریز برق بوده ودارای یک باتری هستند که قابل شارژ بوده که این امر، امکان استفاده و اجاره اکسیژن ساز قابل حمل را در بیرون از منزل نیزفراهم نموده است.
اجاره اکسیژن سازاغلب به کسانی که در زمان خواب دارای مشکلاتی در تنفس می شوند پیشنهاد می گردد که بتوانند به اکسیژن و هوایی که در طول شب توسط دستگاه تصفیه می شود، دسترسی داشته باشند.بهتر است مطلب ویروس کرونا را هم بخوانید.
استفاده از اکسیژن ساز پرتابل به چه کسانی پیشنهاد می شود؟
کسانی که بنا بر شرایط خاص پزشکی، به اکسیژن درمانی و استفاده و اجاره اکسیژن ساز نیاز دارند عبارتند از :
افراد دارای برونشیت: افرادی که به دلیل التهاب درمجاری تنفسی، دارای خلط بوده و این امرمانع تنفس صحیح درآن ها می گردد.
آمفیزم: آسیب و اختلال در کیسه هوا که در نهایت باعث تنگی نفس در فرد می گردد.
بیماری انسداد ریه (COPD): ترکیبی از بیماری برونشیت و آمفیزم که اغلب به دلیل  استفاده ازسیگارپدید می آید؛
 ذات الریه؛
آسم؛
دیسپلازی ریوی؛
فیبروز کیستی
 
اجاره دستگاه اکسیژن ساز

بسیاری از افرادی که به دلیل مبتلا شدن به بیمارهای تنفسی نیاز به دستگاه اکسیژن ساز دارند، برای کمتر شدن هزینه ها ترجیح می دهند که از اجاره اکسیژن ساز به جای خرید آن استفاده کنند. با این کار هم در هزینه ها صرفه جویی می کنند هم دستگاه مورد نظر خود را به راحتی تهیه می کنند.
معمولا زمان اجاره اکسیژن ساز به صورت ماهانه و یا 15 روزه می باشد که در صورت نیزا می توان مدت زمان آن را تمدید کرد. شما در شرکت میترا طب می توانید انواع دستگاه های اکسیژن ساز خانگی را با قیمت مناسب بخرید یا اجاره کنید. کافیست با شرکت تماس حاصل فرمایید و تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین آموزش های لازم جهت راه اندازی و استفاده از آن را نیز توسط افراد خبره به شما خواهند داد.
   
 
اکسیژن ساز چیست؟
دستگاه اکسیژن ساز یک وسیله برقی می باشد که جهت فراهم کردن اکسیژن مورد نیاز بیماران ساخته شده است و با هوای محیط خانه اکسیژن خالص ایجاد می کند.
بهتر است بدانید که هوایی که ما تنفس می کنیم به طور کلی شامل نیتروژن (78%) و اکسیژن (21%) می باشد. دستگاه اکسیژن ساز نیتروژن داخل هوای اتاق را از بین می برد و اکسیژن بالای 90% را در اختیار بیمار قرار می دهد.
اجاره تخت بیمارستانی:
امروزه با توجه به پیشرفت های بسیاری که درزمینه ی تکنولوژی وعلم  پزشکی به وجود آمده، بیشتر افراد به استفاده و اجاره تخت بیمارستانی روی آورده اند.
البته شرایط و نحوه ی قرارگرفتن تخت بیمارستانی منوط به رعایت چند نکته ی مهم است که با هم به آن می پردازیم:
اگرهدف شما ازاجاره تخت بیمارستانی، مراقبت از شخصی باشد که مسن بوده و به علت ناتوانی باید مدت زیادی را دربستربگذراند، پیشنهاد ما اجاره تخت بیمارستانی لگن دار مدل الکترونیکی سه شکن می باشد چرا که این نوع تخت ها به سه حالت : نشستن، درازکش و نیمه درازکش قابل تنظیم می باشد که همین امر کمک زیادی به سهولت درتغییروضعیت شخص مورد نظرمی کند.
                                                           
چه زمانی باید از این دستگاه اکسیژن ساز استفاده شود؟
این دستگاه برای عموم مردم نمی باشد بلکه برای افرادی مناسب است که دارای بیماری خاص باشند. این افراد عبارتند از:
 
بیمارانی که مبتلا به نارسایی ریوی از جمله COPD و ILD و ... می باشند.
افرادی که  سطح اکسیژن خونشان از وضعیت عادی پایین تر است.
اجاره اکسیژن ساز زمانی باید انجام شود که بیمار به منظور بالا بردن اکسیژن خون خود احتیاج به اکسیژن اضافی داشته باشد. نکته ی دیگر که درباره این دستگاه وجود دارد این است که ساعت های استفاده از آن را پزشک معالج بیمار مشخص می کند. این ساعات با توجه به وضعیت بیمار بین 1 تا 24 ساعت در طول روز متغیر است.
توجه داشته باشید که بعد از تجویز پزشک باید بلافاصله برای بیمار اجاره اکسیژن ساز و یا خرید آن انجام شود؛ زیرا بیمار نیاز حیاتی به این دستگاه دارد.
 
نحوه کارکرد اکسیژن ساز چگونه است؟
بعد از خرید یا اجاره اکسیژن ساز بهتر است چگونگی عملکرد آن را بدانید. در دید اول کارکرد این دستگاه بسیار ساده به نظر می رسد. به این صورت که هوای داخل اتاق را می گیرد، نیتروژن داخل آن را از بین می برد و اکسیژن خالص و طبیعی 95 درصدی را به بیمار می دهد. همانطور که گفته شد هوای داخل اتاق از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن تشکیل شده است، حال با از بین بردن نیتروژن چیزی حدود 90 الی 95 درصد اکسیژن خالص تولید می شود.
 
عملکرد این دستگاه در 4 مرحله ساده:
هوای موجود در اتاق وارد دستگاه می شود.
نیتروژن موجود در هوای اتاق یا توسط سطح جذب می شود و یا به دام می افتد.
خروجی اکسیژن دستگاه را می توان بر حسب لیتر بر دقیقه تنظیم کرد.
در مرحله ی آخر اکسیژن با درصد خلوص 95 درصد به وسیله ماسک یا نازل به بیمار منتقل می شود.
 
 بنابراین با خرید یا اجاره اکسیژن ساز می توانید به همین راحتی  با این چهار مرحله که دستگاه انجام می دهد، اکسیژن مورد نیاز بیمار خود را تامین کنید.
   
انواع اکسیژن ساز
دستگاه اکسیژن ساز در دو نوع مختلفی وجود دارد که بیمار می تواند بسته به نیاز خود خرید یا اجاره اکسیژن ساز مورد نیاز خود را انجام دهد. انواع اکسیژن ساز ها عبارتند از:

 
منبع: میتراطب

انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 453120

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/453120/نکاتی-باید-دراستفاده-ازاکسیژن-ساز-پرتابل-بدانید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com