نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

اصلاح‌طلبان در 24 سال گذشته توجهی به جامعه نداشتند  

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۵۲۷۳۳
۲
plusresetminus
اصلاح‌طلبان در 24 سال گذشته توجهی به جامعه نداشتند  

به گزارش بلاغ؛ روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«اگر عملکرد جریان اصلاح‌طلبی طی 24 سال گذشته با رویکردی عملگرایانه مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد می‌توان نشانه‌های بروز این وضعیت [گسست اجتماعی] را در ادوار گذشته نیز ردیابی کرد. در حقیقت اصلاح‌طلبان از دوم خرداد 1376 که توانستند با خیزشی اجتماعی رأی بخش قابل توجهی از جامعه منتقدان وضع موجود را به دست بیاورند تا 28 خرداد 1400 هیچ اقدام موثری برای اقناع و توجه به این گروه‌های اجتماعی به انجام نرساندند. به دیگر بیان همواره این مردم بودند که در بزنگاه‌های خطرخیز جمع شده و از این جریان حمایت کردند. کمااینکه پس از عبور از رویدادهای سال 1388 در انتخابات 92، 94 و 96 با اقبال به این جریان زمینه و زمانه را به منظور حضور دوباره آنها در نهادهای انتخابی حاکمیت فراهم آوردند».

در ادامه این مطلب با اشاره به باخت اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر آمده است:«تفاوت این دوره [با دوره‌های قبل] در اینجاست که این بار اصلاح‌طلبان بدنه اجتماعی خود را نیز تا حد زیادی از دست داده‌اند. در حقیقت علاوه‌بر میدان سیاست آنها حریم جامعه را نیز به رقیب واگذار کرده‌اند... چه اینکه این جریان چنان در راهروهای قدرت سرگرم چانه‌زنی بود که آرمان‌ها و اهداف خود را به طور کلی فراموش کرده بود».

بالاترین تورم سالانه دهه 90 در دولت روحانی ثبت شد
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی نوشت: «براساس آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، تورم میانگین خردادماه به رقم ۴۳درصد رسید که از ابتدای دهه ۹۰ رقم بی‌سابقه‌ای است. آمار تورم منتشرشده خردادماه نشان می‌دهد که تورم ماهانه به ۵/ ۲درصد رسیده که نسبت به تورم ماه قبل شاهد افزایش بوده است. این افزایش بیشتر تحت‌تاثیر تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی رقم خورده است.»
در این گزارش همچنین آمده است: «طبق این گزارش تورم ماهانه خرداد به 5/ 2 درصد رسید و از کف 20 ماهه خود در اردیبهشت فاصله گرفت. ماه گذشته تورم ماهانه به 7/ 0 درصد رسیده بود. در ادامه این گزارش تورم نقطه به نقطه در خرداد 1400 اعلام شد؛ تورم نقطه به نقطه خردادماه در عدد 6/ 47 درصد قرار گرفت که از افزایش 7/ 0 درصدی تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه گذشته خبر می‌دهد. آمار بعدی اعلام شده در این گزارش نرخ تورم سالانه بود که در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در عدد 41 درصد ایستاده بود و در خردادماه با افزایش دو درصدی به رقم 43 درصد رسید. این تورم بالاترین تورم سالانه به ثبت رسیده در دهه 90 است و در سال‌های اخیر این سطح از تورم سابقه نداشته است. این در حالی است که سال گذشته نرخ تورم هدفگذاری شده سالانه 22 درصد اعلام شده بود. دلایل مختلفی برای این تورم می‌توان در نظر گرفت اما اصلی‌ترین متهم این اتفاق را می‌توان رشد پایه پولی دانست.»

اگر نگران ایران بودید مسکن را به این روز نمی‌­انداختید
روزنامه شرق در شماره دیروز خود یادداشتی از عباس آخوندی منتشر کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده: «میزان آرای باطله، پدیده‌ انتخابات 1400 بود که جای توجه و واکاوی سیاسی و اجتماعی دارد. در این یادداشت پذیرش مسئولیت حقوقی و اجتماعی از سوی نهادهای ناظر و مجری انتخابات که نقشی تعیین‌کننده در به‌وجودآوردن این وضعیت داشتند و جبران آن توسط آنان، مورد توجه است.»
نویسنده در ادامه آورده است: «بی‌گمان این پدیده‌ای است که برای صلح و امید اجتماعی زیان‌بار است. خصلت عمومی دولت‌های ناشی از اراده‌ اقلیت اغلب تکریم خود و نفی دیگران، کاربستِ ایجادِ محدودیت برای شهروندان به‌ نام نظم است؛ همانند آنچه در مجلس در وضعیت جاری می‌بینیم[!!] در این بستر، نه‌تنها نمی‌توان انتظار تحقق توسعه داشت بلکه باید در انتظار آسیب اجتماعی، انحطاط اخلاقی، مهاجرت، فقر و... در رفتارهای روزانه مردم بود. از این‌رو، این قلم نگران ایران است.»
نکته عجیب آن است که اصلاح‌طلبان در چند نوشته و یادداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا خوانش مورد پسند خود را از انتخابات اخیر به جامعه القا کنند. در حالی که اگر در میان مردم جامعه پرسش کنید تقریبا اکثر اعتراض مردم به شرایط اقتصادی و وضعیت به وجود آمده در این سال‌ها است. حالا طیف موسوم به اصلاح‌طلب می‌خواهد با هر شعبده‌ای خوانشی دیگر از رویدادها ارائه دهد تا ضعف عملکرد خود را بپوشاند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲