تاریخ انتشارشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۸
کد مطلب : ۴۵۲۵۹۹
اخبار منتشره از جبهه اصلاحات، از ناامیدی نسبت به نتیجه انتخابات و تشدید اختلافات در این طیف حکایت می‌کند چنانکه بهزاد نبوی گفته اگر مثل سال 84 و 92 شکست خوردیم، کسی حق ندارد از میان اصلاح‌طلبان ما را سرزنش کند.
۰
plusresetminus
بهزاد نبوی: اگر شکست خوردیم کسی حق ندارد ما را هو کند(!)

به گزارش بلاغ؛ بر اساس نظرسنجی یک مرکز معتبر دانشگاهی در روز قبل از رای‌گیری، در حالی که رای سید ابراهیم رئیسی به ۷۵ درصد رسیده بود، رای عبدالناصر همتی نامزد جبهه اصلاح‌طلبان ۸ درصد بود. آخرین نظرسنجی مرکز دولتی ایسپا هم در روز پنج شنبه، حاکی از رای سید ابراهیم رئیسی ۶۳.۷ درصدی رئیسی در مقابل رای ۴.۲ درصدی همتی بود. تا جایی که وی در رتبه سوم نامزدها قرار داشت.

احتمالا به اعتبار همین ترکیب و تناسب پایدار آرای طرفین در نظرسنجی‌های چند هفته اخیر هم بود که بهزاد نبوی (رئیس‌نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان/ خاتمی)، ضمن گفت‌و‌گویی در پیام رسان کلاب هاوس گفت: هشدار داده‌ام نسبت به تكرار (نتیجه انتخابات)سال ٨٤ و سال ٩٨. اگر ما مفتضحانه شكست خورديم آنهايى كه كانديدا معرفى نكردند حق ندارند آنهايى كه شركت كردند را هو كنند.

وی افزود: در سال ٨٤ و ٩٨ آنهايى كه كانديدا ندادند، شروع كردند به هو كردن كسانى كه شركت كرده بودند. من ممنوع كرده ام اين كار را.اين كار خيلى غير اخلاقى است.
او ضمنا تصمیم سال حزب مشارکت در سال 84 را زیر سؤال برد و گفت: من در انتخابات ٨٤ با نظر حزبم موافق نبودم. البته به دكتر معين ارادت دارم، پزشك من بود اما معتقد نبودم كه بايد دكترمعين را كانديدا مى‌كرديم.

وی مدعی شد: در مجلس ششم موافق خيلى از تصميمات نبودم اما اجرا مى‌كردم طورى كه ابهام ايجاد مى‌شد من طراح هستم. طراح تحصن من نبودم. دلم مي‌خواست بعد از نظر نهايى شوراى نگهبان آن را متوقف كنم اما وقتى تصويب شد در فراكسيون ، ما بيش از بقيه فعال شديم. من و آرمين از سازمان مجاهدين انقلاب از نمايندگى استعفا داديم و بعد از آن استعفا متوقف شد. اما ما طراح نبوديم.

او می‌افزاید: به من مى‌گویند از روحانى حمایت نکن. ما در ایران، اصلاح‌طلبان خجالتى داریم. نبوی همچنین گفت: باید در انتخابات شرکت کنیم، اگر باختیم مطالبه‌گری می‌کنیم. ما خواسته‌هایمان را می‌گوییم، ممکن است گوش بدهند ممکن است بگویند خفه شو و چیزی نگو.

یادآور می‌شود در همین گفت‌و‌گو، عبدالناصر همتی نیز تلویحا خود را بازنده اعلام کرده و گفته بود: نمی‌خواهم کسی تکرار کند و آبرویش را برای من بگذارد. شرط بندی روی اسب برنده که هنر نیست. نخبگان و سیاسیون مرا تنها گذاشته‌اند. من حیثیت و شخصیت و ٦٣ سال عمرم را برای مردم گذاشته‌ام. تا آخر ایستاده‌ام. از خاتمی و کروبی برای حمایت تشکر می‌کنم.

یادآور می‌شود رای بسیار پایین اصلاح‌طلبان در همه نظرسنجی‌ها که حاصل رویکرد رادیکال آنها و کارنامه پر خسارت دولت است، موجب اختلاف شدید و بن‌بست در نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان شد، به نحوی که با وجود حمایت علنی سران این جبهه و کسانی چون خاتمی و کروبی و... از همتی، نهاد اجماع ساز نتوانست به تصمیم قطعی در این باره برسد. این در حالی بود که خبرهای موثق به نقل از علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران حاکی از آن بود که عبدالناصر همتی چند هفته قبل برنامه‌های خود را به نهاد اجماع‌ساز ارائه کرده و با استقبال مواجه شده بود.

دو دستگی و شکاف اخیر در نهاد اجماع ساز خاتمی (ناسا) در حالی است که پس از شکست این طیف در انتخابات مجلس (سال 88) نیز، مجادلات تندی در «شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان/ شعسا» پدید آمد. در آن زمان این طیف جرئت نکردند رسما از فهرستی در انتخابات حمایت کنند و حال آنکه چهار فهرست اصلاح‌طلب به مردم عرضه شده بود. پس از شکست کامل در انتخابات نیز، عارف و موسوی لاری رئیس‌و نائب رئیس‌شعسا بدون آنکه خبر را رسانه‌ای کنند، به نشانه اعتراض به انتقاد‌ها و فشار‌های اصلاح‌طلبان استعفا دادند و شعسا بدون سر و صدا از هم پاشید.

حالا نظرسنجی‌ها نشان از ریزش شدید رأی اصلاح‌طلبان حتی در میان بدنه سنتی و اجتماعی خود دارد. این آمار نشان دهنده همان اعترافی است که خاتمی چند بار و در حلقه‌های خصوصی عنوان کرده و از سوی کسانی مثل زیباکلام منتشر شده بود؛ مبنی بر اینکه مردم این بار با «تکرار» من به کسی رأی نمی‌دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰