نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد.
۰
plusresetminus
تخت روانچی: ادعای دولت بایدن درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است
به گزارش بلاغ؛ مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، در سخنرانی روز جمعه خود در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت: وقتی آمریکا در اولین روزهای سال ۲۰۲۰، در اقدامی تروریستی به دستور مستقیم رئیس‌جمهور این کشور، قهرمانان منطقه‌ای ضدتروریست، شامل سردار سلیمانی را به شهادت رساند و چند روز بعد از آن نیز رئیس‌جمهور آمریکا تهدید به حمله به ۵۲ نقطه از جمله مکان‌های فرهنگی مهم ایران کرد، شورای امنیت سکوت مرگباری اختیار کرد.

تخت‌روانچی افزود: البته در همان سال، وقتی آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه ایران ارائه کرد، ۱۳ عضو شورای امنیت آن را قاطعانه رد کردند و متعاقباً وقتی آن کشور تلاش کرد سازوکار ماشه را علیه ایران فعال کند، همان ۱۳ عضو شورا این اقدام آمریکا را رد کرده و اعلام کردند با خروج از برجام، آمریکا هرگونه حق استفاده از سازوکار ماشه را از دست داده و ادعای آن در این زمینه غیرمشروع بوده و فاقد هرگونه اثر قانونی، سیاسی یا عملی است.

وی در ادامه گفت: ادعای دولت کنونی آمریکا درباره تغییر سیاست آن کشور در مورد برجام فقط در حد حرف است و در عمل سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد و از جمله باعث می‌شود ایران با استفاده از منابع مالی خود در خارج حتی قادر به واردات دارو نیز نباشد. 
نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: اگرچه مذاکرات هسته‌ای جاری در وین اولین گام برای ارزیابی درستی اراده سیاسی واقعی آمریکا در بازگشت به برجام است، ولی آزمایش اصلی و واقعی زمانی خواهد بود که بعد از راستی آزمایی ثابت شود آمریکا مسیر خود را تغییر داده، سیاست شکست خورده فشار حداکثری‌اش را کنار گذاشته و تروریسم اقتصادی خود علیه ایران را متوقف کرده است.

دور جدید رایزنی‌ها در وین
دور جدید مذاکرات وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام (ششمین دور مذاکرات وین) بعدازظهر شنبه ۲۲ خرداد ماه با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا از سر گرفته شد.

ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین برای شرکت در این نشست دیروز(شنبه) وارد وین شد.

عراقچی چهارشنبه ۱۹ خرداد در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود: ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم، ولی درباره این‌که دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است.
در همین خصوص ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون به نقل از عراقچی عنوان کرد که در بخش تحریمی موارد مشخص تحریم افراد، نهادها و بخش‌های اقتصادی مهمی باقی مانده است که هیئت مذاکره‌کننده بر رفع آنها اصرار دارد.

عراقچی: ‌اشک تمساح نریزید
عراقچی معاون سیاسی و رئیس‌تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین، روز شنبه در صفحه توئیترش به توئیت مداخله‌جویانه رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پاسخ داد و نوشت: ترامپ رفته است، اما تحریم‌های غیرقانونی و جنایت بار او همچنان برقرارند. نیازی به‌اشک تمساح نیست، وقتی که تلاش‌های آمریکا برای تحمیل رنج و مصیبت به ٨٢ میلیون ایرانی ادامه دارد.
وی تصریح کرد: تروریسم اقتصادی، آن هم در بحبوحه بیماری کرونا،  جنایت علیه بشریت است.
رابرت مالی در توئیتی بر احترام به حقوق بشر در ایران تأکید کرده بود.

اروپا به‌جای شعار، به تعهداتش عمل کند
وزیر خارجه آلمان در آستانه ششمین دور مذاکرات ایران و گروه 1+4 درخصوص لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام، خواستار انعطاف همه‌ طرف‌ها شد.
به گزارش رویترز، هایکو ماس از همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات وین خواست که از خودشان انعطاف و عملگرایی نشان دهند.
وی که چندی قبل از ایران خواسته بود به تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام سرعت ببخشد، در اظهارات تازه خود‌اشاره مستقیمی به آنچه نیاز است از سوی آمریکا برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای وین انجام شود، نکرد.
وزیر خارجه آلمان به رویترز گفت: موضوع بر سر انعطاف و عملگرایی همه طرف‌های شرکت‌کننده (در مذاکرات وین) است. بازی کردن با زمان، به نفع هیچ کسی نیست.
آلمان جزو بدهکارهای برجام است و به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است. این دولت در کنار فرانسه، انگلیس و آمریکا به‌جای شعار و طلبکاری، باید به تعهدات خود عمل کنند.

اتهام‌پراکنی آل‌سعود علیه برنامه هسته‌ای ایران
عبدالله بن خالد بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه روز پنجشنبه آژانس به اتهام‌زنی به ایران پرداخت.
بر اساس گزارش روز شنبه روزنامه «عکاظ» نماینده عربستان سعودی در جریان سخنرانی خود در نشست مذکور ایران را به عدم شفافیت در تعامل با خواسته‌های آژانس درباره چهار سایت متهم کرد.
عبدالله بن خالد بن سلطان در ادامه اظهاراتش با بیان اینکه پاسخ‌های ایران در ارتباط با سایت‌های هسته‌ای «راضی‌کننده نبوده»، مدعی شد که این پاسخ‌ها از نظر فنی فاقد اعتبار هستند.
وی همچنین با مطرح کردن ادعای عدم توانایی ایران در پاسخگویی به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران را به عدم جدیت در تعامل با آژانس متهم کرد.
بن خالد در ادامه با کارشکنی خواندن اقدام ایران در عدم عمل به پروتکل الحاقی، ایران را به در پیش گرفتن آنچه آن را سیاست‌های گمراه‌کننده خواند، متهم کرد.
نماینده عربستان سعودی پیشتر نیز بدون‌اشاره به خروج یک‌جانبه متحد این کشور، آمریکا، از برجام و چگونگی روند کاهش تدریجی پایبندی ایران به تعهدات برجامی، ادعاهای مشابهی را علیه تهران مطرح کرده بود.
روزنامه عکاظ همچنین در گزارشی نوشت، آمریکا نباید هیچ امتیازی هرچند اندک به طرف ایرانی در مذاکرات بدهد و مدعی شد، رفع چند تحریم هرچند جزئی، پیامی متناقض به جامعه جهانی مخابره می‌کند.

تروریسم اقتصادی در دولت بایدن
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: خارج کردن گزینشی اسامی از فهرست تحریم‌ شدگان، نه به گفت‌وگوهای برجام مربوط است و نه به عنوان پیامی از حسن نیت دیده می‌شود - خصوصا وقتی با تجدید تروریسم اقتصادی همراه است.
وی افزود: بایدن باید به جای پا گذاشتن جای پای ترامپ، با رفع موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، از «شکست حداکثری» او دست بکشد.
به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا با قرار دادن اسامی۷ شخص، ۴ شرکت و ۱ کشتی در فهرست تحریم‌ها به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه و انصارالله یمن، اعلام کرد اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴