تاریخ انتشارشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۴۵۲۳۹۹
۰
plusresetminus
تازه‌ترین 5 خبر ویژه امروز شنبه 1400/3/22

انتقاد روزنامه حامی دولت با شوخی تلخ روحانی
آقای روحانی گویا هیچ اطلاعی از گرانی‌های افسارگسیخته کالاهای اساسی در بازار ندارد که در اواخر عمر دولتش، وزارت صمت را مأمور کرده تا با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آنها اقدام کند.
این تحلیل را روزنامه جهان صنعت (از روزنامه‌های حامی دولت) در واکنش به دستورهای چند باره و فرمایشی آقای روحانی برای ممانعت از گرانی کالا منتشر کرد، آن هم در شرایطی که دستگاه‌های دولتی برای چندین بار در سه ماه اخیر، دستور گرانی برخی کالاها را صادر کرده‌اند.
جهان صنعت می‌نویسد: آقای روحانی در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت کالاها پذیرفتنی نیست، اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آنها اقدام کند و مانع از فشار مضاعف به زندگی و معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی شود.
این دستور روحانی از آنجا جای تأمل دارد که دیگر زمانی برای مدیریت بازار از سوی دولتمردان فعلی باقی نمانده و اگر مباحث معیشتی مردم واقعا برای دولت مهم بود، خیلی زودتر از اینها باید مسئولان مربوطه را برای این کار بسیج می‌کرد. البته روحانی در اواخر سال گذشته از وزرا، استانداران، مدیران کل و بازرسان درخواست کرده بود که با همه توان وارد عمل شوند و شب عید مردم را شیرین کنند در حالی که به نظر می‌رسد اگر به جای درخواست، فشار بیشتری برای تنظیم بازار نیازهای اساسی مردم به وزرا اعمال می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت عجیب و غریبی در بازار نبودیم.
بر اساس آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند، بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی دولت به خصوص وزارت صمت نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته در بازار، بدترین دوران معیشتی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده و بدترین دوران وزارت صمت در تاریخ هم با حضور علیرضا رزم‌حسینی رقم خورده است، چرا که از مهرماه سال ۱۳۹۹ که وی سکان وزارت صمت را در دست گرفته است، وضعیت نابسامانی بازار کالاهای اساسی تشدید شده است. در این خصوص به نظر می‌رسد که وزیر صمت چندان جدیتی برای مقابله با این گرانی‌ها ندارد و دولت نیز به دلایلی که شاید سیاسیون بهتر از آن خبر داشته باشند، افزایش قیمت‌ها را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و در مقابل افزایش قیمت‌های جدید تنها مهر تایید خود را نشان می‌دهد.
حال اما در زمانی که از اوایل سال جاری بیشتر کالاهای اساسی از جمله نان، روغن، شکر و… با موافقت دولت گران شده، رئیس‌جمهور دستور ممانعت از افزایش قیمت‌ها را می‌دهد؛ موضوعی که این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید افزایش قیمت‌های جدیدی در راه است، چرا که تجربه نشان داده درست پس از اظهارات رئیس‌جمهور در مورد جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گرانی‌های جدیدی در بازار اتفاق می‌افتد.
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اوایل این ماه نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن‌آلات طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
دولت بازار کالاهای اساسی را رها کرده و متاسفانه در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار هیچ گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها وجود ندارد و مردم و طبقه‌های مختلف جامعه باید تاوان این عدم مدیریت را بپردازند.
از اردیبهشت ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی از ۴۵ درصد تا بالای ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و با شروع سال ۱۴۰۰ هم کالاهای اساسی از جمله شکر، روغن و مرغ گران شدند.
بنابر برخی گزارش‌ها، قیمت 27 قلم کالا در یک سال گذشته، 2 تا 4 برابر شده است.

دفاع فرمانده سابق ارتش اسرائیل از برجام
فرمانده سابق ارتش اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای (برجام) به ما اجازه تمرکز روی دیگر جبهه‌ها را می‌دهد.
گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، طی سخنرانی در کالج نتانیا ضمن حمایت از احیای توافق برجام گفت: وجود این توافق باعث می‌شود که ارتش اسرائیل بتواند منابع خود را به دیگر مشکلات امنیتی ضروری اختصاص دهد.
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وی مدعی شد: «اسرائیل همواره باید نگران ابعاد ایران اتمی باشد و لازم است به صرف کردن انرژی گزاف برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم ادامه دهد.»
براساس این گزارش، آیزنکوت که در زمان حضور خود در ستاد کل ارتش این رژیم، یکی از حامیان توافق هسته‌ای ایران بود، گفت: «آن (توافق) به ما اجازه داد که میزان زیادی از منابع خود را به دیگر چیزها اختصاص دهیم؛ تهدیدهای میدانی، توسعه چشمگیر روابط با متحدان، شروع کارزار علیه استقرار نظامی ایران. توافق به ما اجازه داد منابع اصلی را برای حل پاره‌ای از مشکلات امنیتی در مرزهای اسرائیل اختصاص دهیم.

همتی مدعی مخالفت با سانسور بانک مرکزی مأمور سانسور آمار!
روزنامه حامی دولت، از تداوم سانسور آمار اقتصادی توسط بانک مرکزی انتقاد کرد.
روزنامه اعتماد نوشت: اخیراً بانک مرکزی نماگرهای سه ماهه سوم سال 99 را منتشر کرد که مانند آنچه در خصوص نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم منتشر کرده بود، جای برخی اعداد و ارقام خالی بود. از جمله میزان صادرات نفت.
نکته دیگر تداوم عدم انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده در این گزارش است. با وجود اینکه چند سالی است که مرکز آمار مسئول انتشار گزارش‌های مربوط به تورم است، اما حتی اعدادی که این مرکز به عنوان تورم رسمی کشور منتشر کرده نیز در نماگرهای اقتصادی، خالی است. شاخص بهای تولیدکننده نیز دیگر غایب این گزارش است. نکته در این است که پیش از انتشار نماگرهای اقتصادی، شاخص بهای تولیدکننده توسط مرکز آمار منتشر شده بود. وضع مالی دولت نیز از دیگر آمارهایی است که منتشر نشده است. با وجود اینکه کارشناسان بر انتشار بدون سانسور آمارها برای افزایش اعتماد فعالان اقتصادی تأکید دارند، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی روش قبلی خود برای سانسور آماری را ادامه خواهد داد. اگرچه رئیس کل بانک مرکزی به دلیل حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، توسط رئیس‌جمهور برکنار شده و قائم مقام او، اکبر کمیجانی هم اکنون در بانک مرکزی به عنوان سرپرست مشغول به کار است اما انتظار این بود که با تغییر در مسئولیت بانک مرکزی برخی آمارهای مهم اقتصادی نیز از خفا بیرون بیاید و در دسترس کارشناسان و جامعه علمی قرار گیرد و ظاهراً هنوز تصمیم بر آن نیست. براساس گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی در سه ماهه سوم سال 1399، در بخش متغیرهای پولی؛ نرخ رشد نقدینگی در پاییز سال 99 به 26/6 درصد همچنین نرخ رشد پول 44/4 درصد شبه پول 22/9 درصد و همچنین نرخ رشد سپرده‌های بخش غیر دولتی به 27/2 درصد رسیده است.
گزارش روزنامه اعتماد درباره سانسور ادامه‌دار آمارها در بانک مرکزی در حالی است که آقای همتی در تبلیغات انتخاباتی، خود را ضد سانسور معرفی می‌کند.

ما تولید نفت را کم کردیم دولت بعد افزایش دهد(!)
آقای زنگنه وزیر نفت در حالی دستور افزایش تولید نفت را به دولت بعد می‌دهد که متهم کاهش تولید است.
روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: تولید نفت ایران «باید» به روزی 6/5 میلیون بشکه برسد، دولت آینده باید این هدف را محقق کند. این بخشی از بایدهایی است که وزیر فعلی نفت برای دولت آینده فاکتور کرده است، بدون آنکه پاسخ دهد طی هشت سال اخیر برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران چه کرده است؟! روزی که زنگنه در سال 92 وزارت نفت را تحویل گرفت، ظرفیت تولید نفت ایران بین 4/1 میلیون تا 4/2 میلیون بشکه در روز بود؛ در آن دوره، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، میزان تولید نفت زیر 3 میلیون بشکه در روز بود و وزیر نفت و مدیرانش قول دادند با رفع تحریم‌ها، میزان تولید را به 4/2 میلیون بشکه در روز می‌رسانند.
او حتی به مجلس رفت و گفت میزان تولید نفت و میعانات گازی را تا سال 96 به رقم 5/7 میلیون بشکه می‌رساند، حتی با وجود تحریم‌. اما او در این هشت سال نتوانست 200 هزار بشکه روی ظرفیت تولید بگذارد، ولی امروز از دولت بعدی می‌خواهد، میزان تولید را به 6/5 میلیون بشکه برساند و برای آن، از قید «باید» نیز استفاده می‌کند.
زنگنه طی این هشت سال وعده‌های بسیاری داد، از ضرورت‌ها و برنامه‌هایی گفت که از نظر اغلب کارشناسان، جنبه کاریکاتوری و پفکی داشت با وجود اینکه سرمایه‌گذاری دولت نهم و دهم در غرب کارون و سایر میادین نفتی، توانست 400 هزار بشکه ظرفیت به دولت روحانی هدیه کند، اما ظرفیت تولید نه تنها به بیش از 4/6 میلیون بشکه افزایش نیافت، بلکه با کاهش شدید به 3/8 میلیون بشکه در روز رسید!
این عملکرد بی‌نظیر، نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید نه تنها یک قدم مثبت برای افزایش تولید برنداشت، بلکه با رؤیاپردازی و معطل کردن کشور به پای ایده‌های غیرقابل دسترس، منافع ملی را نیز بر باد داده است. وزارت نفت برای دولت بعد مین‌گذاری کرده است. اصولا دولت‌ها در حوزه نفت برای دولت بعد کار می‌کنند، مانند دولت نهم و دهم که با توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌ها را با پیشرفت بالا تحویل داد و این دولت آن را افتتاح کرد ولی متاسفانه زنگنه، هیچ اقدام مثبت و بزرگی را برای دولت بعد انجام نداده است؛ هرچه هست چند قرارداد کاغذی است که هنوز در مرحله خاک‌بازی متوقف مانده است و دولت بعد باید از صفر شروع کند.
او بهتر است به این پرسش پاسخ دهد برای ظرفیت‌سازی تولید نفت چه کرده است؟ چرا به جای ظرفیت 4/6 میلیون بشکه‌ای هم‌اکنون ظرفیت تولید 3/8 میلیون بشکه در روز است؟ چه بلایی بر سر مخازن و میادین نفتی رخ داده است که نه تنها هیچ افزایشی در ظرفیت رخ نداده، بلکه کاهش هم داشته است؟!
اظهارات آقای زنگنه درباره ضرورت افزایش تولید در حالی است که وی چندی پیش با پالایشگاه‌سازی هم مخالفت کرده و آن را کثافت‌کاری توصیف نموده بود.

حمایت یواشکی کارگزاران و مشارکت از همتی
اصلاح‌طلبان همچنان بازی فریبکارانه در دو نقش را در قبال انتخابات پیش می‌برند.
این طیف با تعیین نسبت به این که مردم از عملکرد دولت مورد حمایت آنها به شدت ناراضی هستند، ابتدا با ادعای این که «رئیس‌جمهور تدارکاتچی است» و سپس «نامزد نداریم»، ظرف چند ماه گذشته کوشیدند از پاسخگویی درباره عملکرد 8 ساله دولت شانه خالی کنند و این در حالی است که همزمان نهاد اجماع‌ساز آنها فعالیت خود را آغاز کرده بود.
این طیف (و از جمله جبهه اصلاحات و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) پس از بررسی صلاحیت نامزدها نیز ادعا کرده‌اند نامزدی در انتخابات ندارند. اما خبرهای قطعی حاکی از این است که همتی قبلاً حتی برنامه خود را به نهاد اجماع‌ساز ارائه کرده و به گفته علی اکبر نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران، مورد استقبال این گروه هم قرار گرفته است.
ادبیات تند، غیرکارشناسی و سیاسی‌کارانه همتی و مهرعلیزاده در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی نیز نشان می‌دهد که آنها دیکته‌های دیگران را -بعضاً حتی ناشیانه- بازگو می‌کنند. اصلاح‌طلبان شرط حمایت خود از همتی یا مهرعلیزاده را تحرکات رادیکال و حاشیه‌سازانه قرار داده‌اند تا بدین‌ترتیب به زعم خود، فضای بحث عمومی را از کارآمدی و کارنامه و برنامه، به جعل دو قطبی‌های فریبنده منحرف کنند.
با این حال نگرانی خاتمی و بهزاد نبوی و برخی سران جبهه اصلاحات این است که رأی همتی و مهرعلیزاده همچنان که در دو هفته اخیر معلوم شده، رشد نکند و در همان حد دو تا چهار درصد باقی بماند. به همین دلیل خاتمی فعلاً برای حمایت رسمی دست نگه داشته تا هزینه شکست قریب‌الوقوع اصلاح‌طلبان به پای وی نوشته نشود.
پیش از این زیباکلام از قول خاتمی گفته بود که مردم دیگر به خاطر حمایت او از یک نامزد، رأی نمی‌دهند و روحانی جای دفاع باقی نگذاشته است.
با این وجود، روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران، طی چند شماره، تمام صفحه اول خود را به حمایت از همتی اختصاص داد و تیتر زد «همتی: مستقل هستم»، «صدای سوم»، برگ برنده همتی»، «دوقطبی رئیسی- همتی» و «کرباسچی: قهر با صندوق رأی یعنی خلع‌سلاح خودمان» را برای این حمایت انتخاب کرد. این روزنامه در عین حال با رندی و تردستی، همتی را با 4 درصد رأی در نظرسنجی‌های دولتی، رقیب و همتراز رئیسی وانمود کرده که بالای 65 درصد رأی دارد. پس از حزب کارگزاران، دیروز هم نوبت حزب اتحاد ملت (جایگزین حزب منحله مشارکت و یکی از 3 حزب پدرخوانده اصلاح‌طلبان) بود که برخلاف مشی دو سه هفته گذشته، علناً از همتی حمایت کند. نشریه صدا ارگان حزب اتحاد ملت، دیروز تمام صفحه اول خود را به حمایت از همتی در تیترهایی «همت ملت»، «دوم خرداد را تکرار کنیم»، «جلایی پور: هر قدر تعامل همتی با اصلاح‌طلبان بیشتر باشد، احتمال جلب حمایت بیشتر می‌شود» و... اختصاص داد.
«صدا» همان نشریه‌ای است که سال گذشته خواستار مذاکره به هر قیمت و لو تحقیرآمیز با ترامپ شده و با اشاره به تحقیر رئیس‌جمهور صربستان توسط ترامپ نوشته بود و لو مثل رئیس‌جمهور صربستان، مثل بره‌ای در مذبح و بره‌ای در مسلخ یا همچون متهمی در اتاق بازجویی» باید با ترامپ مذاکره کرد(!)
برخی تحلیلگران می‌گویند وضعیت اصلاح‌طلبان که هم نمی‌خواهند انتخابات را از دست بدهند و هم می‌دانند که قادر به جلب رأی مردم نیستند، وضعیتی شبیه وضعیت اره‌نشینی را برای آنها رقم زده است.
یادآور می‌شود به گزارش مشرق، دولتمردانی مثل جهانگیری، نوبخت، نهاوندیان و... از همتی حمایت می‌کنند. حتی گفته می‌شود ادعای عزل همتی توسط روحانی نیز، برای نوعی محبوبیت‌سازی به نفع وی (به خاطر مغضوب واقع شدن!) بوده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما