تاریخ انتشارجمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۳۷۶
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه نمایشنامه‌نویسی هر تعداد که توانمندی دارند، طرح‌ها را به انجمن هنرهای نمایشی استان ارائه دهند.
۰
plusresetminus
تأسیس بنیاد ادبیات نمایشی برای حمایت از نمایشنامه‌نویسان/با تعدد جشنواره‌ها مخالفیم
به گزارش بلاغ، نشست هم اندیشی و هم افزایی گروه نمایشی استان مازندران با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسن رونده مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، عباس زاع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، علی شادمان فرماندارشهرستان نور، محسن محمدی معاون هنری و سینمای ارشاد استان، داوود فلاح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور، یاسر محمودی رئیس انجمن نمایش استان و سرپرستان گروه‌های ثبت شده نمایش مازندران در مجتمع فرهنگی و رفاهی "دیدی" ایزدشهر، شهرستان نور برگزار شد.
 
 در این نشست قادر آشنا با اشاره به اینکه انجمن‌های هنرهای نمایشی در استان‌ها و شهرستان‌ها باید دوام داشته باشند، اظهارکرد: باید تلاش کنیم تا انجمن‌های هنرهای نمایشی در استان‌ها و شهرستان‌ها تعطیل نشود.

 وی با اشاره به اشکالات در اساسنامه و دیده نشدن شهرستان‌ها در آن تصریح کرد: این موضوع باید در اساسنامه جدید دیده شود تا مشکل انجمن استان‌ها رفع شود.
 
 مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر با اجرای عمومی زنده است و کرونا در این بخش خسارت بزرگی را به وجود آورد که به دنبال جبران بخشی از آن هستیم.

 این مسئول با اشاره به تلاش برای تفاهم نامه کمک مالی به عنوان انجمن‌های استان‌ها افزود: سال گذشته ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مالی در این بخش در نظر گرفته شد و امسال با تغییر تفاهم‌نامه تلاش می کنیم تا این مبلغ را به ۸ میلیارد تومان افزایش دهیم.
 
 آشنا با اشاره به  تأسیس بنیاد ادبیات نمایشی و حمایت ویژه از نمایشنامه‌نویسان خاطرنشان کرد: در تهران نمایشنامه‌های خوبی به چاپ رسید، در این راستا در شهرستان‌ها در نمایشنامه نویسی برای کسانی که اهل قلم هستند هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 وی تأکید کرد: در حوزه نمایشنامه‌نویسی هر تعداد که توانمندی دارند، طرح‌ها را به انجمن هنرهای نمایشی استان ارائه دهند.
 
 مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: با تعدد جشنواره‌ها مخالفیم زیرا ۷۰ درصد بودجه صرف جشنواره‌ها می‌شود که دنبال صرف این هزینه‌ها برای تولید آثار در گروه‌های نمایشی هستیم.
 
عباس زارع در این نشست با اشاره به ۵۲ گروه نمایشی ثبت شده در استان مازندران اظهارکرد: با توجه به مشکلاتی از گذشته در این حوزه وجود داشت، درگیری ویروس کرونا سبب افزایش مشکلات شد.
 
وی با اشاره به بیشترین دانش آموخته هنرهای نمایشی در استان مازندران، تصریح کرد: با توجه به شرایط سخت کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل مازندران تلاش کردند تا در حد بضاعت بتوانیم بخشی از آسیب‌ها را جبران کنیم اما مشکلات در این حوزه رفع نشد و نیاز به نگاهی ویژه و عزمی ملی دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: دراین حوزه هنرمندان مازندران در جشنواره‌های مختلف امتیاز خوبی کسب کردند و در جامعه می‌توان بسیار تاثیرگذار باشند که امیدواریم از این ظرفیت بزرگ در استان و کشور استفاده شود. ‌
 
علی شادمان در این نشست با اشاره به اینکه شهرستان نور مهد هنر، علم و دانش است، اظهارکرد: هم‌افزایی هنرمندان در این شهرستان فرصت خوبی به وجود آورد تا از دل این هم اندیشی، ظرفیت و اندوخته‌هایی ایجاد شود که در این حوزه بتوانیم نقش مؤثر هنرمندان در این جامعه بهره کافی ببریم.
 
 وی تصریح کرد: اگر فرهنگ سازی امر زمانبر باشد هنرهای نمایشی در طول زمان برای فرهنگ سازی نقش کلیدی و سازنده خواهند داشت.
 
 فرماندار شهرستان نور گفت: جامعه‌ای که فرهنگش از یک نظم و انضباط حرکت و سیر عالمانه و منطقی برخوردار نباشد، شاهد رفتارهای آن حوزه و فرایندهای خواهیم شد که این جامعه در رسیدن به تمدن بالنده خودش دچار وقفه و سردرگمی خواهد شد.
 
 
این مسئول خاطرنشان کرد: هنرمندان می‌توانند با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودشان هم در فرهنگ سازی نقش کلیدی داشته باشند و هم در بالندگی فرهنگی زایش شرایط مطلوبی را برای جامعه رقم بزنند.
شادمان اظهارکرد: امروز اگر در جامعه یک امر غیرعقلانی و ناپسند رواج پیدا کند قسمتی از کار با مشکل روبرو است.
 
 وی با اشاره به اینکه نخبگان جامعه هرکسی به سهم خودش باید در جامعه نقش ایفا کند، تأکیدکرد: هنرمندان زیبنده ترین افرادی هستند که در این صحنه تاثیرگذارند.


فرماندارنورافزود:هنرمندان به عنوان مجموعه از انسان‌های فرهیخته هستند و همه جامعه انتظارشان به هنرها و اندیشه‌های بزرگ و بلند آنهاست تا راه و سازکار درست فرهنگی جامعه را رقم بزنند.
 
گفتنی است در پایان از 4 جلد کتاب نمایشی که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مازندران به چاپ رسید رونمایی و از نویسندگان آن قدردانی شد و همچنین به تعدادی از پیشکسوتان افتخارآفرینان نمایش استان و شهرستان نور لوح سپاس و هدایایی اهدا شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷