کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفت و گو با بلاغ اعلام کرد

آسیب‌پذیری مازندران در سال‌های خشکسالی متاثر از نبود زیرساخت‌های مناسب/در جمع آوری آب‌های سطحی خوب عمل نکردیم

21 خرداد 1400 ساعت 0:02

رئیس مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه موضوع کم آبی بر می‌گردد به عدم زیرساخت‌های مناسب ما در مازندران در مواجهه با سال‌های خشکسالی بر می‌گردد؛ گفت: متاسفانه استان مازندران در جمع آوری آب‌های سطحی در مقایسه با استان‌های دیگر کشور، خیلی عقب تر است.


منصورعلی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت کم آبی در مازندران و نگرانی‌های شالیکاران از محدودیت و ممنوعیت کشت دوم طی سال‌جاری، اظهار کرد: موضوع کم آبی بر می‌گردد به عدم زیرساخت‌های مناسب ما در مازندران در مواجهه با سال‌های خشکسالی بر می‌گردد.

وی افزود: ما در استان مازندران به هر صورت در سال‌های خشکسالی هم کمتر از 600 میلی متر باران در فصل‌های مختلف نداریم و به طور میانگین بین 700 تا 800 میلی متر باران داریم.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران، خاطرنشان کرد: ولی مسئله اینجا است که آن گونه که باید آب را در مراتع، مخازن، سدها و به خصوص آب بندان‌ها ذخیره کنیم، خوب عمل نمی‌کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس، ادامه داد: در حالی که باید از آب بندان‌های استان به عنوان یک ظرفیت آبی مطلوب بهره ببریم اما متاسفانه از این ظرفیت‌ها به این دلیل که اعتبار مناسبی برای آن کنار نگذاشته‌ایم در لایروبی‌های آب بندان‌ها مشکل ایجاد شد؛ وگرنه نباید این مقدار خشکسالی در استان مازندران، تاثیر نامطلوب بگذارد.

زارعی بیان کرد: متاسفانه استان مازندران در جمع آوری آب‌های سطحی در مقایسه با استان‌های دیگر کشور، خیلی عقب تر است.

وی تصریح کرد: میانگین جمع آوری آب‌های سطحی در فصل‌های بارش در استان‌های دیگر حدود 45 تا 50 درصد است که این رقم در استان مازندران نزدیک به 12 درصد است که این مسئله هم در آسیب پذیری استان در فصول خشکسالی اثرگذار است.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران، اعلام کرد: البته باید کارهای زیرساختی در استان مازندران انجام گیرد که متاسفانه تاکنون انجام نشده است؛ اما اکنون باید در شرایط فعلی باید مدیریت انجام بگیرد و آب‌های موجود حتی آب سدها را مدیریت مصرف کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس، اذعان کرد: امسال را باید به هر صورت با مدیریت پشت سر بگذرانیم و اگر سال بعد هم سال خشکی باشد، وضعیت استان نامطلوب‌تر از امسال خواهد شد.

زارعی یادآور شد: در حال حاضر میزانی آبی که ما در سد شهید رجایی داریم به نسبت میزان 140 میلیون متر مکعب سال گذشته، کمتر است و لذا ممکن است امسال با وجود خشکسالی‌ها به نحوی مدیریت شود اما نگرانی‌ها بیشتر به سال آینده بر می‌گردد که اگر بارش خوبی نداشته باشیم، سال سخت آبی را پیش رو خواهیم داشت.

انتهای پیام/


کد مطلب: 452341

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/452341/آسیب-پذیری-مازندران-سال-های-خشکسالی-متاثر-نبود-زیرساخت-های-مناسب-جمع-آوری-آب-های-سطحی-خوب-عمل-نکردیم

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com