تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۵۲۲۹۸
رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به سیاست کشت که متاثر از کم آبی سال جاری در استان مازندران اتخاذ شده است، تلاش کردیم تا کشاورزان را به سمت کشت ارقام محلی سوق دهیم تا آب کمتری مصرف شود.
۰
plusresetminus
مدیریت کم آبی با افزایش کشت ارقام محلی در مازندران/210 هزار هکتار زمین شالیزاری زیرکشت برنج رفت
علی‌محمد رمضانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار بلاغ در خصوص اخرین وضعیت کشت و کار در اراضی شالیزاری مازندران، اظهار کرد: تا این لحظه نزدیک به 210 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان، نشاکاری شد که از این میزان، 62 هزار هکتار آن رقم پرمحصول و بیش از 140 هزار هکتار آن ارقام محلی است.

وی افزود: با توجه به سیاست کشت که متاثر از کم آبی سال جاری  در استان مازندران اتخاذ شده است، تلاش کردیم تا کشاورزان را به سمت کشت ارقام محلی سوق دهیم تا آب کمتری مصرف شود.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: با تلاش همکاران ما نزدیک به 19 هزار و 700 هکتار از اراضی آبی استان، تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: امسال یک رشد خیلی مطلوبی در بحث کشت مکانیزه را شاهد هستیم، تاکنون نزدیک به 123 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان، کشت مکانیزه انجام گرفته است و نزدیک به 80 هزار هکتار استان به صورت کشت سنتی نشا شده است.

رمضانی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای حل مشکل کم آبی در شرق استان، بیان کرد: با توجه به اینکه کم آبی را پیش بینی می‌کردیم امسال حتی همان‌طور که معاونت بهبود تولیدات گیاهی اشاره کردند ما نزدیک به 200 هزار تن ارقام پرمحصول را توزیع نکردیم تا بتوانیم کم آبی را مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه حتی کشاورزان شرق استان تا این لحظه نزدیک به 21 هکتار خشک کاری انجام دادند و با توجه به این شرایط در بحث آبیاری نیز دیگر امسال آبیاری غرق آبی نداریم و آبیاری به صورت تناوبی انجام می‌گیرد.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، در خصوص برخی از اخبار در خصوص محدودیت و ممنوعیت کشت دوم طی سال جاری، اعلام کرد: امسال چه در شرق، مرکز و غرب استان با توجه به سیاست سازمانی اتخاذ شده، هر جا که روان آب باشد و از نظر آب مشکل نداشته باشیم، از نظر کشت دوم مشکلی نیست؛ اما هر جایی که با کم آبی مواجه باشیم و بخواهیم از زیر زمین آب بکشیم، ممنوعیت و محدودیت کشت دوم را داریم.

این مسئول اذعان کرد: استان مازندران نزدیک به 215 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که به شرط شرایط مساعد آبی، تمامی این اراضی امکان کشت برنج را دارا هستند.

رمضانی یادآور شد: در حال حاضر قیمت هر کیلو برنج طارم مازندران در بازار استان حداکثر 27 هزار تومان است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما