تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۴۵۱۹۸۰
همزمان با برکناری رئیس موساد، با افزایش انتقادها از عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر موقعیت نتانیاهو برای باقی ماندن در این پست متزلزل شده است
۰
plusresetminus
پس لرزه های جنگ 12 روزه/ برکناری رئیس موساد پس از جنگ غزه
به گزارش بلاغ؛ سه روز پس از برقراری آتش بس میان گروه های مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، یوسی کوهن رئیس موساد را از کار برکنار و دیوید بارنیا معاون او را به این سمت منصوب کرد. به نظر می رسد نتانیاهو با قربانی کردن کوهن به این بهانه که ارزیابی اطلاعاتی دقیقی از توانمندی های نظامی مقاومت فلسطینی نداشته است سعی می کند خود را از موج انتقادهای شدیدی که پس از برقراری آتش بس علیه او در جامعه صهیونیستی شکل گرفته نجات دهد اما با این حال روزنامه ها آرتص  فاش کرد که شماری از مقامات ارشد و سابق نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی و تحلیلگران برجسته این رژیم، نتانیاهو را به دلیل این که نه تنها هیچ دستاوردی در جنگ نداشته بلکه موجودیت اسرائیل را به دلیل ورود به یک جنگ بیهوده با تهدید روبه رو کرده به باد انتقاد گرفتند. ژنرال اتساف ارغمان فرمانده سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در مقاله ای در روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت جنگ غزه به صورت تساوی پایان نیافت بلکه با خسارت و باخت واضح و روشن اسرائیل پایان یافت. ما هر آن چه توان نظامی در اختیار داشتیم به کار گرفتیم اما نتوانستیم برخی اهداف راهبردی را محقق کنیم. در واقع نتانیاهو که جنگ را برای بقا در قدرت آغاز کرد نه تنها در جنگ دستاوردی نداشت بلکه واکنش قدرتمند گروه های فلسطینی در نوار غزه سبب شد تا میان همه فلسطینی های نوار غزه، سرزمین های اشغالی 1948 و کرانه باختری علیه اشغالگران  وحدت نظر به وجود آید و برای اولین بار تل آویو با تهدیدهای داخلی روبه رو شود. در این باره مواضع آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی قابل توجه است که گفت اکنون زمان آن رسیده است که در سطح سیاسی اسرائیل، اذعان به شکست بشود. نگران کننده ترین چیز سلطه حماس بر افکار عمومی فلسطینیان در قدس، کرانه باختری و داخل اسرائیل است. این نخستین بار است که حماس موفق می شود یک جبهه در داخل اسرائیل ایجاد کند، از داخل خاک لبنان به سمت ما آتش بگشاید و اوضاع را در اردن ملتهب کند.

لیکود دنبال جایگزین برای نتانیاهو
نفتالی بنت رئیس حزب سیاسی یمینا نیز که پیش از جنگ 12 روزه به لاپید پشت کرده و گفته بود که از نتانیاهو حمایت خواهد کرد پس از آتش بس با فاصله گرفتن از او گفت دوره‌ای به این ضعیفی را به خاطر نمی‌آورد، هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و اسرائیل در یک بحران داخلی گرفتار آمده است. بنت با متهم کردن نتانیاهو به این که به خاطر اهداف سیاسی، حزبی و شخصی موجب تقویت قدرت حماس شده است افزود از او فاصله می گیرد و به اردوگاه تغییر باز می‌گردد.

این در حالی است که یائیر لاپید، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی اعلام کرده، تلاش‌هایش برای تشکیل دولت جدید را از سر گرفته و پیش بنت رفته تا نظرش را تغییر دهد و او به مذاکرات برای تشکیل ائتلاف بازگردد و جایگزین نتانیاهو شود. همزمان لاپید تلاش می‌کند ائتلاف با گدعون ساعر، رهبر حزب امید تازه را تثبیت کند که بر تشکیل دولتی بدون نتانیاهو اصرار دارد. منابع نزدیک به لاپید گفتند، احتمال تشکیل دولت جدید بدون حزب لیکود به رهبری نتانیاهو همچنان وجود دارد و لاپید از این ۹ روز باقی مانده از مهلت قانونی برای تشکیل دولت نهایت استفاده را خواهد کرد تا به نتیجه برسد. اگر بنت با پنج نماینده به لاپید ملحق شود، وی ائتلافی با ۵۰ نماینده خواهد داشت.

در صورتی که لاپید موفق به تشکیل دولت نشود، این وظیفه به مدت ۲۱ روز به کنست محول می‌شود و در این شرایط هر نماینده‌ای که بتواند امضای ۶۱ نماینده دیگر را به دست آورد، می‌تواند دولت تشکیل دهد. اگر کنست هم موفق نشود منحل می‌شود و ظرف ۱۰۰ روز انتخابات جدیدی برگزار می‌شود که پنجمین انتخابات پارلمانی در طول دو سال و نیم اخیر در اراضی اشغالی خواهد بود و تا زمان تشکیل دولت جدید نتانیاهو باز هم همچنان نخست وزیر باقی می‌ماند. این در حالی است که بر اساس گزارش شبکه عربی 21 ، "باروخ لاشیم"،  نویسنده صهیونیست فاش کرد حزب حاکم لیکود به عنوان قربانی سیاسی اصلی در جنگ غزه، دنبال برکناری نتانیاهو از ریاست این حزب است که اگر این اتفاق رخ دهد باید گفت شانس او برای ابقا در سمتش بسیار سخت خواهد شد. البته با توجه به قدرتمند شدن مقاومت فلسطینی و گسترش مقاومت به داخل سرزمین های اشغالی چه بسا، رژیم صهیونیستی برای حفظ موجودیت خود بخواهد نتانیاهو را به عنوان مقصر جنگ و ناتوانی در اداره آن قربانی کند تا وجهه خود را حفظ کند اما مسئله اصلی اشغالگری این رژیم است نه فقط نتانیاهو. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴