تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۵۱۵۳۳
بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از طلوع نیوز، اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان در گفت و گوی ویژه با مجله اشپیگل آلمان گفت در صورتی با آزادی هفت هزار زندانی طالب موافقت خواهد کرد که این‌کار به یک توافق صلح فراگیر منجر شود.

اشرف غنی
غنی در ادامه یک توافق‌نامه امنیتی احتمالی برای صلح را با پاکستان بسیار کلیدی خواند و گفت مسئله صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است: «درباره صلح نخست در منطقه تصمیم گرفته خواهد شد، مهم‌ترین مسئله، آوردن پاکستان است. آمریکا اکنون نقش کوچکی دارد، پرسش صلح یا خصومت، در دستان پاکستان است.
به باور رییس‌جمهوری افغانستان نفوذ پاکستان بر طالبان بسیار گسترده استو در این زمینه می گوید: پاکستان یک نظام منظم حمایت از طالبان دارد. راهبردی، تامین مالی و جذب نیرو طالبان در آنجا صورت می گیرد،
 
غنی در پاسخ به این پرسش که چه چیز می‌تواند طالبان را برای صلح تشویق کند، گفت: دیپلماسی غربی باید نوازش طالبان را پایان دهد، طالبان جنایتکار است و مردمان بی گناه را می‌کشند؛ مانند حمله چند روز پیش به مدرسه دختران در کابل، این جنایت کاران را همچون یک حکومت در سایه، اعتبار ندهید.
رییس‌جمهور غنی هم‌چنین درباره این ‌که آیا وی افغانستان را ترک خواهد کرد یا نه؟ گفت: می‌دانم که با مرگ، تنها یک گلوله فاصله دارم، تلاش‌های بسیاری علیه جان من شده است. اما افغانستان، ویتنام جنوبی نیست، اکنون هیچ قدرتی در جهان نمی‌تواند مرا تشویق کند که کشورم را ترک کنم.
 
سخنان اشرف غنی در حالی مطرح شد که روز جمعه مذاکره کنندگان دولت افغانستان و طالبان در دومین روز از آتش بس سه روزه که بخاطر عید فطر برقرار شد، یکدیگر را در دوحه پایتخت قطر ملاقات کردند.
دو طرف مذاکرات را در سپتامبر (مهر) سال گذشته برای یافتن یک راه حل به منظور پایان چندین دهه جنگ آغاز کردند. اما این مذاکرات پس از چند دور به بن بست انجامید و خشونت دوباره در داخل افغانستان شعله ور شد.






*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما