کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کوتاه و گویا از انتخابات/ آخرین خبرها 32 روز تا انتخابات

26 ارديبهشت 1400 ساعت 5:25

با پایان ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری، تعدادی از کاندیداها از هر دو جریان، کناره‌گیری کرده و انصراف دادند که در این شماره اسامی آنها آمده است.


  عرف خبر داد؛ ۵۹۲ نفر

در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه امروز ۲۸۸ نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند، گفت: مجموعاً تعداد ۵۹۲ نفر برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات کشور مراجعه کردند که از این تعداد، ۴۰ نفر از خانم‌ها و ۵۵۲ نفر از آقایان بودند.

عارف از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد
محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات طی بیانیه‌ای از نام‌نویسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

انتقادهای عارف به اصلاح‌طلبان
در بخشی از بیانیه عارف آمده است: شوربختانه باید بگویم که فساد و فرصت‌طلبی رخنه کرده در بخش‌هایی از جریان‌های سیاسی، برای حفظ مطامع شخصی و گروهی خود در بزنگاه‌های سیاسی، از هرگونه بداخلاقی، تهمت و دروغ ابایی ندارند. اینجانب نسبت به شیوع این فساد سیاسی در کشور احساس خطر می‌کنم. جریان اصلاح‌طلبی که در دهه 90 توانست دستاوردهای ارزشمندی را کسب نماید، در مقطع فعلی با چالش‌هایی روبه‌رو است.
عارف افزوده است: انتظار می‌رفت که بزرگان این جریان اصیل، نقش سازنده‌تر و وحدت بخشی را برای فائق آمدن بر این چالش‌ها ایفا نمایند. شاخصه‌های اصلی اصلاح‌طلبی در اخلاق‌مداری، شایسته‌سالاری و پرهیز از هیاهو و غوغاسالاری است که جز با فرآیندهای کارا و شفاف حاصل نمی‌شود. شرایط فعلی، زمان مناسبی برای بیان برخی مطالب نیست، چراکه بیم آن می‌رود بیان آن‌ها موجب تعمیق چالش‌های حاکم بر جریان اصلاح‌طلبی گردد. ان‌شاءالله در آینده به‌صورت مبسوط با آسیب‌شناسی، چالش‌های جریان اصلاحات را احصاء و راهکارهای احیای جنبش اصلاح‌طلبی اصیل را دنبال خواهیم کرد.

مشکلات امروز
 در شأن و منزلت مردم نجیب ایران نیست

در این بیانیه آمده است: مردم نجیب ایران این روزها مصائب زیادی را تحمل می‌کنند که در شأن و منزلت ایشان نیست. گلایه‌ها و اعتراض‌های به حق ملت را باید شنید. در این وانفسای تاریخی کشور، برآگاهان دلسوز واجب است تا با به‌کارگیری و اجماع همه نیروها و جریان‌هایی که دل در گرو سربلندی ایران دارند، با به‌کارگیری دانش روز جهان و با به‌کارگیری تجربه‌های موفق جهانی، درمان‌های سخت را مطالبه، پیگیری و اجرا نمایند. تداوم سیاست‌های غلط، اصرار بر تکرار رویکردهای سیاست‌گذاری پراشتباه و سوءمدیریت، کشور را دچار ابر چالش‌های بزرگی در همه حوزه‌های اقتصادی، روابط بین‌الملل، محیط‌زیست، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نموده است. این چالش‌های عمیق در کنار فساد گسترده و رانت‌جویی اصحاب قدرت، بیش از همه مردم را به رنج و ستوه آورده است.

عارف فعلاً از کاندیدای مشخصی حمایت نمی‌کند
علیرضا خامسیان، مسئول رسانه‌ای محمدرضا عارف و مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان درباره حمایت عارف از یک کاندیدای دیگر، اظهار داشت: آقای عارف فعلاً مشخص نیست از چه کسی حمایت می‌کنند و مسیر همراهی با مردم را ادامه می‌دهند اما این به معنای بی‌تاثیری بر انتخابات یا قهر با صندوق رأی نیست و باید ببینیم در هفته‌های آینده چه اتفاقی می‌افتد.

خرازی، نیکزاد، صالحی و ناظمی اردکانی انصراف دادند
همچنین، محمد ناظمی اردکانی وزیر اسبق تعاون با انتشار بیانیه‌ای از نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انصراف داد.
محمدصادق خرازی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان نیز ازجمله نامزدهایی بود که با صدور بیانیه‌ای از نام‌نویسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.
علی‌اکبر صالحی نیز با انتشار بیانیه‌ای از اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد و اعلام کرد: با توجه به ثبت‌نام تعداد قابل‌توجهی از شخصیت‌های عالم، وارسته و برخوردار از تجارب ارزنده در خدمت‌رسانی شایسته به ایران عزیز و نظام اسلامی به این نتیجه رسیدم که حضور در این عرصه برای بنده، مقبول و ممدوح نیست.
همچنین علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس از حضور در انتخابات 1400 انصراف داد بر اساس برخی خبرهای منتشرشده، وی به نفع آیت‌الله رئیسی از صحنه کنار رفته است.

انصراف نامزدهای حزب موتلفه از انتخابات
 در حمایت از رئیسی

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: «امروز در جلسه فوق‌العاده شورای مرکزی، حزب موتلفه اسلامی ضمن حمایت قاطع از آیت‌الله رئیسی از ثبت نام نامزدهای حزبی خود به نفع ایشان، منصرف شد.»
به گزارش تسنیم، بادامچیان، نیکنام، میرسلیم، آل اسحاق و ترقی گزینه‌های حزب موتلفه اسلامی در حمایت از آیت‌الله رئیسی انصراف دادند.

جلسه انتخاباتی «جبهه اصلاحات» در روز یکشنبه
آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد که جلسه بعدی مجمع عمومی جبهه اصلاح‌طلبان ایران یکشنبه برگزار می‌شود.
وی پیش‌تر اعلام کرده بود مصوبه مجمع عمومی جبهه اصلاحات بدین‌صورت بود که قبل از ثبت‌نام، رأی‌گیری دوسوم برای کاندیدهای پیشنهادی انجام شود، اما چون تکلیف برخی کاندیداها معلوم نبود، این تصمیم‌گیری به جلسات آتی موکول شد.
منصوری گفت: در این تصمیم‌گیری ممکن است به یک یا چند نفر برسیم و افرادی که رأی دوسوم مجمع عمومی را به دست بیاورند در صحنه خواهند ماند و در این صورت، کاندیدای نهایی بعد از مناظره‌ها و نظرسنجی‌های ملی و معتبر تعیین می‌شود و سایر افراد به نفع کاندیدای نهایی کنار می‌روند.

حمایت کروبی و آقای «تکرار می‌کنم»
از جهانگیری

روزنامه آرمان ملی در گزارشی، اسحاق جهانگیری را «گزینه اصلی» اصلاح‌طلبان عنوان کرد و نوشت: پس ‌از آنکه گفت‌وگوها با ظریف به نتیجه نرسید و وی از حضور در انتخابات استنکاف ورزید، بزرگان اصلاح‌طلب به سمت اسحاق جهانگیری رفتند تا از او برای حضور در انتخابات دعوت به عمل آورند. محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص می‌گوید: «از منابع موثقی شنیده‌ام که جناب آقای کروبی نظرشان را اعلام کرده‌اند و به اطلاع آقای دکتر جهانگیری رسانده‌اند که ایشان برای ثبت‌نام و اعلام کاندیداتوری اقدام کنند و همچنین طبق اطلاع من آقای خاتمی هم مستقیماً صحبتی داشته‌اند و این مطلب را به آقای دکتر جهانگیری منتقل کرده‌اند و همچنین آقای موسوی‌خوئینی‌ها تحلیل و استدلال‌شان را برای اینکه آقای دکتر جهانگیری وارد کارزار و صحنه انتخابات شوند به ایشان انتقال داده‌اند.»

باهنر: رئیس ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیستم
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با فارس، درخصوص خبری مبنی بر همکاری انتخاباتی با علی لاریجانی داوطلب احتمالی انتخابات اظهار داشت: من همواره گفته‌ام که بنا بر مشی مقام معظم رهبری از ورود اشخاص مشهور به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری که موجب استقبال مردم و افزایش مشارکت عمومی شود استقبال می‌کنم.
وی افزود: اما درخصوص خبری که در یکی از رسانه‌ها درج شده بود، متذکر می‌شوم که بنده و مجموعه جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری به‌طور قطع ذیل شورای وحدت اصولگرایان فعالیت خواهیم کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین مطرح کرد؛
ضرورت اجماع در میان اصولگرایان

باهنر با تأکید بر اینکه رئیس ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیستم و همان‌گونه که گفتم ذیل تصمیمات شورای وحدت فعالیت خواهیم داشت، تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم تا اجماع در میان اصولگرایان و نیروهای انقلاب فراهم شود و از هر حرکتی که به وحدت اصولگرایان لطمه بزند دوری نماییم.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: انتظار از رسانه‌ها هم این است که در گرماگرم اخبار انتخاباتی، اخبار صحیح را در جامعه منتشر سازند و دوستان مجموعه اصولگرایی نیز نباید در دام بازی‌های رقیب بیفتند.

گفت‌وگوی تلفنی لاریجانی با مراجع عظام تقلید
فارس در خبری نوشت: علی لاریجانی با حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، مظاهری، نوری همدانی و همچنین حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شهرستانی نماینده
آیت‌الله‌‌العظمی سیستانی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و عید سعید فطر را تبریک گفت.

اسناد رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس
درباره عاملان اصلی مشکلات کشور

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر با هشتگ «دولت سوم روحانی» نوشت: در چند روز آینده، تعدادی اسناد و مطالب از دوران ریاست مجلس اردشیر لاریجانی تدارک انتشارش را داریم تا همه ملت ایران بدانند، افرادی که امروز مدعی عدالت و وحدت هستند، از عاملان اصلی وضع موجود اقتصاد هستند...

نگذاریم دولت سوم روحانی روی کار آید
متین منتظمی، دبیرکل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در مصاحبه با فارس گفت: تمام تلاش ما باید این باشد تا دولت سوم روحانی دوباره روی کار نیاید چراکه وضعیت معیشت مردم و اقتصاد و سیاست در جامعه نشان می‌دهد ادامه این روند به ضرر منافع ملی و معیشت مردم خواهد بود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب:
باید جلوی روی کارآمدن دولت سوم روحانی را بگیریم

امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب طی گفت‌وگویی ضمن اشاره به آغاز موتور تخریب و عملیات روانی طیف رقیب این شورا تأکید کرد: هیچ اختلافی در جریان نیروهای اختلاف وجود ندارد و لازم است تا نیروهای انقلاب نسبت به دام اختلاف‌افکنی هشیار باشند.
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در واکنش به اخبار کاندیداتوری لاریجانی و برخی یاران دیگر روحانی گفت: هیچ اختلافی میان اضلاع سیاسی نیروهای انقلاب وجود ندارد و ما کماکان یک هدف واحد را دنبال می‌کنیم و آن چیزی جز جلوگیری از روی کار آمدن دولت سوم روحانی و این تفکر معیوب نیست.
رسولی تصریح کرد: هرکسی بخواهد در این پازل جای روحانی تفکرش را ادامه دهد در کنار مردم، در مقابلش محکم خواهیم ایستاد و اجازه نمی‌دهیم بار دیگر با نمایش‌های سیاسی فضای عمومی مسموم و به اهداف‌شان برسند.


کد مطلب: 451523

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/451523/کوتاه-گویا-انتخابات-آخرین-خبرها-32-روز

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com