کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تازه‌ترین 4 خبر ویژه دوشنبه 13 اردیبهشت ماه

13 ارديبهشت 1400 ساعت 0:00


ارتکاب مفاسد در شوراها گریبان نامزدهای متخلف را گرفت
مفاسد رخ داده در برخی شوراهای شهر، گریبان اعضای متخلف را در روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها گرفت.
به گزارش روزنامه جوان، انحلال چندین شورای شهر از سوی وزارت کشور، نتیجه عملکرد مبتنی بر فساد و رانت این دوره از مدیریت شهری است. هنوز پرونده‌های بسیاری از این مفسدان به نتیجه نهایی نرسیده، که با فرارسیدن انتخابات شورای شهر، برای حضور مجدد در عرصه ثبت‌نام کرده‌اند!
هیئت‌های نظارت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با احراز نکردن صلاحیت مفسدان و رانت‌خواران، مانع ادامه چپاول این عده شده‌اند. حالا صدای برخی رد صلاحیت‌ شده‌ها بلند شده که با این کار از شور انتخاباتی کاسته شده و چه و چه. اما نه گستردگی رد صلاحیت‌ها به میزانی است که اصلاح‌طلبان در بوق و کرنا کرده‌اند و نه همان‌طور که رویه انتخابات‌های گذشته نشان می‌دهد، این رد صلاحیت‌ها از شور انتخاباتی می‌کاهد.
محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، آمار بازداشتی‌ها و برکناری‌های شوراهای فعلی شهر و روستا را بیش از هزار نفر اعلام کرده است.
طی چهار سال گذشته تقریبا هر هفته اخبار فساد و بازداشت‌ شورای شهری‌ها رسانه‌ای می‌شد. فساد مالی و رانت و تخطی از قوانین شهرسازی، از مهم‌ترین محورهای تخلفات شورای شهری‌ها بوده است. حجم تخلفات و جرائم به حدی بود که شهرهای بزرگی همچون ساری با انحلال شورا از سوی وزارت کشور و استانداری مواجه شدند.
اهواز، اراک، بوشهر و گچساران از جمله شهرهایی بودند که اعضای شورای شهر یا شهرداری‌هایشان به‌دلیل تخلفات بازداشت شده‌اند. جرائم شورای شهری‌ها به تهران هم رسید و شهرهایی مثل پرند با بازداشت همه اعضای شورای شهر مواجه شدند. حتی دو شهردار منطقه در تهران هم به‌دلیل همین تخلفات بازداشت شدند. با وجود این حجم از تخلفات و بازداشتی‌ها، میزان رد صلاحیت‌ها به‌گونه‌ای نبوده است که رسانه‌های اصلاح‌طلب آن را در بوق و کرنا کرده‌اند.
مطابق قانون، بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر در هیئت‌های اجرایی صورت می‌پذیرد. استعلام صلاحیت از چهار مرجع وزارت اطلاعات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و ثبت‌احوال از جمله محورهای این احراز صلاحیت است.

آمریکا: رقیب اصلی ما در خاورمیانه ایران است
آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش سالانه خود، به افزایش چشمگیر توانمندی‌های ایران در عرصه نظامی، نفوذ منطقه‌ای و فناوری‌های نوین اذعان کرد. این آژانس در گزارش سالانه خود، به بررسی چالش‌هایی که این کشور با آن مواجه بوده، پرداخته است. ایران، چین، روسیه، کره شمالی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و افغانستان از بخش‌های این گزارش است.
در این گزارش درباره ایران آمده است: در ماه سپتامبر، ایالات متحده نهادهای دیگر مرتبط با همکاری مرتبط با موشک‌های بالستیک کره شمالی با ایران را تحریم کرد. ایران به دلیل توانایی‌های پیشرفته نظامی، شبکه‌های گسترده نیابتی و شرکا و تمایل متناوب برای استفاده از زور علیه نیروهای آمریکایی و شرکای آن، رقیب اصلی منافع ایالات متحده در خاورمیانه است.
هدف از استراتژی امنیت ملی ایران، تضمین تداوم حاکمیتی، حفظ ثبات داخلی، تأمین موقعیت خود به عنوان یک قدرت مسلط منطقه‌ای و دستیابی به رونق اقتصادی است.
تهران مجموعه‌ای پیچیده از توانایی‌های دیپلماتیک، نظامی و امنیتی را در اختیار دارد؛ از جمله برای دستیابی به اهداف خود، نیروهای غیرمتعارف و متعارف، شرکا و نمایندگان را آموزش می‌دهد و می‌تواند هزینه‌های زیادی را به دشمنان تحمیل کند.
ایران احتمالاً به جای اقدام تلافی‌جویانه متعارف، به حملات غیرمتعارف نیابتی یا اقدامات انکارشدنی همچون عملیات سایبری ادامه خواهد داد.
تهران در حال افزایش تعامل با شرکا و نیابتی‌ها برای حفظ شبکه‌های منطقه‌ای، تسهیل حملات علیه نیروهای ایالات متحده، شرکای منطقه‌ای و منافع و تضمین نفوذ منطقه‌ای طولانی‌مدت است. شرکای اصلی همچون گروه‌های شبه‌نظامی شیعه عراق- عصائب اهل‌الحق و کتائب حزب‌الله- پس از انتصاب اسماعیل قاآنی معاون دیرینه سلیمانی به عنوان فرمانده جدید سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تعهد خود را برای مشارکت با ایران تأیید کردند.
ایران استراتژی‌های اقتصادی را برای دور زدن تحریم‌ها با کشاندن آن به سراسر جهان اجرا کرده است. ایران همچنین به کاهش تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه می‌دهد و اورانیوم با غنی‌سازی کم را در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فردو ذخیره می‌کند.
از آوریل 2021 ، ایران بیش از 14 برابر اورانیوم کم غنی شده مجاز تحت برجام ذخیره کرده بود. تهران همچنین اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را تا سطح 60 درصد آغاز کرده و در حال انجام تحقیق و توسعه با سانتریفیوژهای پیشرفته بیش از حد برجام است.
همزمان با درگیری‌ها در عراق و سوریه، ایران تلاش خود را بر تقویت توانایی‌های شرکا و نیابتی‌ها برای حفظ عمق استراتژیک و گزینه‌های مقابله با ایالات متحده و اسرائیل متمرکز کرده است. تهران از روابط خود برای به چالش کشیدن ادامه حضور ایالات متحده در منطقه و تشویق به عقب‌نشینی استفاده کرده است.
در سراسر منطقه، تهران برای پیشبرد قدرت و تقویت توانایی‌های شبه‌نظامیان منطقه‌ای شیعه با حزب‌الله لبنان - مهم‌ترین شریک جانشین خود - همکاری می‌کند. ایران به عنوان حامی اصلی حزب‌الله عمل می‌کند و منافع استراتژیک آنها به ندرت از هم جدا می‌شوند.
ایران همچنان قادر است بر تعداد و شدت حملات گروه‌های عراقی علیه منافع ایالات متحده تأثیر بگذارد. شبه‌نظامیان از اواخر سال 2020 حملات خود را دوباره آغاز کرده‌اند - از جمله بزرگ‌ترین حملات موشکی علیه تأسیسات ایالات متحده در سال‌های گذشته - و قصد خود را برای ادامه حملات تا اواسط فوریه 2021 اعلام کرده‌اند.
در سوریه، ایران در تلاش است تا حضور نظامی و اقتصادی پایدار را حفظ کند. ایران به بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، برای کنترل کشور کمک خواهد کرد. در یمن، ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند.
تهران با داشتن بزرگ‌ترین نیروی موشکی و موجودی موشک‌های بالستیک در خاورمیانه، قادر به هدف قرار دادن اهداف 2000 کیلومتری مرزهای ایران است و بارها تمایل خود را برای استفاده از موشک‌ها نشان داده است. ایران به افزایش کشندگی، اعتماد‌پذیری، پایداری و دقت نیروی موشکی بالستیک خود از جمله با افزایش برد موشک بالستیک کم‌برد و قابلیت ضد موشک، پرتابگر موشک بالستیک زیرزمینی و موشک بالستیک میان‌برد با دقت و کلاهک بهبودیافته ادامه می‌دهد.
در سال‌های اخیر، ایران از چندین موشک کروز حمله زمینی رونمایی کرده که می‌تواند دفاع موشکی، سیستم‌های دفاع هوایی متحرک و موشک‌های کروز ضد موشک را برای هواپیماها و سکوهای زیرسطحی پیچیده کند. ایران به کار روی وسایل نقلیه پرتاب فضایی با تقویت‌کننده‌هایی ادامه می‌دهد که در صورت پیکربندی برای این منظور می‌توانند محدوده‌های موشک بالستیک قاره‌پیما را داشته باشند. تهران همچنین قصد ساخت، پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره‌ها را در فضا دارد و ماهواره‌های آزمایشی را نیز به مدار خود پرتاب کرده است.
ایران به طور روزمره از نیروهای دریایی خود برای نظارت بر عملیات دریایی ایالات متحده و متحدانش در سواحل خود از جمله در نزدیکی تنگه هرمز استفاده می‌کند و گهگاه تعاملات خطرناک انجام می‌دهد.
طی سال آینده، تهران احتمالا به فشارهای احتمالی دیگر ایالات متحده با برگرداندن اقدامات هسته‌ای مرتبط، حملات غیرقانونی و شرکا یا نیابتی‌ها یا اقدامات سایبری پاسخ دهد.
کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا همچنان ارزش‌های دموکراتیک را رد می‌کنند و یک فضای مجاز برای تلاش برای دستیابی به نفوذ برای چین، روسیه و ایران ایجاد می‌کنند.
وزارت دفاع با تهدید اطلاعاتی جهانی فوق‌العاده پیچیده‌ای از طرف تعداد فزاینده‌ای از بازیگران ایالتی و غیر‌دولتی روبه‌رو است که پیچیده‌تر و متنوع‌تر می‌شوند. دشمنان اولیه اطلاعات ما همچون چین، روسیه و ایران بخش عمده‌ای از این تهدیدات را تشکیل می‌دهند. روسیه، چین و ایران همچنین از چندین روش برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق و توسعه ایالات متحده در زمینه فناوری‌های در حال ظهور و اخلالگر استفاده می‌کنند.

به جای عصبانیت ببینید چه کردید که از چشم مردم افتادید؟!
عصبانیت اصلی آقای ظریف در فایل صوتی، از مردمی است که سردار سلیمانی را به خاطر مرد میدان بودن، محبوب‌تر از ظریف تشخیص داده‌اند.
ظریف در مصاحبه منتشره که همراه با تخطئه برخی عملکردهای شهید سلیمانی در میدان است و این عملکرد را در تقابل با دیپلماسی مدنظرش نشان می‌دهد، اذعان می‌کند که محبوبیت شهید سلیمانی در نظرسنجی‌ها به بالای 90 درصد رسیده اما محبوبیت او به زیر 60 درصد سقوط کرده بود.
وبسایت الف در این باره نوشت: یکی از مهمترین جمله‌های آقای ظریف در مصاحبه انتشار یافته از او بیان ناراحتی او از انتخاب مردم است آقای ظریف برخلاف ادبیات چاپلوسانه و متوهمانه مصاحبه کننده که انسان را به یاد پاچه‌خواران دربار قجری می‌اندازد، نمی‌تواند ناراحتی خود را از انتخاب مردم پنهان کند او تصریح می‌کند که در نظرسنجی‌ها محبوبیت حاج قاسم بسیار بالا رفته و از محبوبیت او کاسته شده و از همه مهم‌تر حضور بی‌نظیر مردم در تشییع شهید سلیمانی نمادی است از انتخاب مردم، که سندی غیر قابل انکار است.
برخلاف تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های جریان غربگرا «انتخاب مردم» مرد میدان بوده و مشخص می‌کند تلاش‌های گسترده‌ای که از ماهواره‌ها و فضای مجازی شروع می‌شد و با توئیت‌ها و سخنرانی‌های مقامات رسمی دولت توسعه داده می‌شد، به نتیجه نرسیده است.
جریان غربگرا سالهاست تلاش کرده دوقطبی جعلی «صلح و جنگ» را مقابل مردم قرار دهد جریان غربگرا برای پیروزی بر رقیب خود آنها را متهم به جنگ‌طلبی، عدم تعامل با دنیا، تنش‌زائی، شعاردادن از جیب مردم و... کرد و چون عموماً در اداره کشور شکست خورد ناکامی‌های خود را حاصل تندروی‌ها اعلام کرد از شعارهای معمولی روی موشک تا عملیات‌های غرورآمیز برخورد با متجاوزان به مرزهای آبی کشور تا سرنگون کردن پهپاد متجاوز فوق پیشرفته آمریکایی را همه را بهانه قرار داد تا ناتوانی‌های خود را پوشش دهد و در آخر هم بی‌تدبیری‌های دولت را با جواب «نمی‌گذارند» و «حاکمیت دوگانه»، توجیه می‌کند.
انتظار آنها این بود که فشارهای اقتصادی بر مردم که عمدتاً ناشی از بی‌عرضگی و ناکارآمدی‌های مدیران غربگرا بود، بر گردن مردان میدان بیفتد و با مقصر شدن آنها، جریان غربگرا پیروز شود.
در واقع جریان غربگرا هیچ وقت انتخاب مردم نبوده بلکه هنرش هراس‌افکنی و جلب آرا سلبی بوده لذا نمادهای آن عموماً محبوب نبوده‌اند.
اما مردم به درستی سردار سلیمانی را شناخته بودند او بود که سایه جنگ را از سر مردم کشورش دور کرده بود او و یارانش بودند که با سلب آسایش از خود و خانواده‌هایشان برای مردم امنیت و آرامش را به ارمغان آورده بودند.
در این میان غربگرایان حق دارند عصبانی باشند؛ سالها تخریب بر علیه مردان میدان به ثمر نرسید و مردم، مردان میدان را انتخاب کردند چرا که آنها را صادق و خادم واقعی مردم یافتند. البته همین مردم به آقای ظریف هم امید داشتند و بخاطر اعتماد نظام به او بعنوان یک دیپلمات کهنه‌کار انتظار داشتند او هم با رفع تحریم‌ها به کمک مرد میدان برود و برای تحقق این انتظار قریب 8 سال صبر کردند ولی در نهایت متوجه شدند آقای ظریف توانایی تحقق این توقعات را ندارد و متأسفانه در این روزها شاهد ظلم او در حق شهید سلیمانی هم بودند آقای ظریف بجای عذرخواهی، بخاطر محقق نشدن وعده‌هایش و پذیرش اشکالات کاری‌اش با فرافکنی و متهم کردن مرد میدان آن هم پس از شهادتش و در غیابش به عدم هزینه کردن میدان برای دیپلماسی ظلم بزرگی در حق این قهرمان ملی و فرا ملی کرد.

18 میلیارد دلار بر باد رفت جهانگیری از کدام مدیریت تمجید می‌کند؟
معاون اول رئیس‌جمهور در حالی که جزو همه‌کاره‌های دولت بوده، خود را هیچ‌کاره وانمود می‌کند.
روزنامه جوان با اشاره به اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری می‌نویسد: فراتر از تحلیل ظاهر عبارات جهانگیری، آنچه از کلیت حضور کنترل‌شده و سخنان او در این گفت‌وگو برمی‌آید این است که بیراه نخواهد بود که بگوییم هدف کلی از این گفت‌وگو قانع کردن مردم برای آنکه در خرداد ۱۴۰۰ به اصلاح‌طلبان رأی بدهند با این توجیه که دولت روحانی دستاورد‌های بزرگی داشته و اگر جایی هم کسری و مشکلاتی بوده، تقصیر دولت قبلی و آمریکا و ترامپ است.
کاربران اصلاح‌طلب هم گرچه در سال ۹۶ و در هیاهوی دوقطبی انتخاباتی، تصوری قهرمانانه از جهانگیری داشتند حالا و پس از آبروریزی‌های چهارساله این دولت و شخص اسحاق جهانگیری، گفت‌وگوی جمعه‌شب او را هم یک «شکست تمام‌عیار» توصیف می‌کنند. جهانگیری حالا پهلوان پنبه‌ای شده که از موفقیت‌های خیالی پرده‌برداری می‌کند، بی‌آنکه ببیند هم در سکوی تیم رقیب و هم در سکوی خودی، طرد می‌شود.
او از برنامه‌هایش و ایده‌هایش می‌گوید؛ چنان کردیم و چنین باید می‌کردیم و بعد در توئیتر مورد تمسخر واقع شد که چه برنامه‌های خوبی دارد؛ کاش هشت سال معاون اول رئیس‌جمهور بود و فرصت پیاده کردن ایده‌هایش را داشت!
جهانگیری آن‌قدر غرق در خوب جلوه دادن دولت روحانی است که حتی تلاش می‌کند بحران ارزی سال ۹۷ را هم بزک کند. کدام شرایط عادی را می‌گوید در ماه‌هایی که ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به اسم ارز دولتی تقدیم صادرکنندگان رانتی کردند و هیچ وقت هم از آن‌ها حسابرسی نکردند که این ارز را چه کردید.


کد مطلب: 450927

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/450927/تازه-ترین-4-خبر-ویژه-دوشنبه-13-اردیبهشت-ماه

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com