جیک سالیوان: گفت که هنوز با ایران در وین به توافق نرسیدیم و مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم.​​​​​​​
۰
plusresetminus
مشاور امنیت ملی آمریکا: هنوز با ایران به توافقی نرسیده‌ایم هدف آمریکا بازگشت متقابل به توافق است

به گزارش بلاغ، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که هنوز با ایران در وین به توافق نرسیدیم و مسافتی وجود دارد که باید طی شود تا از موانع عبور کنیم.

سالیوان در ادامه گفت: دیپلمات‌های ما در هفته‌های آینده برای بازگشت متقابل توافق به کار خود ادامه می‌دهند.
مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: ما هنوز با ایران به توافقی نرسیده‌ایم و امیدواریم که در جهت رسیدن به هدف رئیس‌جمهور بایدن پیش برویم.

عراقچی: مباحث به یک پختگی رسیده
لازم به ذکر است که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین در روزهای گذشته گفته بود: این مذاکرات در سطوح و قالب‌های مختلف برگزار شد، الان مباحث به یک پختگی رسیده هم در مباحث مورد اختلاف و هم در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق درباره آن وجود دارد.

عراقچی از موافقت با خروج نام اکثریت افراد،‌اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: در برخی از حوزه‌ها وارد نگارش متن شدیم و این جایی است که اتفاقا کار خیلی آهسته و بطئی صورت می‌گیرد به علت این‌که کار روی متن دقت خودش را می‌خواهد و با توجه به این‌که برخی از موضوعات کماکان مورد اختلاف است، لذا کار به آهستگی پیش می‌رود.

در شرایطی که مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند و ایران باید ابتدا به تعهدات کامل بازگردد، عراقچی در اظهارنظری تأمل برانگیز از پختگی در مذاکرات سخن گفته است.

ایران صراحتا اعلام کرده که آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌ها را به صورت دائمی و یکباره لغو کرده و در ادامه باید لغو تحریم‌ها توسط کشورمان راستی‌آزمایی شود، سپس آمریکا می‌تواند به برجام بازگشته و آن زمان، موعدی است که ایران باید به تعهدات کامل بازگردد.

با این‌حال، مقامات وزارت خارجه همچنان از نگارش متن و پختگی در مباحث و... سخن می‌گویند. این قبیل اظهارات چیزی نیست جز بازی در پازل وقت‌کشی طرف عهدشکن غربی.

تفاهمی حاصل نشده است.
یک دیپلمات اروپایی گفت: مذاکرات هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران پس از سه هفته مذاکره به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت پیشرفت نکرده و در مورد سخت‌ترین موضوعات هنوز تفاهمی میان طرف‌ها وجود ندارد.

 به گزارش خبرگزاری رویترز این دیپلمات اروپایی با ‌اشاره به قطع گفت‌وگوها به مدت یک هفته گفت: ما کار زیادی داریم و زمان کمی نیز باقی مانده است. با توجه به این شرایط امیدوار بودیم در این هفته به پیشرفت‌های بیشتری رسیده باشیم. ما هنوز در مورد مهم‌ترین مسائل به تفاهم نرسیده‌ایم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در پیام توییتری با‌اشاره به پایان نشست کمیسیون مشترک برجام نوشت که در نشستی که از روز سه‌شنبه آغاز شد پیشرفت مداومی حاصل شد اگر چه موضوعات حل نشده بسیاری هنوز باقی مانده است.
اولیانوف با‌اشاره به این موضوع که نشست بعدی روز 7 مه (17 اردیبهشت) برگزار خواهد شد، نوشت: گروه‌های کارشناسی طی روزهای آینده کار بر روی متن توافق را ادامه خواهند داد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین همچنین گفت که هدف از مذاکرات فعلی در وین، احیای برجام طی سه هفته آینده است. انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت: پیشرفت‌های متوسطی حاصل شده اما جزئیات بیشتر با پیچیدگی‌های بیشتر همراه است. ما هفته آینده برای ادامه کار گرد هم می‌آییم.

لازم به ذکر است که نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایان یافت و هیئت‌ها به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد گفت‌وگوها از جمعه آینده از سر گرفته شود.

دیدار رئیس‌موساد با بایدن
رسانه‌های صهیونیستی از دیدار «یوسی کوهن» رئیس‌سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) با «جوبایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خبر دادند.

شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که دیدار کوهن و بایدن شامگاه جمعه (به وقت محلی) در کاخ سفید برگزار شده و دو طرف درباره «تهدیدهای ایران» و دیگر مسائل گفت‌وگو کردند.

بر این اساس، پیش از دیدار رئیس‌موساد با رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با کوهن تماس گرفته و مواردی را درخصوص ایران به وی گوشزد کرده تا به بایدن انتقال دهد.

به نوشته وبگاه «عاروتص شوع» به نقل از این گزارش، دیدار کوهن و بایدن از پیش برنامه‌ریزی نشده بود و در زمان سفر هیئت مقام‌های امنیتی اسرائیلی به واشنگتن تصمیم برگزاری آن گرفته شد.

این شبکه همچنین گزارش داد که در این دیدار، مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی آمریکا نیز حضور داشتند.

وبگاه آمریکایی آکسیوس اما در این باره نوشت: کاخ سفید این دیدار را مخفیانه نگاه داشته و هیچ بیانیه‌ای درباره آن صادر نکرده است. به نوشته این پایگاه خبری، کاخ سفید هنوز حاضر نیست به سؤالات درباره دیدار بایدن و کوهن پاسخ داده یا جزئیاتی از آن ارائه کند.

شامگاه دوشنبه هفته قبل بود که کوهن، «مئیر بن شبت» مشاور امنیت داخلی، «آویو کوخاوی» رئیس‌ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، برای گفت‌وگو با همتایان آمریکایی خود درخصوص ایران وارد واشنگتن شدند.

جنیفر ساکی،‌ سخنگوی کاخ سفید نیز در آن زمان گفت اطلاعات جدیدی را از دور دوم مذاکرات احیای برجام در وین به هیئت مقام‌های صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده‌اند، ارائه می‌کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷