تاریخ انتشارجمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
کد مطلب : ۴۵۰۸۲۰
بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از ایرنا، «میخائیل اولیانوف» این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی لوموند مطرح کرد و افزود که ایالات متحده با خروج از برجام و فشار حداکثری علیه ایران مشکلات زیادی را در اجرای این توافق ایجاد کرد.
وی که دیروز با رابرت مالی فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در چارچوب یک نشست دو جانبه در وین ملاقات کرد خاطر نشان ساخت؛ هیچ دلیلی ندارد که آمریکا اموال ایران را در کره جنوبی و ژاپن مسدود نگه‌ دارد.
این دیپلمات عالی‌رتبه روس با اشاره به این نکته که اموال ایران متعلق به آمریکا نیست افزود که بلوکه کردن آن ازسوی واشنگتن اقدامی غیر قانونی است و اکنون بهترین زمان برای دولت جو بایدن است که به نشانه حسن نیت، آن‌ها را آزاد کند.
 
واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات سایر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.
رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.
 
در همین حال نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.
دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. در این جلسه حاضرین تصمیم به تسریع روند گفت‌ وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد.همچنین تصمیم گرفته شد که گروه سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌ وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
روز گذشته دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد. همچنین نشست‌هایی به صورت دو و چندجانبه میان رییسان هیأت‌های مختلف ایران و ۱+۴ برگزار شد.
قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک ارائه و در صورت نیاز کمیسیون بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
جمهوری اسلامی ایران که پس از خروج آمریکا از برجام گام‌هایی را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای کاهش تعهداتش تحت بند ۳۶ این توافق برداشت تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»






*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما