تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۴۵۰۷۷۶
هرچه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، اشتیاق مردم به اخبار انتخابات، علی‌رغم تلخکامی آنان نسبت به عملکرد دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان، بیشتر شده و خواهان اطلاع از آخرین تحولات در این صحنه مهم و سرنوشت‌ساز هستند، که ذیلاً با هم به مرور آخرین اخبار در حوزه انتخابات می‌پردازیم.
۰
plusresetminus
کوتاه و گویا از آخرین اخبار انتخابات 1400

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان؛
احتمال حضور رئیسی در انتخابات زیاد است

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان در گفت‌وگویی با‌اشاره به احتمال حضور آیت‌الله رئیسی در انتخابات گفت: ایشان چون عضو جامعه روحانیت هستند ممکن است جامعه تدابیری اتخاذ کند و از وی درخواست داشته باشد. ما به عنوان شورای وحدت هم در نامه خود و هم در مواضع‌مان این آمادگی را مطرح کردیم. الان تقریباً میان نیروهای مردمی و تشکل‌های ارزشی و انقلابی مطالبه از آقای رئیسی برای کاندیداتوری دارد به یک مطالبه عمومی بدل می‌شود و تصور می‌کنم این درخواست برای حضور آقای رئیسی عملاً دارد صورت می‌گیرد.
وی افزود: در یک ماه اخیر شواهد احتمال حضور آقای رئیسی را تقویت می‌کند. برخی تحرکات و برخی ارتباطات و رصدهایی که انجام شده نشان می‌دهد این احتمال تقویت شده همچنانکه درباره برخی این احتمال ضعیفتر شده است اما ایشان در عین حال در جایگاهی هستند که حضورشان در انتخابات نیازمند اتخاذ نظر رهبری است.

آیت‌الله رئیسی؛ اولویت نخست اصولگرایان برای ۱۴۰۰
شهاب‌الدین صدر، رئیس‌خانه احزاب ایران و فعال سیاسی اصولگرا در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفت: اولویت نخست اصولگرایان برای ریاست‌جمهوری آقای رئیسی است و شورای ائتلاف هم از او حمایت خواهد کرد و وحدت خوبی در بین نیروهای انقلابی بوجود خواهد آمد، اما او هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که وارد انتخابات خواهد شد.

نامزدی رئیسی در انتخابات؛ مطالبه عمومی شده
مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا درباره آرایش فضای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: کدهایی که بتوان براساس آنها اظهار نظر کرد، مشاهده نمی‌شود و همچنان فضا شفاف نیست که بگوییم چه خبر است و چه اتفاقی در حال مدیریت است.
وی درباره کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی بیان کرد: نامزدی ایشان در انتخابات 1400 یک خواست عمومی در سطح کشور است. آقای رئیسی تنها نامزدی می‌تواند باشد که میان نیروهای انقلاب اجماع ایجاد کند. انشاءالله نتیجه خوبی را هم از باب حضور حداکثری مردم در انتخابات شاهد باشیم.

پیوستن بیش از ۲۰۰۰ دانشگاهی
 به پویش دعوت از رئیسی در انتخابات

بیش از 2 هزار نفر از اساتید، فعالین دانشجویی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه به پویش دعوت از آیت‌الله رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 که از سوی جمعی از فعالین دانشجویی و اساتید دانشگاه تهران راه‌اندازی شده پیوستند.

برنامه کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰
 درباره یارانه بنزین

رستم قاسمی، داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری گفت: یکی از برنامه‌های بنده این است که برای بهره‌مندی مردم از یارانه بنزین کارت سوخت هر نفر را به کارت ملی او وصل می‌کنیم تا هدفمندی به صورت عادلانه اجرا شود.
قاسمی همچنین در میزگردی دانشجویی با بیان اینکه «دهه ۹۰، دهه گمشده در اقتصاد ایران است» گفت: نیازمند یک جهش اقتصادی در شرایط تهدید هستیم.

باید سالی
یک میلیون مسکن جدید بسازیم

این داوطلب کاندیداتوری ریاست‌جمهوری همچنین در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفته بود: باید سالی یک میلیون مسکن جدید بسازیم

جهانگیری تصمیمی برای کاندیداتوری ندارد
محسن هاشمی رئیس‌شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی بیان کرد: آنچه در شورای مرکزی حزب به‌تصویب رسید، حضور در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان بود، البته اعضای حزب بنده و دکتر ظریف را به‌عنوان یک گزینه مصوب کردند، اما بنای کارگزاران بر تبعیت از خرد جمعی در نهاد اصلاح‌طلبی است؛ بنابراین منتظر اعلام نظر نهاد اجماع‌ساز هستیم؛ البته دکتر جهانگیری قبلاً گفته‌اند تصمیم به کاندیداتوری ندارند و به همین علت در شورای مرکزی روی ایشان بحث نشد. اگر در تصمیم خود تجدید نظر کنند، طبیعتاً کارگزاران هم موضوع را مورد بحث قرار خواهند داد.

لاریجانی می‌خواهد به طور مستقل
در انتخابات شرکت کند

 کنعانی مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگویی با‌اشاره به گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: لاریجانی می‌خواهد به طور مستقل در انتخابات شرکت کند. به نظر من، نقطه ضعف او هم، همین است. معنی استقلال در کلیت آن، نه اصلاح‌طلب بودن و نه اصولگرا بودن اوست و سؤال این است که، پس ایشان چه مشی سیاسی دارد؟ تا مادامی هم که این مسئله مشخص نشود، نخواهد توانست تا گفتمان غالبی را در فضای انتخابات شکل دهد.
این فعال سیاسی اصولگرا، تصریح کرد: متاسفانه در فضای سیاسی ما و بعضاً در نزد افکار عمومی، مستقل بودن به معنی بی‌خط بودن است. اما باید توجه داشت که مستقلین، هویت سیاسی نداشته و در انتخابات نیز، اقبالی از سوی مردم نخواهند داشت. به هر حال، همانگونه که گفتم، اگر ایشان، اصولگرا یا اصلاح‌طلب نیست، پس چیست؟.

«فریدون عباسی»
 رسماً نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شد

فریدون عباسی، رئیس‌سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس‌فعلی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در یک نشست خبری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد.
عباسی با طرح شعار انتخاباتی «دولت نخبگانی؛ بازگشت به مردم» اظهار داشت: مشکل اقتصادی کشور در کوتاه مدت قابل حل نیست و چاره‌ای جز حل مشکل بیکاری نداریم.
وی ادامه داد: هر دولتی که سرکار بیاید، باید مشکل‌اشتغال را حل کند. ما حتماً باید به تولید مسکن بپردازیم تا‌اشتغال راه بیفتد و این کار ضروری است. باید به شهرک‌های کشاورزی جهت تأمین امنیت غذایی مردم توجه شود و الگوی کشاورزی تغییر کند. باید به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت دهیم تا این موضوع محقق شود.

وعده ۱۰۰ روزه غلط بود
عباسی ادامه داد: وعده‌های کوتاه‌مدت نباید داد و وعده ۱۰۰ روزه غلط بود. نباید حرفی بزنیم که باعث خدشه دار کردن اعتماد مردم شود.
رئیس‌جمهور دارای اختیارات کافی برای اداره امور است
وی با بیان اینکه مردم از بازی‌های سیاسی و جناحی خسته شدند، گفت: مجدداً تاکید می‌کنم که بنده به عنوان یک معلم، به صورت مستقل از جناح‌ها و با این رویکرد که رئیس‌جمهور دارای اختیارات کافی برای اداره امور است، اعلام کاندیداتوری کردم و هیچ حزب و گروهی بنده را مورد حمایت قرار نداده است.

برنامه کاندیدای پرحاشیه انتخابات
 برای بورس و بازنشستگان

علی مطهری، نماینده پرحاشیه مجلس دهم که برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است در گفت‌وگویی بیان کرد: قطعاً برنامه‌هایی برای اصلاح ساختار اقتصادی و کاهش تورم و مسئله بورس و مشکل بازنشستگان و غیر اینها داریم. کارگروه‌های اقتصادی، فرهنگی، روابط خارجی داریم، ولی در وهله اول مشکل امروز ما وضع زندگی مردم است.

اگر من رجل سیاسی نباشم، چه کسی باشد؟
وی با‌اشاره به خبرهایی مبنی بر احتمال رد صلاحیتش گفت: مصداق رجل سیاسی که قاعدتاً باید باشم. اگر من نباشم، نمی‌دانم چه کسی رجل سیاسی است. حالا ممکن است مثل آنچه برای مجلس یازدهم مطرح کردند، به خاطر اظهارنظرهایی که داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را بگویند. در همان دوران انتخابات مجلس، در جلسه‌ای که به دعوت شورای نگهبان شرکت کرده بودم، به همه دلایل آنها جواب دادم و هیچ‌کدام موارد درستی نبود. تاحدی هم منجر به مجادله شد و جلسه را ترک کردم.

پایگاه رأی کاندیدای اقتصاددان انتخابات ۱۴۰۰
حسن سبحانی از کاندیداهای احتمالی ۱۴۰۰ در گفت‌و‌گویی بیان کرد: معتقد هستم که مردم به این نتیجه رسیده‌اند که گویا حل مشکلات کشور لزوماً در گرایش به اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی نیست چون اینها را تجربه کرده‌اند و دیده‌اند که اتفاقی رخ نداده است.

استقبال شورای وحدت اصولگرایان
 از حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری

نیره قوی، جانشین سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با‌اشاره به علل شکل‌گیری شورای وحدت اصولگرایان، اظهار کرد: شورای وحدت بر اساس یک پیشینه و منظومه‌ای از دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و الزامات گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایجاد و فعال شد تا روحانیت نقش هدایت‌گرایانه و راهبردی خود را در تدبیر امور به خصوص در گام دوم انقلاب انجام دهند.
وی گفت: ما در مرحله احراز صلاحیت‌ها که برعهده شورای نگهبان است دخالتی نداریم، اما از حضور بانوان در عرصه کاندیداتوری ریاست‌جمهوری استقبال می‌کنیم.

نامزدهای احتمالی پایداری
 برای انتخابات 1400

علی خضریان، عضو جبهه پایداری در گفت‌وگویی درباره تحرکات انتخاباتی این جریان اصولگرایی گفت: جبهه پایداری به دنبال این است که هم برای انتخاب اصلح تلاش کند و هم زمینه وحدت گفتمانی نیروهای انقلاب را فراهم کند. چرا که جریان انقلاب در شرایطی قرار گرفته که برای انتخابات پیش رو بیش از اینکه وحدت را ابزاری برای رسیدن به قدرت کند، باید برای رسیدن به گزینه اصلح و تکلیفی که بر عهده‌اش است تلاش کند.
وی گفت: در این راستا ما با آقایان رئیسی، نیکزاد، رستم قاسمی، محسن رضایی، موحدی کرمانی، صدیقی، جلیلی، مصلحی، میرکاظمی، داوودی و سلیمانی جلسات هم‌اندیشی داشتیم و مباحثی را درخصوص موضوع وحدت گفتمانی و ضرورت‌های انتخابات آتی به بحث گذاشته‌ایم.

فعال اصلاح‌طلب: تعلیق انتخابات
بازی با اعصاب مردم است

احمد حکیمی پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل حزب اراده ملت ایران درخصوص صحبت‌هایی از تعلیق انتخابات تصریح کرد: این کار بازی با روان جامعه است با اعصاب مردم است، در این وضعیت کرونایی کشور و مشکلات معیشتی مردم این جنگ‌های رسانه‌ای بیشتر مردم را آزرده می‌کند و ما همیشه گفته‌ایم که گروه‌ها و جناح‌های سیاسی بهتر است مصالح ملی را داخل کشمکش‌های سیاسی نیاورند و از منافع ملی هزینه نکنند. در کش و قوس‌های سیاسی‌شان اینها درست نیست.

سهم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری
 از آنتن رسانه ملی

معاون سیاسی سازمان صداوسیما با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد انتخابات رسانه ملی، از افزایش ۲۵ درصدی فرصت تبلیغات نامزدها در رسانه ملی برای سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد.
مجید آخوندی، رئیس‌ستاد انتخابات رسانه ملی با بیان اینکه که این ستاد از اردیبهشت پارسال کارش را آغاز کرده است، گفت: معاونت‌های مختلف رسانه ملی تولید ۴۰۰ هزار دقیقه برنامه را برای انتخابات پیش رو تدارک دیده‌اند که اگر گزارش‌های خبری را هم به این آمار اضافه کنیم، حجم برنامه‌های تولیدی انتخاباتی صداوسیما به بیش از ۵۳۰ هزار دقیقه خواهد رسید.
آخوندی از تدارک ۸۱ برنامه در سیما و ۵۶ برنامه در صدا در ایام مجاز تبلیغات انتخاباتی برای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: برنامه‌های ویژه‌ای برای این دوره از انتخابات تدارک دیده شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰