کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش انگیزه چایکاران برای احیای باغ‌های چای

8 ارديبهشت 1400 ساعت 18:25

بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.


به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از  ایرنا ،همزمان با برداشت زودتر از موعد هر ساله برگ سبز چای از باغ‌های چای مازندران خرید تضمینی برگ سبز چای در کارخانه‌های غرب مازندران نیز آغاز شد. برداشت برگ سبز چای معمولا از ۱۵ اردیبهشت هر سال در چای‌باغ‌های مازندران آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی چایکاران مازندران در رامسر، تنکابن و عباس‌آباد برداشت محصول را از چهارم اردیبهشت آغاز کردند و کارخانه‌های چای نیز زودتر از هر سال فعالیت‌شان از سر گرفته شد.


سازمان چای کشور در ادامه سیاست‌های حمایتی دولت که از سال ۱۳۹۳ عملیاتی شد و احیای باغ‌های چای گیلان و مازندران و افزایش انگیزه برای چایکاران را به دنبال داشت، امسال هم افزایشی ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته برای نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در نظر گرفت.
رئیس سازمان چای ایران با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی چای به موقع اعلام شد، می‌گوید: علاوه بر اینکه قیمت خرید تضمینی چای در زمان مناسبی اعلام شد، افزایش نسبی خوبی هم نسبت به سال گذشته داشت.

 
افزایش ۴۵ درصدی قیمت خرید تضمینی
به گفته حبیب جهان‌ساز شورای قیمتگذاری امسال برای برگ سبز درجه یک قیمت ۶۶۹۰۰ ریال و برای برگ سبز درجه دو ۴۷۸۱۲ ریال را در نظر گرفت که نسبت به سال قبل ۴۵ درصد افزایش یافته است. پارسال هم قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش محسوسی داشت به طوری که برای برگ سبز درجه یک ۲۷ درصد و برگ سبز درجه دو ۵۰ درصد افزایش قیمت در نظر گرفته شد.
 
برداشت برگ سبز چای معمولا از اردیبهشت آغاز می‌شود و در ۳ نوبت چین بهاره، چین تابستانه و چین پاییزه در باغ‌های چای گیلان و مازندران ادامه دارد. در حال حاضر حدود ۲۶ هزار هکتار باغ چای فعال و غیر فعال در ۲ استان گیلان و مازندران وجود دارد که بیش از ۵۵ هزار چایکار در این زمین‌ها مشغول کشت این محصول پرطرفدار هستند.
افزایش انگیزه چایکاران برای احیای چای‌باغ‌های شمال
رئیس اداره چای رامسر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به آغاز برداشت برگ سبز چای از چهارم اردیبهشت در باغ‌های این شهرستان می‌گوید: به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی امسال برداشت چای زودتر آغاز شد. ۳ کارخانه چای در رامسر داریم که خرید برگ سبز چای را آغاز کرده‌اند و تا امروز حدود ۴۱ تن برگ سبز از چایکاران رامسری خریداری شده است.
اردلان بالابندیان می‌افزاید: پارسال حدود ۹۰۰ تن برگ سبز چای از چایکاران رامسری خریداری شد و در صورتی که شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها مناسب باشد، احتمال می‌دهیم که با توجه به افزایش استقبال بهره‌برداران برای احیای باغ‌ها تا حدودی افزایش در برداشت محصول را شاهد باشیم.
آغاز برداشت بهاره چای
وی اظهار می‌کند: امسال با توجه به رشد ۴۵ درصدی نرخ خرید تضمینی افراد بیشتری برای دریافت دفترچه خرید تضمینی چای مراجعه کردند و انگیزه برای فعالیت در باغ‌های چای بیشتر شده است. صدور دفترچه چایکاری نیز امسال با توجه به شرایط کرونایی برای کاهش رفت‌وآمدها سامانه‌ای شده و چایکاران از طریق سامانه می‌توانند دفترچه را دریافت کنند. همچنین به واسطه تسهیلات کم‌بهره‌ای که سازمان چای داد نیز عده‌ای از بهره‌برداران باغ‌های خود را احیا کردند.
به گفته این مسئول در شهرستان رامسر مجموعا ۱۷۰۰ هکتار باغ چای فعال و غیر فعال وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود از ۵۰۰ هکتار آن برگ سبز چای برداشت شود. در حال حاضر ۱۱۰۰ بهره‌بردار در رامسر داریم و امیدواریم که این تعداد افزایش یابد.
افزایش انگیزه چایکاران برای احیای چای‌باغ‌های شمال
البته به گفته بالابندیان، افزایش برداشت محصول ارتباط بسیار زیادی با شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی‌ها دارد. وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه ۷۵ درصد باغ‌های چای منطقه رامسر در کوهپایه است و چای به صورت دیم کشت می‌شود، اگر بارش مناسبی داشته باشیم می‌توانیم به افزایش تولید محصول امیدوار باشیم. اما متاسفانه امسال بارندگی‌ها کم خواهد بود و احتمالا این وضعیت آب و هوایی که پیش‌بینی شده، بر میزان تولید چای تاثیر منفی می‌گذارد.
علاوه بر رامسر به عنوان یکی از شهرستان‌های تولیدکننده برگ سبز چای در مازندران، تنکابن و عباس‌آباد نیز باغ فعال چای دارند که در این بین سهم تنکابن بسیار بیشتر از عباس‌آباد است. در حال حاضر مجموع مساحت چای‌باغ‌های فعال شهرستان عباس‌آباد حدود ۲۵ هکتار است. اما شهرستان تنکابن حدود ۷۰۰ هکتار باغ فعال دارد و میزان تولید برگ سبز چای در آن نیز بیشتر از شهرستان رامسر است. طبق آمارهای موجود چایکاران تنکابن پارسال ۳۵۴۴ تن برگ سبز چای برداشت کردند و به کارخانه‌های چای تحویل دادند.
حدود ۱۰درصد زمین‌های زیر کشت چای کشور در مازندران وجود دارد و باقی آن در استان گیلان واقع شده است. ایران دوازدهمین کشور از نظر مصرف چای و پانزدهمین کشور از نظر مساحت باغ‌های چای است. سالانه در کشور حدود ۱۰۵ هزار تن چای خشک مصرف می‌شود که ۲۷ درصد از این میزان توسط چایکاران شمال تأمین می‌شود.




*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 


کد مطلب: 450737

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/450737/افزایش-انگیزه-چایکاران-احیای-باغ-های-چای

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com