کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجلس ظریف را از دولت می گیرد؟

8 ارديبهشت 1400 ساعت 18:22

بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.


به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از همشهری آنلاین: مجلس در سال‌های اخیر برخورد ملایمی با وزیر خارجه نداشته است و حال با انتشار فایل صوتی اخیر به نظر می رسد ظریف روزهای سخت تری را هم در خانه ملت تجربه خواهد کرد. او دی ماه سال گذشته در مجلس برای اولین بار 2 کارت زرد گرفت‌ و حالا احتمالا مجلسی که از خرداد سال گذشته کارش را آغاز کرده است، می خواهد با کارت زرد سوم به ظریف و استیضاح وزیر خارجه دولت روحانی در آخرین روزهای حیاتش، آغاز دو سالگی اش را جشن بگیرد. 

  با گذشت چند روز از انتشار صوت ظریف، در حالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر امور خارجه برای توضیح درباره فایل صوتی منتشرشده از او در جلسه این کمیسیون خبر داده است، سید نظام الدین موسوی از نمایندگان اصولگرای مجلس در توئیتی نوشت:  «مطالب مطرح شده در فایل صوتی آقای ظریف از چنان بار ضدامنیت ملی برخوردار است که ضرورت دارد هیات رئیسه محترم مجلس، سریعاً برای برگزاری نشست اضطراری پارلمان در این باره، تمهید کند. در حال رایزنی با همکاران برای اعمال ماده ۲۳۴ یا استیضاح وزیر امورخارجه هستیم.»  مجلس ظریف را از دولت می گیرد؟  البته ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره ملایم‌تر سخن گفته و خبر داد که « کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی نامه ای از محمد جواد ظریف خواسته است که در اولین جلسه پیش روی  این کمیسیون  حاضر شود. ارائه توضیحات درباره فایل درز پیدا کرده و همچنین پاسخ به تعدادی سوال از عملکرد وزارت خارجه محورهای جلسه با وزیر امور خارجه خواهد بود.

جلسه نمایندگان با وزیر امور خارجه پس از سرکشی به حوزه انتخابیه و احتمالا در ۲ هفته آینده باشد.»  پس از انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی محرمانه محمد جواد ظریف بسیاری از نمایندگان مجلس به این سخنان واکنش نشان داده‌اند.در این میان شخص محمد جواد ظریف، حسام الدین آشنا به عنوان مسئول انجام این گفت‌وگو ها و نیز وزیر اطلاعات مورد بیشترین واکنش قرار داشته اند.  حمله نمایندگان به ظریف با کلید واژه «غرب‌گرا» و «غرب‌زده»  نکته جالب در اعتراض های نمایندگان به مجلس استفاده از کلیدواژه «غربگرا » و «غرب زده» است. چنانکه حتی رئیس مجلس هم در سخنان امروز خود از این واژه استفاده کرد.  رئیس مجلس هم تاکنون ۲ بار به این فایل صوتی واکنش نشان داده. یک بار در توئیتر و یک بار هم امروز در همایش «خلیج فارس خانه ماست» که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد.  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت:  «تدبیر وشجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند.  حالا که #حاج_قاسم نیست،نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند ونقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.»  وی همچنین در همایش «خلیج فارس خانه ماست» گفت: همه ما می دانیم که تولید قدرت، چه قدرت هوشمند و چه قدرت نرم و چه قدرت سخت، ضامن امنیت ملی و ضامن قدرت دیپلماسی است. اگر کسانی به هر دلیلی، دوگانه فرصت طلبانه از قدرت میدانی و دیپلماسی معرفی کنند، بدانند که این رویکرد ضد منافع ملی، ضد تجربه بشریت، ضد علم و ضد هرگونه منطقی بوده و دلیل آن فقط فرصت طلبی است.  قالیباف تصریح کرد: ما با همه وجود می دانیم که حاج قاسم عزیز، هنرش این بود که برای کشور تولید قدرت می کرد. ما روی حاج قاسم حساسیم، به این دلیل که او نماد مکتب حرکت امام خمینی (ره) بود. حاج قاسمِ ما، سیدالشهدای مدافعین حرم و نماد مقاومت کشورهای اسلامی بود. او الگوی جوانان امروز جهان اسلام و آزادیخواهان و قهرمان ملی ما است.  رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: ما حاضر نیستیم یک خط کوچک در سیمای درخشان این عزیزمان وارد شود و این برای ما سخت و سنگین و غیرقابل تحمل است. البته می دانیم خداوند متعال مدافع و حافظ خون شهدا است. 

وی با یادآوری اینکه در همان روزهای ابتدای شهادت شهید سلیمانی، در یک سخنرانی به این موضوع اشاره کردم که اگر شهادت شهید بهشتی، سیدالشهدای انقلاب اسلامی در آغاز انقلاب در مقابله با منافقین موجب رسوا شدن منافقین و ریشه کن شدن حضور آنها در کشور شد، مطمئن هستیم، خون شهید سلیمانی نیز امروز موجب رسوایی غربگرایان در کشور خواهد شد و ریشه آنها را از کشور خواهند کَند و سروصداهای این روزها نشانه روشنی بر این وقایع است.  سخنان تند نماینده شهریار؛ عاقلانه استعفا دهد!  گرچه سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی چندان تند نبود اما برخی نمایندگان واکنش های تند و گاه عجیبی داشته اند. چنانکه نماینده شهریار در مجلس گفت: باتوجه به اینکه عملکرد ۸ساله محمد جواد ظریف در راس دستگاه دیپلماسی کشور نه تنها هیچ دستاوردی برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی نداشته است، بلکه در آخرین ماه‌های فعالیت دولت هزینه‌های سنگین تری نیز به نظام تحمیل خواهد کرد، لذا بهتر است خود وی عاقلانه استعفا دهد، در غیر این‌صورت استیضاح و برکناری ظریف توسط نمایندگان مجلس حتمی و ضروری است. 

حسین حق وردی افزود: قطعا وی صلاحیت و اهلیت تکیه زدن بر وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران را از دست داده است و چنین فردی با چنین تفکری نباید حتی یک ساعت در راس دستگاه دیپلماسی کشور حضور داشته باشد. وی افزود: بدون تردید نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق وظایف قانونی و انقلابی خویش اجازه نخواهند داد امنیت حاکم که به مدد بزرگ مردانی چون سردار شهید سلیمانی حاصل شده است دستخوش تحلیل‌های مغرضانه جماعتی غرب زده واداده قرار گیرد.  حق وردی اظهار داشت: نباید از صبر استراتژیک مجلس سوءاستفاده شود، مماشات با این گونه حرکات برای ملک و میهن و نظام سم مهلک است.  وی خاطرنشان کرد: تا صحبت از نفوذ می‌شود آقایان بر آشفته می‌شوند. آیا این افتضاح مصداق بارز نفوذ نیست؟ مگر مهمتر از مرکز استراتژیک ریاست جمهوری هم داریم که آرشیو مصاحبه‌ها با مسئولین اینگونه در اختیار دشمنان نظام قرار می‌گیرد، پروژه نفوذ واقعی است و بهتر است دولتمردان به خودتان بیایند و کشور را فدای بازی‌های جناحی خودتان نکنند. عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: آیا رواست این تفکر با چنین تحلیلی، مذاکرات حساس کنونی با دشمنان ملت را مدیریت کند؟ آیا این نگرش می‌تواند مصالح عالی نظام و خطوط قرمز ترسیمی را تضمین کند؟  وی در پایان افزود:‌صوت منتشر شده از جواد ظریف نشان داد دغدغه همیشگی معتقدان واقعی ارزش‌های ناب انقلاب مبنی بر اینکه این افراد صلاحیت لازم برای اداره دستگاه دیپلماسی کشور را ندارند بجا بوده است.  آشنا و علوی؛ دو هدف دیگر انتقادها البته غیر ازظریف حسام الدین آشنا و محمود علوی وزیر اطلاعات هم از انتقادها بی بهره نماندند. احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توئیتی با سه هشتگ معنادار « ظریف، آشنا و گاندو » به انتشار فایل محرمانه سخنان ظریف واکنش نشان داد و نوشت:  «مجلس درز اطلاعات محرمانه و بعضاسری کشور در یک  شبکه ضدایرانی که در قالب مصاحبه نفر اول مسئول سیاست خارجی لو داده شده تحقیق و تفحص می کند وافراد خائن به ملت وکشور را به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد. #ظریف #آشنا #گاندو»  حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهن‌شهر، برخوار و میمه  هم در این باره شدیدا به آشنا هشدار داد و گفت: آقای حسام‌الدین آشنا به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری که مصاحبه با ظریف و دیگر وزرای دولت با مسئولیت ایشان انجام شده باید پاسخگوی درز این اطلاعات باشد و بداند که این حوادث تهدیدکننده امنیت ملی کشور است و وی باید پاسخ دهد که این تهدید از کجا نشأت می‌گیرد.

  عضو هیأت رئیسه مجلس با طرح ادعای سابقه نفوذ در دفتر آشنا در گذشته عنوان کرد: اینگونه نفوذ در مجموعه مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهور در گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد که یک حفره امنیتی است و این اتفاقات علی‌رغم آنکه برخی دولتی‌ها با تهیه و مصاحبه‌های این مرکز با مسئولین دولتی مخالف بودند اما دست‌های پنهان  بر انجام این مصاحبه اصرار داشت.  حاجی دلیگانی گفت: همان دست‌های پنهان که بر ضبط این مصاحبه‌ها اصرار داشتند با واسطه‌هایی که داشتند مصاحبه ضبط شده را به خارج از کشور رساندند. وقتی آقای آشنا مسئولیت تهیه و ضبط این برنامه را برعهده داشت باید پاسخگوی این اتفاق مهم باشد. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: آقای آشنا باید بدانند که بعد از ۱۱ مرداد و با پایان یافتن عمر دولت، پاسخگویی وی در این زمینه پایان نمی‌پذیرد و باید پاسخگوی این موضوع باشد.  از سوی دیگر علیرضا عباسی نماینده کرج و رئیس مجمع نمایندگان استان البرز در حساب کاربری‌اش در توییتر با انتشار کاربرگ سوال از وزیر اطلاعات، نوشت: «طرح سوال از وزیر اطلاعات درباره فایل منتشر شده از وزیر امور خارجه. علت غفلت و کوتاهی بابت جلوگیری از دسترسی شبکه معاند ایران اینترنشنال به فایل صوتی تاریخ شفاهی دولت با وزیر خارجه چیست؟» 
برخورد سخت در مجلس در انتظار ظریف؟  آنچه هست در سال های اخبر محمدجواد ظریف تجربه های خوبی از حضور در خانه ملت نداشته است. حالا هم به نظر می رسد مجلس اصولگرا و به ویژه نمایندگان تندرو این جریان خود را آماده می‌کنند تا با کشاندن ظریف به خانه ملت کارت زرد سوم و شاید استیضاح را برای او بخرند. این مجلس همان روزهای اول نشان داد که دل خوشی با ظریف نداردو اولین جلسه حضور ظریف در مجلس به تنش کشیده شد. جلسه ای که به تذکر رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس هم انجامید. به احتمال زیاد نمایندگان مجلس در کمسیون امنیت ملی از سخنان ظریف راضی نخواهند شد و سال را به صحن خواهند کشاند، شاید این آخرین حضور ظریف در صحن مجلس یازدهم باشد.





*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 


کد مطلب: 450735

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/450735/مجلس-ظریف-دولت-می-گیرد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com