کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ادامه پایش‌ها برای مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان جنوبی

8 ارديبهشت 1400 ساعت 18:21

بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.


به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از همشهری آنلاین: سازمان فائو یک نرم‌افزار کاربردی برای مبارزه با آفات طراحی کرده و در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار داده است و جهاد کشاورزی هم با استفاده از این نرم‌افزار کاربردی پاییش‌ها را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه در مناطقی که سال‌ گذشته دچار آلودگی آفت ملخ‌های صحرایی شد، پایش‌هایی توسط تیم‌های شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی جهاد کشاورزی همچنان به شکل منظم انجام می‌شود، ادامه داد: پارسال حدود ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش پایش‌های منظم جهاد کشاورزی بود و از ابتدای امسال نیز حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی پایش شده است.
یوسفی افزود: خراسان جنوبی از نظر جغرافیایی در لایه دوم مبارزه با ملخ‌های صحرایی قرار دارد، زیرا این آفت از سمت جنوب غربی کشور و از عربستان وارد ایران می‌شود و ابتدا استان‌های در مجاورت این مسیر را مورد حجمه قرار می‌دهد.

 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های جدید سازمان حفظ نباتات کشور و فائو که با استناد بر نقشه‌های جهانی انجام شده، استان‌های واقع در مناطق جنوب شرقی کشور مثل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان فعلا از هجوم ملخ‌های صحرایی در امان بوده و بیشتر این هجمه به سمت استان‌های جنوبی و جنوب غربی خواهد بود.
این مقام مسئول ادامه داد: این به معنی ریزش نکردن آفت ملخ‌ها به خراسان جنوبی نیست، زیرا با پیش‌بینی سازمان فائو و سازمان حفظ نباتات کشور تا پایان تیر این آفت برای تابستان‌گذرانی به سمت پاکستان و هندوستان مهاجرت می‌کند و ممکن است مجدد در پاییز وارد ایران شود.
 
یوسفی گفت: امسال در مرحله نخست ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی به استان اختصاص یافت که کفاف هزینه‌های ما را نداد. اگر ملخ‌های صحرایی دوباره در مهر وارد کشور شوند حداقل ۲ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه کنونی و آمادگی‌ برای ماه‌های آینده در استان نیاز است.
وی در ادامه گفت: سال گذشته علاوه بر عربستان از سمت کشور پاکستان نیز هجوم ملخ‌ها را شاهد بودیم که به طور مستقیم وارد استان خراسان جنوبی شدند. به همین دلیل پارسال به شکل گسترده‌تری با این مساله روبه‌رو بودیم و حدود ۳۰ هزار هکتار از ارضی استان دچار این آفت شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: پارسال با توجه به اولین تجربه استان در مواجهه با هجوم ملخ‌های صحرایی در بخش تجهیزات دچار کمبود بودیم. بعد از اتمام فصل هجوم این آفت، جلسات آسیب‌شناسی در این باره برگزار شد و نقاط ضعف و قوت جهاد کشاورزی در دفع ملخ‌های صحرایی را مورد بررسی قرار دادیم. یکی از این نقاط ضعف، کمبود ادوات سم‌پاشی بود و با اعتباراتی که سازمان حفظ نباتات در اختیارمان قرار داد، تعدادی دستگاه سم‌پاش یو. ال. بی خریداری و این مشکل تا حدود زیادی در سال جدید رفع شد.
یوسفی گفت: بیشترین پایش در شهرستان نهبندان انجام می‌شود، زیرا این شهر با استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان هم‌مرز بوده و امکان ورود ملخ‌ها از این شهرستان بیشتر است. شهرستان‌های سربیشه، درمیان، زیرکوه، فردوس و خوسف بیشترین درگیری را با ملخ‌های صحرایی را در سال گذشته داشتند.






*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 


کد مطلب: 450734

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/450734/ادامه-پایش-ها-مبارزه-ملخ-صحرایی-خراسان-جنوبی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com