کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به‌مناسبت چهلمین سالگرد شهادت خلبان رشید مازندرانی؛

شیرودی؛ نامی که ماندگار شد/رشادت در جنگ تا شهادت در آسمان

8 ارديبهشت 1400 ساعت 14:34

چهل سال از سالروز شهادت علی اکبر شیرودی ستاره درخشان جنگ‌های کردستان می‌گذرد و همچنان سالروز شهادت این خلبان فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر نه تنها در شیرود زادگاهش در مازندران بلکه در اقصی نقاط کشور گرامی داشته می‌شود.


به گزارش بلاغ، هشتم اردیبهشت، یادآور سالروز شهادت عقاب تیز پرواز آسمان ایران شهید سروان خلبان علی اکبر شیرودی است که ذکر نامش در صفحه پرافتخار تاریخ دفاع مقدس همیشه درخشان است.

خلبان شهید علی‌اکبر قربان شیرودی در دی‌ماه 1334 در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود و پس از شهادتش در 8 اردیبهشت  1360 پیکرش در محوطه امامزاده حسین شهر شیرود تنکابن به خاک سپرده شد.

شهید علی اکبرشیرودی حماسه نامی است که باید بارها خواند، مردی که حماسه‌ای بی ‌بدیل در تاریخ از خود به یادگار گذاشت و خود را در کنار ستارگان پر فروغ آسمان دفاع مقدس قرار داد.
 
 

چهل سال از سالروز شهادت علی اکبر شیرودی ستاره درخشان جنگ‌های کردستان می‌گذرد و همچنان سالروز شهادت این خلبان فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات آریا، بازی دراز، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر نه تنها در شیرود زادگاهش در مازندران بلکه در اقصی نقاط کشور گرامی داشته می‌شود.

شهید خلبانی که صاحب‌نظران جنگ‌های هوایی او را «نامدارترین خلبان جهان» نامیده‌اند؛ چرا که بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از  40 ‌بار سانحه و بیش از 300 مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید.

شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و انجام بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از 360 خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی خود (8 اردیبهشت 1360) در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با 250 تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌ انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

خلبان‌یار احمد آرش، که به همراه شیرودی در این عملیات پروازی شرکت داشت، درمورد چگونگی شهادت این خلبان چنین می‌گوید: «بارها او را در صحنهٔ جنگ دیده بودم که خود را با هلیکوپتر به قلب دشمن زده و حتی هنگام پرواز، مسلسل به دست می‌گرفت. در آخرین نبرد هم جانانه جنگید و بعد از آنکه چهارمین تانک دشمن را زدیم، ناگهان گلولهٔ یکی از تانک‌های عراقی به هلیکوپتر اصابت کرد و در همان حال شیرودی که مجروح شده بود با مسلسل به همان تانک شلیک کرده و آن را منهدم و خود نیز کشته شد.»
 

خلبان شهید شیرودی که به گفته شهید چمران "ستاره درخشان جنگ کردستان" بود شجاعانه در رویارویی با دشمن جنایت‌کار و عقب راندن بعثیون حماسه‌ها آفرید و در حمایت از اسلام، ولایت فقیه و مردم انقلابی تا پای جان ایستادگی کرد

امروز با گذشت 40 سال از شهادت این خلبان شجاع، هنوز نامش بر بلندای آسمان پرستاره ایران اسلامی می‌درخشد و این ستاره درخشان پرفروغ‌تر شده است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 450721

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/450721/شیرودی-نامی-ماندگار-رشادت-جنگ-شهادت-آسمان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com