تاریخ انتشاردوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۶
کد مطلب : ۴۵۰۵۸۴
شما باید تضمین بدهید که دوباره چک بی‌محل نمی‌کشید/ واکنش‌ها به توصیه «آنتوانتی» روحانی به مردم/ ماهی چند صد هزار تومانی خیلی خاصیت دارد، حتماً بخورید!/ وقتی قیمت تمام شده گندم 6 هزار تومان است،‌ چگونه 5 هزار تومان بفروشیم
۰
plusresetminus
تازه‌ترین 5 خبر ویژه دوشنبه 6 اردیبهشت‌ماه
شما باید تضمین بدهید که دوباره چک بی‌محل نمی‌کشید
عضو حزب منحله مشارکت می‌گوید: شورای نگهبان، حضور همه جریان‌های سیاسی در انتخابات را تضمین کند.
نجفقلی حبیبی به روزنامه آرمان گفت: باید از طریق شورای نگهبان و سایر نهادهای قانونی که برای انتخابات وجود دارند سعه‌صدری نشان داده شود که تمام جریان‌های سیاسی موجود بتوانند با آزادی کامل و فراغ بال به فعالیت‌ بپردازند. البته ظاهرا بر اساس آنچه که در شورای نگهبان دیده می‌شود این است که ما معیارهای مدنظر را قرار می‌دهیم هرکسی متخصص و صاحب‌نظر است ثبت‌نام کرده و حضور پیدا کند و اگر از این معیارها عبور کرد تایید صلاحیت خواهد شد. حال کاری نداریم که اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا. البته نمی‌دانم که این قضیه چقدر جدی است اما اگر صحت داشته باشد و افراد بر اساس شایستگی کاندیدا شوند و در رقابت‌های انتخاباتی شرکت کنند تجربه‌ای مفید و گامی رو به جلو است. اما محقق کردن و جا انداختن این فرض هم چندان کار آسانی نیست.
به نظر می‌رسد اظهارات آقای حبیبی و همتایان او در طیف ائتلاف مدعی اصلاحات و اعتدال، از چند جهت مسموع نباشد. نخست اینکه این طیف در انتخابات سال 84 معین و کروبی و هاشمی و مهرعلیزاده، در سال 88 موسوی و کروبی و در سال 92 و 96 (در کنار روحانی) عارف و جهانگیری را به میدان رقابت‌ها آورد، و به اندازه کافی (حتی مازاد بر نیاز) نامزد در میدان رقابت داشته است و جالب اینکه همین‌ها عارف و جهانگیری را به خاطر رای نداشتن، وادار به انصراف
کردند. اما موضوع مهم‌تر این است که این‌بار مدعیان اصلاح‌طلبی باید به شورای نگهبان تضمین بدهند دبّه نمی‌کنند و بر سیاق دو دهه گذشته مجددا مدعی نمی‌شوند اختیارات ندارند و بنابراین پاسخگوی وعده‌ها به مردم نیستند. آنها باید تضمین بدهند که همانند دو دهه گذشته به‌ویژه هشت سال اخیر، چک تقلبی و بی‌محل برای مردم نمی‌کشند و یا در صورت شکست، زیر میز دموکراسی نمی‌زنند.
با همین استدلال، منطقا از شورای نگهبان این است که مراقب افراد سابقه‌دار و کلاهبردار باشد و تایید صلاحیت‌ها را مشروط به کلاهبردار سیاسی نبودن افراد
کند.

واکنش‌ها به توصیه «آنتوانتی» روحانی به مردم
نسخه‌پیچی رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم استفاده آبزیان توسط مردم، انتقاد و تعجب روزنامه‌های حامی دولت را هم برانگیخت.
آفتاب یزد در این زمینه نوشت: مردم می‌گویند همه چیز گران است فکری به حال ما کنید، دیگر نمی‌توانیم گوشت و مرغ بخریم اما بالاترین مقام اجرایی کشور برایشان نسخه‌ عجیبی می‌پیچد و به آن‌ها می‌گوید به جای گوشت و مرغ از آبزیانی استفاده کنید که گران‌تر است.
ماجرا از این قرار است که آقای حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از چند طرح وزارت جهاد کشاورزی گفت: به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر بتوانیم این‌ها را به قیمت و اندازه مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا عادت مردم از گوشت قرمز و مرغ به سمت آبزیان حرکت کند،‌ تحول بزرگی است. آبزیان یک محصول ارزآور و صادراتی برای ما هستند.
آقای روحانی در حالی مردم را به استفاده از آبزیان دعوت می‌کند که گویا از قیمت‌ها خبر ندارد چرا که لیست منتشرشده از قیمت انواع آبزیان گواه این است که این محصولات بسیار گران‌تر از گوشت و مرغ است و حتی آن موقع که خبری از این همه ‌گرانی نبود مردم به ندرت می‌توانستند از آبزیان استفاده کنند.
آفتاب یزد می‌افزاید: این سخنان روحانی واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است. بخشی از کاربران معتقد هستند که سخنان حسن روحانی نکته مبهم و انتقادبرانگیزی ندارد زیرا رئيس‌جمهور توضیح داده که باید با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و واکنش‌ها به سخن رئیس‌ دولت به نوعی بداخلاقی رسانه‌ای است. با این حال حجم واکنش‌های منفی به سخنان رئیس‌جمهور زیاد بوده است. یکی از کاربران در این مورد نوشته است: جناب روحانی که به جای مصرف گوشت قرمز و مرغ مردم را تشویق به مصرف آبزیان می‌کنه، آیا از قیمت آبزیان خبری داره؟!
دیگری نوشت: خوب معلومه نباید بدونه قیمت‌ها رو. نه تنها از قیمت‌ها خبر ندارن بلکه متوجه نیستن که مردم با چه وضعی دارن سر می‌کنن. کاربر دیگری گفته است: مثل همون ملکه آنتوانت فرانسه که بهش گفتن مردم نون ندارن بخورن، گفت خب چرا بیسکوییت نمی‌خورن. کاربران دیگر نوشتند: معلوم نیست مشاوری چیزی نیست بهش مشاوره بده دسترسی به اینترنت نداره؟ رئیس‌جمهوری که از قیمت ماهی هم بی‌خبره.
واقعا دستمریزاد روحانی، مشخص شد واقعا از همه‌چیز بی‌خبره و واقعا راست می‌گفته از گرانی بنزین خبر نداشته چون قیمت ماهی رو هم نمی‌دونه که گفته مردم ماهی بخرند.
روزنامه شرق نیز با بیان اینکه سخنان روحانی با واکنش‌های تند روبه‌رو شد، نوشت: بعضی از مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از شنیدن سخنان تازه رئیس‌جمهوری ایران خطاب به «حسن روحانی» پرسیده‌اند آیا از قیمت میگو و ماهی خبر دارد؟ منتقدان می‌گویند در شرایطی که در یک ماه گذشته بارها فیلم‌ها و تصاویری از صف‌های طولانی مرغ در شهرهای مختلف منتشر شده، یا رئیس‌جمهوری نمی‌داند در خانه طبقات فرودست ایرانی چه می‌گذرد یا اطلاع دقیقی از قیمت ماهی و میگو ندارد و در هر صورت این سخنان را شایسته نقد می‌دانند.
مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران هم در گفت‌وگو با «شرق» چنین سخنانی را بدون توجه به توان مردم و وضعیت بازار ناسنجیده می‌داند. او در این‌باره می‌گوید: «اینکه مردم از سمت مرغ و این پروتئین نه چندان ارزشمند به سمت میگو و ماهی بروند، خوب است؛ اما کسی که نمی‌تواند مرغ کیلویی 24 هزار تومانی بخرد، می‌تواند میگو و ماهی 200 هزار تومانی بخرد؟ بله به حرف پیشنهاد خوبی است، ولی به شرطی که مردم بتوانند بخرند و شرایط بازار و توان خرید مردم تغییر کند».
یوسف‌خانی اشاره می‌کند: «الان فروش و تولید مرغ که ارزان‌ترین پروتئین است، این همه مشکل دارد. با این شرایط و با چنین برخورد و مدیریتی می‌توانند آبزیان را تامین کنند؟ الان از سفره مردم ماهی حذف شده است چه برسد به میگو؟ الان با حقوق ماهی پنج میلیون و 10 میلیون مردم می‌توانند میگو بخرند؟»
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران هم می‌گوید: «در این هفت، هشت سال ما هیچ تغییری ندیدیم و تنها چیزی که دیدیم، گرانی آبزیان است و مقایسه کنید قیمت ماهی سال 99 نسبت به 98 قریب به سه برابر شده و در بعضی موارد بیشتر هم افزایش یافته است. بعضی اقلام چهار برابر شده است. وقتی مردم توان ندارند مرغ بخرند، چگونه ممکن است بتوانند آبزیان مصرف کنند؟
تجربه بازار می‌گوید مصرف ماهی در سال 99 نسبت به 98 حداقل 30 برابر کاهش یافته که به‌دلیل گرانی بازار است.»
همچنین در دوره ریاست‌جمهوری روحانی، مصرف ماهی و میگو 30 درصد کاهش داشته است.

ماهی چند صد هزار تومانی خیلی خاصیت دارد، حتماً بخورید!
یک خبرگزاری دولتی می‌گوید سخنان آقای روحانی درباره لزوم مصرف آبزیان توسط مردم، با انتقادهای گسترده مواجه شد و گران هم هست، اما باید به فکر سلامتی مردم بود و مردم باید برای سلامتی ماهی مصرف کنند.(!)
خبر آن‌لاین در واکنش به اعتراضات گسترده به اظهارات اخیر روحانی می‌نویسد: صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره جایگزینی عادت مصرف گوشت قرمز و مرغ با آبزیان با انتقادات فراوانی روبرو شد، در حالی که به نظر می‌رسد سرانه مصرف ماهی در ایران بسیار پایین است و این می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای شهروندان داشته باشد.
روحانی در مراسم افتتاح 150 طرح شیلات گفته بود: «به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر ما بتوانیم به قیمت مناسب و به اندازه مناسب آبزیان را در اختیار مردم قرار دهیم مسلماً اگر عادت مصرف مردم از گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سمت آبزیان حرکت کند این تحول بزرگی است شرطش این است که هم بتوانیم به اندازه کافی اینها را وارد بازار کنیم و هم به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم هم توان استفاده داشته باشند.»
این صحبت‌ها با موجی از انتقادات‌ها روبرو شد و برخی با انتشار تصاویری از قیمت انواع ماهی‌ها در بازار گفتند که تغییر عادت غذایی به مصرف بیشتر آبزیان شدنی نیست.
خبرگزاری دولتی که از سوی چند تن از مدیران ارشد دولتی اداره می‌شود، در ادامه قیمت انواع ماهی و میگو را از 78 هزار تومان تا 679 هزار تومان عنوان کرده و می‌افزاید: «اما جدا از بحث‌های اقتصادی، کمبود مصرف ماهی در ایران یک واقعیت است که می‌تواند پیامدهای زیاد و مختلفی در سلامت شهروندان داشته باشد.
متأسفانه میانگین مصرف ماهی در کشور ما خیلی پایین است، خیلی از افراد در کشور ما حتی در یک ماه یک بار هم ماهی مصرف نمی‌کنند و تعداد افراد کمی هستند که دو بار در هفته ماهی استفاده می‌کنند.»
به گفته کارشناسان، تعادل در دریافت منابع اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای سلامت حائز اهمیت است، امگا -6 اسید چربی است که با مصرف روغن‌های مایع در رژیم غذایی وارد بدن می‌شود، برای ایجاد تعادل با آن مصرف ماهی به عنوان یکی از منابع غذایی اصلی امگا - 3 نقش اساسی دارد. از سوی دیگر ماهی‌ها می‌توانند بخشی از پروتئین لازم بدن را هم تأمین کنند و جایگزین گوشت قرمزی شوند که مصرف مقادیر زیاد آن پیامدهای خطرناکی برای سلامت دارد. چرا که چربی گوشت قرمز، اشباع‌شده است و برای بدن بسیار نامناسب است. این چربی‌ها می‌توانند در رگ‌ها رسوب کنند، باعث تنگی عروق بشوند و خطر مشکلات بیماری قلبی در نتیجه این اتفاق افزایش می‌یابد.

وقتی قیمت تمام شده گندم 6 هزار تومان است،‌ چگونه 5 هزار تومان بفروشیم
دولت در حالی گندم را از کشاورزان 5 هزار تومان می‌خرد که هزینه تمام شده آن 6 هزار تومان است.
روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در گزارشی در این باره خاطرنشان کرد: نرخ خرید تضمینی گندم با اصلاحیه‌ای که تحت عنوان جایزه سرعت در تحویل خورد، به 5 هزار تومان افزایش یافت.
آنچه در سال جاری موجبات نارضایتی کشاورزان را فراهم آورد خرید گندم بر مبنای نرخ سال گذشته از سوی شرکت بازرگانی دولتی بود که به بهانه عدم تعیین تکلیف قیمت از سوی شورا صورت گرفت موضوعی که به نظر می‌رسید با وجود هشدار کارشناسان مبنی بر عدم تحقق خودکفایی و احتمال قاچاق این محصول اما کاملا با سیاست‌های بودجه‌ای دولت همخوانی داشت.
با تداوم فشارها از سوی گندمکاران و تشکل‌های مربوطه و قول وزیر جهاد مبنی بر رفتن نظر مساعد رئیس دولت در نهایت نرخ خرید تضمینی تغییر نکرد اما در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در طرحی تحت عنوان جایزه سرعت در تحویل افزایش هزار تومانی به نرخ خرید تضمینی را اجرایی کرد. در این رابطه برخی از رسانه‌ها این اقدام دولت را بدعتی جدید معرفی کرده که در راستای دور زدن قانون صورت گرفته است. از سوی دیگر با این میزان افزایش همچنان برخی از فعالان این حوزه معتقدند نرخ مناسب برای گندم با آنچه دولت اگر پرداخت کند باز هم فاصله 500 تومانی دارد که می‌تواند موجبات کاهش فروش و حتی قاچاق را نیز درپی داشته باشد.
این نرخ‌گذاری همچنان با مخالفانی مواجه است به طوری که محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور می‌گوید: این نرخ منطقی نیست و قیمت گندم نباید کمتر از 5 هزار و 500 تومان باشد هرچند که با توجه به کاهش عملکرد گندم به دلیل خشکسالی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های مستقیم و جانبی تولید، قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم در سال جاری بیشتر از 8 هزار تومان برآورد شده است.
وی با بیان اینکه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرده یک هزار تومان به عنوان جایزه برای گندمکاران در نظر گرفته است، افزود: با این حساب قیمت پایه گندم به زعم آقایان، همان 4 هزار تومان است که در قیمت‌گذاری سال زراعی آینده نیز موثر خواهد بود.
ملک‌زاده افزود: هزینه تمام شده واقعی هر کیلوگرم گندم به مراتب بالاتر از 6 هزار تومان است ضمن اینکه قیمت تضمینی با معیارهای واقعی و کارشناسی علاوه بر اینکه حق کشاورزان زحمتکش است، مبنایی برای تعیین قیمت در سال زراعی به حساب می‌آید.

مشارکت در انتخابات بالا خواهد بود
یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب گفت: برخلاف برخی پیش‌بینی‌ها معتقد است مشارکت در انتخابات، بالا خواهد بود.
تقی آزاد ارمکی پیش از این چند بار تصریح کرده روحانی سال 94 با برجام تمام شد و دیگر هیچ حرف و ایده‌ای نداشت. او اکنون در گفت‌وگو با «عصر ایران» و درباره پیش‌بینی‌اش از میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید:  استنباط من این است که انتخابات ریاست جمهوری مثل انتخابات مجلس نخواهد شد. هیچ وقت هم این طور نشده. فقط در یک دوره که آقای هاشمی با آقای جاسبی و یکی دو نفر دیگر رقابت می‌کرد، سطح مشارکت پایین بود. ولی در اغلب مواقع، انتخابات ریاست جمهوری در ایران پر مسئله بوده. الان به نظرم اگر اراده بر مشارکت حداکثری باشد، رقیب اصلاح‌طلب برای کاندیدای اصول‌گرا باید به رسمیت شناخته شود. در این صورت انتخابات چالشی می‌شود و همین موجب افزایش مشارکت مردم می‌شود. یعنی طرفین یکدیگر را به فساد و خیانت متهم می‌کنند و همین موجب شور انتخاباتی می‌شود. این وضعیت منطق پوپولیستی انتخابات ریاست جمهوری ایران را هم البته نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: الان عارف و پزشکیان و ظریف می‌توانند کاندیدای اصلاح‌طلبان باشند. هر یک از این سه نفر بیایند، و یا اینکه هر نفرشان کاندیدا شوند، چالش ایجاد می‌شود و مشارکت مردم بالا می‌رود.
ارمکی همچنین گفت: در سال 92 هیچ کس حضور روحانی را طلب نکرده بود ولی روحانی کاندیدا شد چون که هاشمی حذف شده بود. همه گفتند هاشمی جدیدی متولد شده. جامعه روحانی را به این معنا پذیرفت. از کجا معلوم که این بار هم عارف یا پزشکیان به عنوان نماد اصلاح‌طلبی ظهور نکنند؟
او البته اشاره به این واقعیت نکرده که امروز برخلاف 8 سال قبل، مردم از کارنامه ائتلاف اصلاحات و اعتدال دلزده و ناراضی هستند.
این فعال اصلاح‌طلب دربار توجیهش درباره پیش‌بینی مشارکت انتخاباتی بالا هم گفت: من از موضع طرفداری نظام این را نمی‌گویم بلکه از موضع منطق عمل اجتماعی جامعه این تحلیل را مطرح می‌کنم. نیروهای روشنفکری و بخشی از نیروهای سیاسی، پروژه دموکراسی در ایران را پروژه‌ای تعطیل شده قلمداد می‌کنند. به همین دلیل تحریمی‌اند. اما جامعه به مسائل خودش این طور نگاه نمی‌کند. درست است که جامعه ما سخت‌ترین دوره خود را دارد طی می‌کند، ولی نهایتاً وضع به گونه‌ای است که می‌توانند با هم کنار بیایند. به نظرم یک محاسبه‌گری اجتماعی هم در جامعه وجود دارد که می‌آید رأی می‌دهد. من از این منطق حرف می‌زنم و به همین دلیل می‌گویم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری همچنان بالا خواهد بود.
ارمکی همچنین گفت: من فکر می‌کنم در یک ماه آینده شرایط به گونه‌ای خواهد شد که ما شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما