تاریخ انتشاريکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۳
کد مطلب : ۴۵۰۵۳۸
اصولگرایان با رئیسی به وحدت می‌رسند/ چهره اصلاح‌طلب: کسانی که می‌گوید «رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست» دنبال دلسرد کردن مردم هستند/ هیچ‌کدام از نامزدهای اصلاحات، رأی آور نیستند/ مرعشی: اسامی را در دقیقه ۹۰ رو می‌کنیم
۰
plusresetminus
کوتاه و گویا از انتخابات

 رهامی: بابت روحانی از مردم عذرخواهی می‌کنیم

حجت‌الاسلام محسن رهامی داوطلب سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری دیروز در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تأکید بر اینکه انتخاب روحانی در سال ۹۲ کار درستی بود، گفت: به میزان سهمی که در روی کار آوردن روحانی نقش داشته‌ایم، از مردم عذرخواهی می‌کنیم.

40 درصد اختیارات در حوزه قوه مجریه است
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا به‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان می‌گویند دولت قدرت کافی را ندارد ولی برای تصدی این سکان، صف کشیده‌اند، خاطرنشان کرد: بخشی از اختیارات اجرایی کشور ما نسبت به کشورهایی که نظام ریاستی دارند، کمتر است ولی وعده داده می‌شود که کارهایی را انجام خواهیم داد ولی دستگاه‌های موازی در کشور وجود دارد و این وعده‌ها شدنی نیست، مثلاً وزارت علوم می‌خواهد یک برنامه را انجام دهد ولی دستگاه‌ها و شوراهای موازی وجود دارد و اجازه کار به این وزارتخانه را نمی‌دهد. 40 درصد اختیارات در حوزه قوه مجریه است و بخشی به حوزه رهبری و بخشی به مجلس و قوه قضاییه مربوط است و همین 40 درصد هم مقدار کمی نیست و امکانات وسیعی در قوه مجریه وجود دارد و این گله به این معنا نیست که این مقدار را هم نمی‌خواهیم، بلکه باید همه حقوق ریاست‌جمهوری استیفا بشود.
رهامی تصریح کرد: باید در اداره کشور شرکت کنیم و مشارکت داشته باشیم، به میزان سهمی که در روی کار آوردن روحانی داشته‌ایم، مشکلات را قبول داریم و از مردم هم عذرخواهی کرده‌ایم.

سال 96 به نفع روحانی استعفا دادم
وی در ادامه در خصوص اینکه چه کسی را مهم‌ترین رقیب خود در جناح روبرو می‌داند: آقای رئیسی قوی‌ترین رقیب ما در انتخابات است و باید خودمان را برای رقابت با او آماده کنیم و اگر جریان اصلاحات از من حمایت کند، آمادگی رقابت با ایشان را دارم. هیچ نقطه خاکستری در زندگی خود ندارم و بر اساس سوابق خود دلیلی برای ردصلاحیتم نمی‌بینم؛ در سال 96 در انتخابات ثبت‌نام کردم اما به نفع روحانی استعفا دادم.

نصف کابینه خود را به زنان اختصاص می‌دهم
فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین خاطرنشان کرد: من عدالت جنسیتی و مذهبی را پیاده می‌کنم. نصف کابینه خود را به زنان اختصاص می‌دهم. چرا تاکنون یک وزیر زن نداشته‌ایم؟ دولت ملی یعنی اقوام و مذاهب باید در اداره کشور نقش داشته باشند. نباید نگاه امنیتی به اقوام و مذاهب داشت.

باهنر: انتخابات را در چند روز برگزار کنیم
محمدرضا باهنر، نماینده ادوار مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز در بخشی از گفتگوی خود با روزنامه همشهری بیان کرد: می‌توان به‌صورت جدی به موضوع طولانی‌تر کردن مدت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری فکر کرد و زمان رأی‌گیری را از یک روز، به ۲ یا حتی ۳ روز افزایش داد. برخی دوستان گمان می‌کردند قانون اساسی مانعی در این زمینه ایجاد کرده اما این‌گونه نیست و تحقیقاً می‌گویم قانون اساسی منعی برای اینکه انتخابات در ۲ یا ۳ روز برگزار شود، ندارد.
وی افزود: دو کشور کره‌جنوبی و روسیه در دوران اوج شیوع ویروس کرونا انتخابات سراسری برگزار و هر دو کشور در تعداد روزهای رأی‌گیری تجدیدنظر کردند و زمان یک‌روزه را به ۴ روز تا یک هفته افزایش دادند و این رویه به ‌مرور در سطح دنیا به روشی معمول تبدیل خواهد شد. به نظرم تصمیم‌سازان کشور باید از راهکارهای این‌چنینی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو بهره بگیرند.

پزشکیان: بدون شک اصلاح‌طلبم و با همین عنوان در انتخابات خواهم بود
مسعود پزشکیان، یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی اجتماعی استان تهران در پاسخ به اینکه آیا مستقل به انتخابات خواهد آمد یا به‌عنوان اصلاح‌طلب، گفت: بی‌شک اصلاح‌طلبم و با همین عنوان در انتخابات خواهم بود. البته از اصولگراها هم اصولگراترم. این سؤال خیلی‌ها بود.
پزشکیان در دیداری دیگر تصریح کرد: سازوکار اصلاح‌طلبان را می‌پذیرم و حتی اگر کسی در نظرسنجی نهایی به اندازه یک رأی از من بیشتر شانس داشته باشد کنار خواهم رفت و از او حمایت می‌کنم.

اختلاف اصلاح‌طلبان درباره کاندیداتوری محکوم امنیتی
عطریانفر: کاندیداتوری تاج‌زاده را نمی‌پسندم
محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی در خصوص کاندیدا شدن تاج‌زاده (محکوم امنیتی) متذکر شد: نظر خاصی دراین‌باره ندارم، تاج‌زاده از دوستان خیلی خوب ماست ولی تا این لحظه هیچ توضیح منطقی برای حضورشان مطرح نشده است. هر شهروند ایرانی می‌تواند در انتخابات شرکت کند لکن یک سری مختصاتی در قانون اساسی تعریف شده برای کاندیداهای ریاست جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. نمی‌دانم که چرا دوست عزیزمان تاج‌زاده با توجه به این محدودیت‌ها و ملاک‌ها اقدام به طرح نام خود کرد. ضمن اینکه کلاً جبهه اصلاحات این شیوه از طرح نامزدهای انتخاباتی را به‌صورت منفرد و مستقل و بدون توافق و تفاهم صورت می‌گیرد را نمی‌پسندد. برای این حضور هیچ‌گونه توافقی حول محور خاتمی صورت نگرفته است ازاین‌جهت من خیلی این شیوه ورود را نمی‌پسندم.

ابطحی: حضور تاج‌زاده را بسیار مثبت می‌دانم
همچنین محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در گفتگویی در خصوص کاندیداتوری تاج‌زاده برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: حضور آقای تاج‌زاده را در انتخابات ریاست جمهوری بسیار مثبت می‌دانم و باید از ایشان تقدیر کرد که در این شرایط کاندیدای ریاست جمهوری شده است. ای‌کاش مشکلی در راه رقابت برای ایشان به وجود نیاید و شورای نگهبان و نهادهای نظارتی مانعی نباشند.
وی افزود: حضور شخصی مثل تاج‌زاده می‌تواند انتخابات را جدی کند و یک فضای جدیدی را در تصمیم‌گیری مردم برای شرکت در انتخابات به وجود بیاورد.
وی ادامه داد: معتقدم آقای تاج‌زاده می‌تواند به پدیده انتخابات کمک کند و مشارکت را بالا ببرد.

عضو کارگزاران سازندگی:
از سید حسن خمینی برای انتخابات دعوتی نداشتیم

حسین مرعشی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی در رابطه با اتفاقات اخیر در جبهه اصلاحات و عدم حضور سید حسن خمینی در 1400 به‌عنوان کاندیدای این جریان گفت: نه حسن آقا برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کرده بود و نه ما از ایشان دعوتی داشتیم، عده‌ای از دوستان به ایشان علاقه‌مندند و اصلاح‌طلبان مایل به ورود ایشان به صحنه بودند ولی قبل از اینکه این مسئله در جبهه اصلاحات پیگیری شود با رهنمود رهبری، ایشان انصراف دادند و مسئله اثری بر روند کاری جبهه اصلاحات نداشت.

مرعشی: اگر وظیفه ملی به من محول شود وارد صحنه می‌شوم
او در پاسخ به اینکه آیا در انتخابات 1400 اعلام حضور می‌کنید یا خیر، گفت: من هم با عظمت ایران آشنا هستم و هم پیچیدگی‌های نظام سیاسی ایران را می‌شناسم و هم ضعف‌های خودم را می‌شناسم و ازاین‌رو به عرصه ورود نمی‌کنم. اما هرگز مأموریت‌های ملی را ترک نمی‌کنم اگر این وظیفه به‌عنوان مأموریتی ملی به من محول شود آن را انجام می‌دهم.

اسامی را در دقیقه ۹۰ رو می‌کنیم
مرعشی در پایان در رابطه با تصمیمات اخیر حزب کارگزاران برای حضور در انتخابات گفت: امروز ما با ۴ کاندیدا پیشنهاد خود را به جبهه اصلاحات ارائه می‌کنیم و اسامی را در دقیقه ۹۰ رو می‌کنیم چون شاید در زمان ثبت‌نام، یکی از دوستان ما ثبت‌نام کند و از شگفتی‌های انتخابات باشد اما درنهایت افرادی که به دولت انقلابی پز و شعار می‌دهند باید این را بدانند که دولت جمهوری اسلامی باید دولتی باشد که مردم بپسندند.

هیچ‌کدام از نامزدهای اصلاحات، رأی آور نیستند
مصطفی هاشمی طبا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و کاندیدای پیشین ریاست جمهوری نیز در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیداهای مطرح اصلاح‌طلبان، رأی آور هستند؟ تأکید کرد: چهره‌های که در حال حاضر مطرح هستند از نگاه بنده رأی آور نیستند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا اصلاح‌طلبان در این وضعیت بلاتکلیفی اصولگرایان شانسی دارند؟ بیان کرد: اگر یکی از اصلاح‌طلبان به‌صورت واقعی و عملیاتی، یک برنامه خوب ارائه بدهد و به‌صورت محکم و صادقانه پای آن بایستد، نمی‌خواهم بگویم توانمند است یا نیست، رأی خواهد آورد. تاکنون هیچ‌کدام از کاندیداهای اصلاح‌طلب، برنامه‌ای ارائه نداده‌اند.

فعال اصلاح‌طلب: انتخاب ۹۲ مناسب‌ترین انتخاب بود
محمد نعیمی پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب اتحاد ملت در گفتگویی در پاسخ به تأثیر حمایت اصلاح‌طلبان از عملکرد 8 سال گذشته روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: معتقدم ما نمی‌توانیم از هیچ شخصی توقع صددرصدی داشته باشیم و درعین‌حال نیز نمی‌توانیم بگوییم هیچ مجموعه سیاسی به‌طور مطلق درست عمل می‌کند. همین‌که عملکردها از حد قابل قبولی بیشتر باشند، یعنی بیش از ۵۰ درصد کفایت می‌کند. مابقی نیازمند نقد و انتقاد است تا بتواند عملکرد خود را بهبود ببخشد.
وی افزود: معتقدم اصلاح‌طلبان می‌توانستند بهتر از این عمل کنند و محوری‌ترین بحثی هم که به آن معتقدم این است که ما در سال ۹۲ کاندیدایی اصلاح‌طلب نداشتیم بلکه فردی متفاوت را حمایت کردیم و هدفمان این بود که ادامه روند دوران احمدی‌نژاد متوقف شود. و چون با این رویکرد پیش رفتیم می‌بایست از همان سال ۹۲ و پس از انتخابات به‌طورجدی، روی راه و روش‌های اصلاح‌طلبی که می‌توانست برای نخبگان و عموم مردم راهنمای عمل باشد، متمرکز می‌شدیم تا مشخص شود که ما در آن مقطع صدق گفتار داشته‌ایم و دست به انتخابی زده‌ایم که در آن برهه مناسب‌ترین انتخاب بود.

چهره اصلاح‌طلب: کسانی که می‌گوید «رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست»
دنبال دلسرد کردن مردم هستند

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی اظهار کرد: رئیس‌جمهور سکان‌دار دستگاه اجرایی بر اساس قانون اساسی است. اختیارات خاص و فراوانی دارد و از طرف دیگر مدیریت اجرایی کشور هم در دست رئیس‌جمهور است بنابراین این مسئله که رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست به نظر من درست نیست و بایستی راجع به این طرز تلقی، تغییرات و اطلاع‌رسانی مناسبی از اختیارات و وظایف رئیس‌جمهور صورت بگیرد.
او خاطرنشان کرد: ما هم می‌دانیم در جاهایی اختیارات رئیس‌جمهور محدودیت‌هایی دارد اما این به آن معنا نیست که رئیس‌جمهور در کشور کاره‌ای نباشد اینکه بگویند رئیس‌جمهور کاره‌ای نیست و انتخاب یا عدم انتخابش تأثیری ندارد با واقعیت حاکم بر کشور جور درنمی‌آید و کسانی که این مسئله را مطرح می‌کنند دنبال دلسرد کردن مردم نسبت به انتخابات هستند.

پویش ملی «نامه ایرانیان به رئیس‌جمهور سیزدهم»
دیروز شنبه، طی مراسمی با حضور رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و جمعی از اساتید دانشگاه و معاونین سازمان بسیج اساتید «پویش ملی نامه ایرانیان به رئیس‌جمهور سیزدهم» به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد.
این پویش به همت نهضت استادی بسیج راه‌اندازی شده و قرار است با همکاری خبرگزاری فارس نامه‌ها و خواسته‌های استادان، دانشجویان، زنان و دانش آموزان و اقشار مختلف مردم را جمع‌آوری کرده و در آغاز دولت سیزدهم به رئیس‌جمهور منتخب تحویل دهد.

توصیه مهدی فضائلی به کاندیداهای انتخابات
مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در یادداشتی که فارس منتشر کرد، نوشت: سرداران سپاه نه‌تنها برای تصاحب مسئولیت رقابت نداشتند بلکه صادقانه و مخلصانه دیگری را بر خود مقدم دانستند. تصور کنید چنین روحیه‌ای «الگوی سیاست ورزی» بشود و در همه مسئولان کشور ساری و جاری گردد، در این صورت تشنگان خدمت جایگزین شیفتگان قدرت می‌شوند.

اصولگرایان با رئیسی به وحدت می‌رسند
سید حسین نقوی حسینی نماینده ادوار مجلس با اشاره به احتمالات و اماواگرهای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: برآورد من از صحنه انتخابات و فعالیت نامزدها این است که درنهایت سید ابراهیم رئیسی وارد میدان خواهد شد و اصولگراها هم بدون تردید بر روی نام او به اجماع خواهند رسید؛ زیرا نامزدهای جریان اصولگرا هم صراحتاً گفته‌اند که در صورت ورود سید ابراهیم رئیسی به او کمک خواهیم کرد و حتی سعید محمد هم که در جرگه دولت انقلابی جوان قرار می‌گیرد هم این موضوع را اعلام کرده است.

شرایط اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ سخت است
وی افزود: در حال حاضر شرایط آن‌ها سخت است زیرا در جریان اصلاحات هم عارف نامزد است و گفته که تا آخر می‌ایستد و هم پزشکیان نامزدی است که همین موضوع را مطرح کرده؛ در این شرایط انتخاب یک نامزدی که رأی آور باشد با توجه به شرایط اجتماعی کشور که اقبالی هم برای اصلاح‌طلبان نیست سخت است

توضیح عضو حزب کارگزاران درباره
احتمال نامزدی ظریف و محسن هاشمی

محمد نمازی روز جمعه درباره اظهارات محمد عطریانفر مبنی بر حمایت حزب کارگزاران از نامزدی ظریف، گفت: در پیگیری‌هایی که دراین‌باره کردم به مستندی نرسیدم که نشان دهد این موضوع در شورای مرکزی حزب کارگزاران به تصویب رسیده باشد البته دور از ذهن نیست که موضوع نامزدی احتمالی ظریف موردبررسی قرار گیرد.
نمازی گفت: ظریف در صورت اعلام داوطلبی به‌احتمال‌قوی یکی از نامزدهای موردنظر حزب کارگزاران خواهد بود.
نمازی درباره احتمال نامزدی محسن هاشمی برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: هاشمی جزو نامزدهای اصلی حزب کارگزاران بود اما خودش قصد جدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد. ظاهراً هاشمی برای حضور در انتخابات دو شرط مطرح کرده است که در صورت تحقق آن‌ها به عرصه بیاید. شروط هاشمی درباره اطمینان خاطر از احراز صلاحیت از سوی شورای نگهبان و اجماع جبهه اصلاحات ایران است. اگرچه به اعتقاد من هنوز موضوع حضور هاشمی در عرصه انتخابات قطعیت ندارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴