تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸
کد مطلب : ۴۵۰۳۲۸
آمریکا در پی آن است تا صرفا تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها را کلید زده و در صورت رفع برخی تحریم‌ها، واشنگتن قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند.
۰
plusresetminus
منابع خبری: طرح فریبکارانه آمریکا در وین تعلیق تحریم‌ها در بازه‌های 120 و 180 روزه!
به گزارش بلاغ، نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر دیروز به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در گرندهتل وین برگزار شد و قرار شد گفت‌وگوها در هفته آینده ادامه یابد.
در این نشست، روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده کشورهای طرف ‌برجام به بحث و بررسی درخصوص آخرین وضعیت گفت‌وگوهای فنی و پیش‌نویس‌های اولیه متون و نحوه تداوم گفت‌وگوها پرداختند.

طرح فریبکارانه آمریکا
منبع خبری پرس‌تی‌وی در وین گفت: دستورالعمل آمریکا صرفاً تعلیق تحریم‌ها و نه لغو کامل آنها است. در صورت رفع برخی تحریم‌ها، آمریکا قصد دارد آنها را در بازه‌های ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه تمدید کند.
همزمان با پایان دور جدید گفت‌و‌گوهای وین منبع خبری پرس‌تی‌وی در وین درخصوص دستورالعمل آمریکا در‌باره نحوه رفع تحریم‌ها هم گزارش داده است: آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌ها را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد اقدام به رفع موقت برخی تحریم‌ها کند.
منبع خبری پرس‌تی‌وی در وین اضافه کرده است: آمریکا صرفا با یک بازه زمانی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای برای راستی‌آزمایی موافقت کرده است که در آن به‌صورت نمادین چند تراکنش انجام شود.
به گفته منبع خبری پرس‌تی‌وی در وین، آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته است.
منبع خبری شبکه پرس‌تی‌وی در وین تصریح کرده است: قصد آمریکا از عدم لغو کامل تحریم‌ها و اکتفاء به رفع موقت برخی از تحریم‌ها صرفا بازگشت به برجام است تا بتواند از امکان مکانیسم ماشه علیه ایران استفاده کند.
به گفته منبع خبری پرس‌تی‌وی در وین در صورت پذیرش مکانیسم رفع مرحله‌ای تحریم‌ها و یا تمدید بی‌اثر شدن آنها در بازه‌های زمانی 120 روزه و 180 روزه علاوه‌بر شرطی شدن اقتصاد ایران آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن تمدید رفع تحریم خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام 2 و 3 را به ایران تحمیل کند.

عراقچی:روند مذاکرات رو به جلو است!
در نشست دیروز کمیسیون مشترک، عراقچی رئیس‌هیئت ایرانی ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.‌

عراقچی در عین حال تأکید کرد که هیئت ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.

در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه‌بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو درخصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.
هیئت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.

طرح گام به گام یا توافق موقت بی‌پایه و اساس است
عراقچی در واکنش به برخی گزارش‌‌های منتشر شده در رسانه‌های غربی، تأکید کرد که به هیچ وجه بحثی تحت عنوان «توافق موقت» یا موضوعاتی از این دست در گفت‌وگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 مطرح نیست.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها درخصوص گام نهایی به منظور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران گفت‌وگو می‌کند و شایعاتی نظیر طرح‌های گام به گام یا توافق موقت، بی‌پایه و اساس است.
معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران، همان‌گونه که
مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، به هیچ وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد و در عین حال برای رسیدن به نتیجه شتاب و تعجیل نیز نخواهد کرد و تصریح دارد که گفت‌وگوها باید با دقت و با حفظ منافع و مواضع قطعی کشور انجام شود.
سید عباس عراقچی در پایان عنوان کرد که هرگونه تصمیمی درخصوص روند و نتایج گفت‌وگوها، در تهران اتخاذ خواهد شد و تیم مذاکره‌‌کننده گزارش خود را از وضعیت مذاکرات به طور مستمر به مقامات عالیرتبه ارائه می‌کند.

دولتمردان در سال‌های گذشته نیز مدعی بودند که همه جزئیات برجام با اجازه رهبری انجام شده است. رهبر حکیم انقلاب- 20 فروردین 94- با ‌اشاره به این ادعای کذب فرمودند: «آیا جزئیّات مذاکرات هسته‌ای تحت نظر رهبری است؟ بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمی‌کنم؛ من مسائل کلان، خطوط اصلی، چهارچوب‌های مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفته‌ام؛ عمدتاً به رئیس‌جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم و موارد معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ این‌ها در اختیار آنها است، می‌توانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست».

ادعای روزنامه آمریکایی
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرح بازگشت همزمان و با گام‌های متوالی به برجام هستند.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی درباره مذاکرات جاری در وین نوشته در سراسر گفت‌وگوها ایران اصرار داشته که آمریکا باید نخستین گام را برای پایبند شدن به برجام بردارد.
این روزنامه نوشته ایران خواستار رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام و همچنین رفع ۱۵۰۰ تحریم جدید اعمال‌شده از سوی دولت او  است.
واشنگتن‌پست در ادامه نوشته است: «اما طبق گفته مقام‌های مطلع از این گفت‌وگوها هم ایران و هم دولت بایدن در حال حرکت به سمت برداشتن گام‌های همزمان و متوالی [برای بازگشت به برجام] هستند.»
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز مدعی شد که «تفاهم جدیدی» برای اجرای طرح «پایبندی در برابر پایبندی» در حال شکل‌گیری در گفت‌وگوها است.
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های حاضر در مذاکرات نوشته مذاکره‌کنندگان در وین، تهیه پیش‌نویس طرح‌هایی برای اجرای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا را آغاز کرده‌اند.
هدف مشترک!
یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، شامگاه روز دوشنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه آمریکایی «الحره» خبر داد که گفت‌و‌گوها در وین ادامه دارد و آمریکا و ایران یک هدف مشترک تعیین کرده‌اند و آن پایبندی متقابل به طرح جامع اقدام مشترک بوده است.
این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این خصوص گفت: «ما به‌صورت سازنده برای تحقق این هدف وارد یک روند دیپلماتیک شده‌ایم».
وی در ادامه افزود که طی دو هفته گذشته، «هیئت آمریکایی به ریاست رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حال یافتن رویکردهای ملموسی برداشتن گام‌هایی است که ایران و آمریکا باید برای بازگشت به پایبندی مشترک آن را انجام دهند».
این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «بحث‌ و گفت‌و‌گوهای پی‌در‌پی، فراگیر و حساب‌شده هستند اگرچه [این بحث‌ها] به صورت مستقیم نیست. ما با هیئت‌های حاضر تبادل نظر داشتیم. کارشکنی صورت نگرفته است؛ اما پیش‌بینی نداشتیم که این روند آسان یا سریع باشد».
این مقام آمریکا پیش‌بینی کرد «که هیئت‌ها این هفته برای انجام رایزنی به کشورهایشان بازگردند»؛ با این حال، او به زمان بازگشت ‌اشاره‌ای نکرد.

ایران به برجام بازگردد، آمریکا هم بازمی‌گردد!
لیندا توماس - گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل روز دوشنبه به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام دولت «جو بایدن» که در کنفرانس سالانه ۲۰۲۱ لابی صهیونیستی «جی استریت» سخنرانی می‌کرد، لزوم بازگشت ایران به تعهداتش را به عنوان پیش‌شرط بازگشت واشنگتن به برجام تعیین کرد.
روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» گزارش کرد،‌گرینفیلد با تأکید مجدد بر مواضع دیگر مقام‌های آمریکایی درخصوص بازگشت به برجام تأکید کرد: موضع آمریکا درخصوص برجام روشن است: «ما آمادگی داریم در صورت بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش، به این توافق بازگردیم و همان‌طور که با مشارکت خود در گفت‌وگوهای وین نشان داده‌ایم، در حال همکاری با شرکای بین‌المللی خود هستیم تا مشخص شود که این امر امکانپذیر است یا خیر.»

همصدایی دولت بایدن و اسرائیل علیه ایران
این دیپلمات آمریکایی همچنین در ادامه با حمایت از مواضع رژیم صهیونیستی در قبال جمهوری اسلامی ایران ادامه داد که دولت بایدن مواضع مشترکی با تل‌آویو درخصوص جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارد اما قصد دارد از طریق دیپلماسی به این هدف
دست یابد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از حاصل شدن پیشرفت طی گفت‌وگوهای برجامی دو هفته گذشته خبر داد و افزود اما احیای برجام
کار سخت‌تری را می‌طلبد.

مذاکرات فرسایشی
هدف آمریکا و اروپا این است که مذاکرات حول برجام را به مذاکراتی فرسایشی بدل کرده و در مرحله اول «بدون لغو تحریم ها» به برجام بازگشته و در مرحله بعد در جایگاه طلبکار نشسته و زیاده‌خواهی خود مبنی بر دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان به متن برجام را کلید بزنند.
با توجه به این نقشه فریبکارانه و ضدایرانی و البته با توجه به اظهارنظر توهین‌آمیز و زورگویانه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت وی، دولت و وزارت خارجه باید مذاکرات را متوقف کرده و لغو یکباره و دائمی تمامی تحریم‌ها توسط آمریکا و تایید آن توسط ایران پس از راستی آزمایی را به عنوان پیش نیاز برای هرگونه اقدام جدید اعلام کنند.
خبرگزاری رسمی چین با تاکید بر لزوم تسهیل تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، به نقل از
تحلیلگران متعدد نوشت که مسائل فرایندی و گام‌های عملی اما باید مورد مذاکره قرار بگیرند.

شکست فشار حداکثری
کریس مورفی، سناتور دموکرات عضو کمیته روابط خارجی در سخنرانی برای لابی صهیونیستی «جی‌استریت» اعلام کرد، کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ علیه ایران شکست مطلق و یک فاجعه بود.
مورفی افزود: کارزار فشار حداکثری (دولت ترامپ علیه ایران)، یک فاجعه بود و هیچ کسی وجود ندارد که بتواند ادعا کند که کارساز بوده است و ما در موقعیتی هستیم که باید این وضعیت درهم و برهم را درست کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲