تاریخ انتشاريکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۵۰۱۶۷
شیکاگو، مینیاپولیس، بروکلین، نیویورک،آتلانتا و واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا جمعه شب نیز شاهد اعتراض‌های گسترده مردمی علیه قتل یک نوجوان 13 ساله و یک جوان 20 ساله توسط پلیس این کشور بود.
۰
plusresetminus
درگیری و خشونت در آمریکای مدعی پایانی ندارد/ تظاهرات و درگیری در6 شهر آمریکا

به گزارش بلاغ، این روزها آتش اعتراض‌ها علیه خشونت و نژادپرستی پلیس آمریکا بار دیگر در شهرهای مختلف این کشور اوج گرفته است. یک شنبه هفته گذشته بود که رسانه‌ها از شلیک مرگبار پلیس به یک راننده سیاه پوست 20 ساله به اسم «دانته رایت» در شهر بروکلین ایالت مینه سوتا خبر دادند. «رایت» پدر بود و توسط پلیس کشته شد آن هم در همان منطقه‌ای که جرج فلوید، یک سیاه پوست دیگر آمریکایی توسط یک پلیس زیر زانو خفه شده بود!

قاتلِ «دانته رایت» مدعی شده که به اشتباه به جای شوکر از اسلحه واقعی استفاده کرده است. به دنبال این جنایت مردم به خیابان‌ها ریختند و این اعتراضات تا دیروز علیرغم سرمای شدید، حضور نیروهای گارد ملی و خشونت پلیس همچنان ادامه داشت. پنج شنبه گذشته نیز در شیکاگو تصاویری که توسط دوربین لباس یک مامور پلیس ضبط شده بود منتشر شد که در آن، پلیس به سمت یک نوجوان ۱۳ ساله که دستانش را به نشانه تسلیم بالا گرفته، تیر‌اندازی می‌کند. به گزارش «رویترز»، ویدئوی 9 دقیقه‌ای از این قتل که حدود دو هفته قبل رخ داده، نشان می‌دهد «اریک استیلمن» ۳۴ ساله از خودروی پلیس پیاده می‌شود و «آدام تولدو» ۱۳ ساله را در محله مکزیکی‌نشین در غرب شیکاگو در ایالت ایلینوی دنبال می‌کند. در ویدئوی مذکور، این مامور پلیس با فریاد از پسر نوجوان می‌خواهد بایستد و دستانش را بالا ببرد، درست لحظه‌ای بعد از تبعیت وی از فرمان پلیس، مامور به او شلیک می‌کند و بعد از افتادن او روی زمین به سمتش می‌رود. پلیش شیکاگو بعد از این حادثه مدعی شد پسر نوجوان اسلحه در دست داشته اما در تصاویر مشخص است که در لحظه تیراندازی دستان وی خالی است!

دیروز رسانه‌ها گزارش دادند به دنبال این دو جنایت، مردم در برخی شهرهای آمریکا به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند. شماری نیز در این اعتراض‌ها بازداشت شده‌اند. در شیکاگو، هزاران تن در گرامیداشت یاد «آدام تولدو»‌، نوجوان ۱۳ ساله‌ راهپیمایی کردند. صدها نفر در پارک میدان«لوگان» تجمع  و در خارج از مقر پلیس این شهر اعتراض کردند. اعتراض‌ها در «مینیاپولیس» و «بروکلین» محل مرگ «دانته رایت»، ۲۰ ساله نیز روز جمعه وارد ششمین روز خود شد و اوضاع به سرعت به هرج و مرج کشیده شد.

گزارش شده با اینکه ستاد فرماندهی پلیس در این شهر همچنان محصور شده اما این امر مانع از جمع شدن معترضان در آنجا نشده است. این اعتراض‌ها بعد از ظهر با آرامش مردم آغاز شد اما کم کم اوضاع متشنج شد و معترضین خواستار برخورد جدی‌تر با «کیمبرلی پاتر»‌، افسر سابق پلیس مرکز بروکلین شدند.

«کیمبرلی»، این هفته به قتل درجه دو متهم شد که معترضین و اعضای خانواده رایت را خشمگین کرده است. در این شهر از ساعت ۱۱ شب تا ۶ صبح شنبه منع رفت و آمد اعلام شده است. در نیویورک نیز چندین گروه بدون درگیر شدن با نیروهای پلیس در خیابان‌های این شهر راهپیمایی کردند. برخی معترضان شعار «جان سیاهپوستان اهمیت دارد» سر داده و نام «دانته رایت» را فریاد می‌زدند. آنها همچنین خواستار تعلیق بودجه مالی پلیس این شهر شدند. در آتلانتا معترضین با آرامش در مرکز شهر رژه رفتند. برخی از آنها دست نوشته‌هایی داشتند، از جمله دست نوشته‌ای با شعار ضد پلیس. «واشنگتن دی سی»، پایتخت نیز روز جمعه اعتراض‌های مشابهی را شاهد بود اما با گذشت شب، تعداد بیشتری از مردم شهر با تظاهرات همراه شدند و در خیابان‌های شلوغ حرکت کردند و بعضا با پلیس نیز درگیر شدند. پلیس همچنین مجبور شد معترضین را از ایستگاه پلیس دور کند.

45 تیراندازی در یک ماه
از سوی دیگر تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد آمریکا طی یک ماه گذشته شاهد بیش از ۴۵ حادثه تیراندازی گسترده و دسته جمعی بوده است. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، در حالی که محدودیت‌های کرونایی در آمریکا به تدریج در حال برداشته شدن است، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد طی یک ماه گذشته بیش از 45 تیراندازی دسته جمعی و گسترده در آمریکا رخ داده است.

این رقم طی یک سال اخیر نیز به بیش از 147 مورد رسیده است.بر اساس این گزارش، تیراندازی دسته جمعی و گسترده به نوعی از تیراندازی گفته می‌شود که بیشتر از 4 نفر هدف قرار بگیرند.تازه‌ترین تیراندازی گسترده و دسته جمعی نیز روز پنجشنبه در ایندیاناپولیس رخ داد و در این حادثه حداقل 8 نفر جان خود را از دست دادند و 60 نفر نیز زخمی شدند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴