با موفقیت گرایی و ساروی در مسابقات گزینشی قزاقستان، تعداد سهمیه‌های کشتی فرنگی در المپیک توکیو به عدد 5 رسید.
۰
plusresetminus
موفقیت ساروی و گرایی در مسابقات گزینشی قزاقستان / تعداد سهمیه‌های کشتی فرنگی در المپیک به عدد 5 رسید

به گزارش بلاغ، با برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی گزینشی المپیک در قاره آسیا به میزبانی قزاقستان، تیم ملی کشتی فرنگی ایران موفق به کسب دو سهمیه از سه سهمیه باقیمانده شد. در وزن 67 کیلوگرم محمدرضا گرایی در دور اول و کمتر از یک دقیقه با نتیجه 8 بر صفر شروز اوچیلوف از تاجیکستان را از پیش رو برداشت.وی در دور بعد مقابل احمد داحشان از اردن با نتیجه 8 بر صفر پیروز و راهی مرحله نیمه نهایی شد. گرایی در این مرحله آشو دارنده مدال برنز آسیا از هند را با نتیجه 9 بر صفر مغلوب کرد و ضمن راهیابی به دیدار فینال، سهمیه المپیک توکیو را نیز کسب کرد. گرایی در فینال حریف کره‌ای خود را ضربه فنی کرد و عنوان قهرمانی را به‌دست آورد.

در وزن 97 کیلوگرم مسابقات گزینشی المپیک در قزاقستان، محمدهادی ساروی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر جهانگیر توردیف دارنده مدال نقره آسیا از ازبکستان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر 2 یانان چن از چین را مغلوب کرد و ضمن کسب سهمیه المپیک به دیدار فینال راه یافت. ساروی در فینال حریفی از کشور میزبان را ضربه فنی کرد تا عنوان قهرمانی را به‌دست آورد.

در وزن 87 کیلوگرم مسابقات کشتی گزینشی المپیک در قزاقستان، حسین نوری در کشتی نخست با نتیجه 9 بر صفر شاگلدی آنایف از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل فی پنگ دارنده مدال برنز بازی‌های آسیایی از چین با نتیجه 4 بر 4 مغلوب و سهمیه المپیک را از دست داد.

پیش از این کشتی ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود. بدین ترتیب از 6 وزن ممکن، کشتی فرنگی ایران موفق به کسب 5 سهمیه شده و تنها وزن باقیمانده برای کسب سهمیه وزن 87 کیلوگرم باشد که تکلیف آن اردیبهشت ماه در صوفیه بلغارستان مشخص می‌شود.

اسامی فینالیست‌های رقابت‌های گزینشی المپیک در قاره آسیا که موفق به کسب سهمیه المپیک شدند به شرح زیر است:
وزن ۶۰ کیلوگرم: سایلیک والیهان(چین)- ژولامان شارشنبکوف(قرقیزستان)
وزن ۶۷ کیلوگرم:‌هانسو ریو(کره جنوبی)- محمدرضا گرایی(ایران)
وزن ۷۷ کیلوگرم: آکژول ماخمدوف(قرقیزستان)- شوهی یابیکو(ژاپن)
وزن ۸۷ کیلوگرم: فی پنگ(چین)- نورسلطان تورسینوف(قزاقستان)
وزن ۹۷ کیلوگرم: محمدهادی ساروی(ایران)- اوزور ژوزوبکوف(قرقیزستان)
وزن ۱۳۰ کیلوگرم: مامینجان عبدالله یف(ازبکستان)- مینسئوک کیم(کره جنوبی).

ناکامی قهرمان المپیک در کسب سهمیه
یکی از مهم‌ترین اتفاقات رقابت‌های گزینشی قزاقستان حذف قهرمان المپیک و جهان در دور نخست مسابقات بود. در جریان رقابت‌های وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی گزینشی المپیک در قاره آسیا، کیم هیون وو، دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از کره جنوبی در مبارزه نخست مقابل سینگ گورپرت کشتی‌گیر نه چندان مطرح هندی با نتیجه سنگین ۱۲ بر یک تن به شکست داد تا ناکام بزرگ این رقابت‌ها باشد. این کشتی‌گیر هندی در مبارزه بعد خود برابر ماخمدوف از قرقیزستان ۸ بر ۲ شکست خورد. کیم هیون وو در المپیک ۲۰۱۲ به مدال طلا رسید و در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز مدال برنز را از آن خود کرد.

دبیر: باید ۳ سهمیه می‌گرفتیم
علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی کشورمان پس از مشخص شدن سهمیه‌های کسب شده از سوی فرنگی‌کاران ایران در مسابقات گزینشی قزاقستان اظهار داشت: حسین نوری متاسفانه اشتباه کرد وگرنه باید ۳ سهمیه را می‌گرفتیم تا ۶ سهمیه کشتی فرنگی کامل شود. سهمیه المپیک را اول به کسی می‌دهند که اشتباه نکند.‌ای کاش سه سهمیه را می‌گرفتیم و مربیان تا المپیک از الان تمرکز می‌کردند و برای انتخاب نفرات مدنظرشان برنامه‌ریزی داشتند اما همین یک وزن کار را سخت‌تر کرد.

رئیس‌فدراسیون کشتی افزود: اینکه به راحتی سهمیه را از دست دادیم سخت بود. مربیان هم حتما از این موضوع ناراحت هستند. وی با تقدیر از زحمات کادر فنی و کشتی‌گیران، گفت: به کادر فنی تبریک می‌گویم. انصافا از مهرماه زحمت می‌کشند و اردوهای سختی را پشت سر گذاشتند. امیدوارم تدبیری داشته باشند که سهمیه وزن ۸۷ کیلوگرم را نیز در مسابقات بلغارستان بگیرند، هر چند کار در آنجا سخت‌تر از این رقابت‌ها خواهد بود.

محمدرضا گرایی نیز پس از کسب سهمیه المپیک در وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی اظهار داشت: خدا را شکر در این هفت مرحله اردو، شرایط آمادگی بدنی مطلوبی داشتم و توانستم با سه دور کشتی به فینال برسم. مقابل سه حریف پیروز شدم و به المپیک صعود کردم. در این شرایط کرونا و شرایط بد اقتصادی کشور، خدا کند توانسته باشم دل مردم را کمی شاد کنم. ان‌شاءالله مردم عزیز دعا کنند تا پرچم کشتی کشور در المپیک بالا برود.

ساروی دیگر کشتی‌گیری که موفق به کسب سهمیه شد، پس از موفقیت در بازی‌های قزاقستان عنوان داشت: تمرینات خوبی را زیر نظر کادر فنی پشت سرگذاشتیم و راهی مسابقات انتخابی المپیک شدیم. خوشبختانه موفق به کسب سهمیه المپیک شدم و در مدت باقیمانده تا المپیک، تمرینات خود را زیر نظر کادر فنی ادامه خواهم داد تا با بهترین شرایط وارد المپیک شویم. امیدوارم با کسب این سهمیه، دل مردم ایران را شاد کرده باشم.

برنامه مسابقات گزینشی کشتی آزاد
رقابت‌های گزینشی المپیک در رشته کشتی آزاد نیز فردا یک‌شنبه برگزار می‌شود و امیرمحمد یزدانی در ۶۵، یونس امامی در ۷۴ و محمدحسین محمدیان در ۹۷ کیلوگرم برای کسب سهمیه المپیک به میدان می‌روند. ایران پیش از این در اوزان ۵۷، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد موفق به کسب سهمیه المپیک شده بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴