کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس اداره میراث فرهنگی میاندورود خبر داد

آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا

19 فروردين 1400 ساعت 7:00

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندورود از آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا خبر داد.


مهین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ از آغاز برنامه پژوهشی باستان شناسی کیجاقلعه روستای دارابکلا خبر داد و گفت: این برنامه پژوهشی از دهم فروردین با حضور کارشناسان ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران آغاز شده است و تا 23 فروردین ادامه دارد.

وی بیان کرد: این برنامه پژوهشی که فصل اول مطالعات باستان شناسی است به‌منظور بررسی باستان شناسی، گمانه‌زنی، پیگیردی و شناخت دوره‌های معماری احتمالی و همچنین نقشه برداری به‌منظور تعیین عرصه و حریم قلعه است.

رئیس نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میاندورود خاطرنشان کرد: کیجا قلعه در فاصله 10 کیلومتری روستای دارابکلا و در دل جنگل قرار دارد و بر روی یک تپه ساخته شده است و به دلایل مختلف اکثر بقایای قلعه تخریب شده است و تنها مقداری سنگ چین و اتاقک‌ها باقی مانده است و همچنین حفاری‌های غیرمجاز از سوی یابندگان گنج آسیب جدی به آن وارد کرده است.

علیزاده تصریح کرد: در کنار این قلعه مناطق طبیعی و زیبایی برای حضور گردشگران وجود دارد که می‌توان به وجود چشمه‌های مختلف در اطراف قلعه و حتی آبشار اشاره کرد که زمینه را برای حضور گردشگران و طبعیت دوستان فراهم می‌کند و سالانه شاهد حضور گسترده گردشگران در این منطقه هستیم.

وی افزود: روستای دارابکلا یکی از پرجمعیت‌ترین روستاهای استان است که از شمال به مرکز شهرستان شهر سورک و از جنوب به روستای اوسا و جنگل متصل است و از شرق به روستای اسرم و از غرب به روستای لالیم متصل است.

علیزاده با بیان اینکه وجود چشمه سارهای مختلف، دارابکلارود، امامزاده جعفر(ع) و جنگل بکر و زیبا باعث حضور گسترده گردشگران و طبیعت دوستان به این روستا شده است، گفت: میراث فرهنگی و گردشگری تمام تلاش خود را برای فراهم کردن امکانات و بستر لازم برای حضور گردشگران را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 449656

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/449656/آغاز-برنامه-پژوهشی-باستان-شناسی-کیجاقلعه-روستای-دارابکلا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com