کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش روسیه به تلاش اوکراین برای عضویت در ناتو با استفاده از اوضاع کنونی

18 فروردين 1400 ساعت 12:12

بلاغ نیوز : بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.


به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از  روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه در واکنش به سخنان "ولادیمیر زلنسکی" رئیس جمهوری اوکراین که روز گذشته (سه‌شنبه) مدعی شد که عضویت این کشور در ناتو، تنها راه برای پایان دادن به جنگ در منطقه دونباس است، اعلام کرد که مقامات کی‌یف با تصمیم در پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تنها بحران داخلی در اوکراین را تعمیق می‌کنند و این مسئله برای مردم ساکن مناطق جنوب شرقی این کشور غیرقابل قبول خواهد بود.
سخنگوی کرملین تأکید کرد: «ما عمیقاً تردید داریم که چنین اقدامی به حل مشکلات داخلی در اوکراین کمک کند، به عقیده ما، این مسئله تنها بحران را عمیق‌تر خواهد کرد، برای اینکه هنگام صحبت از عضویت اوکراین در ناتو، نباید دیدگاه مردم این کشور نادیده گرفته شود. و اگر شما نظر چندین میلیون نفر از مردمی که دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک (در جنوب شرقی اوکراین) را بپرسید، خواهید فهمید که عضویت اوکراین در ناتو قویاً برای این مردم قابل قبول نیست.»   
مشخص شد هدف اوکراین از تحریکات اخیر عضویت زورمدارانه در ناتو است
در همین رابطه، "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز ابراز عقیده کرد که مواضع مقامات کی‌یف در خصوص لزوم عضویت فوری اوکراین در ناتو، کمکی به احیای نفوذ آنها در منطقه دونباس نخواهد کرد و تنها باعث می‌شود که سناریوی بوگسلادی سابق در این منطقه اتفاق بیفتد.
این مقام پارلمانی در گفتگو با خبرنگار این روزنامه یادآور شد: «در واقع رئیس جمهوری اوکراین هدف نهایی خود از اقدامات تحریک آمیز روزهای اخیر را فاش کرده که همانا عضویت زورمدارانه اوکراین در ناتو است، ضمن اینکه در اعلام این مسئله نه مناقشه داخلی در اوکراین و نه دیدگاه مردم این کشور، به‌خصوص در منطقه دونباس در نظر گرفته شده است و چنین برخوردی، تنها می‌تواند منجر به تحقق سناریوی یوگسلاوی در اوکراین شود.»  
ناتو هرگز خود را درگیر مناقشه احتمالی بین اوکراین و روسیه نخواهد کرد
"ولادیمیر جباروف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است، اوکراین هرگز نمی‌‌تواند به عضویت ناتو درآید و رئیس جمهور زلنسکی اشتباه کرده اگر فکر می‌کند، در صورت درگیری نظامی با روسیه، پیمان آتلانتیک شمالی به کمک اوکراین خواهد آمد.
این سناتور روس گفت: «در ناتو این اصل حاکم است که کشوری شرایط عضویت در این سازمان را دارد که هیچ مناقشه داخلی یا مناقشه‌ای با کشورهای همسایه خود نداشته باشد. این در حالی است که ولادیمیر زلنسکی هم دچار مناقشه داخلی در جنوب و شرق اوکراین است و هم اختلافاتی با همسایگانش دارد- هم با بلاروس سر نزاع داشته و هم ما (روسیه) را تهدید کرده است. اگر فکر می‌کند که در چنین شرایطی می‌تواند عضو ناتو شود، سخت در اشتباه است و این رویایش هرگز تحقق نخواهد یافت.»  
سناتور "کنستانتین کاساچوف" نائب رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه و عضو کمیته امور بین الملل نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد، دولت اوکراین قصد دارد اوضاع در مناطق جنوب شرقی این کشور را تا حداکثر امکان وخیم کند تا مقامات بروکسل بررسی درخواست عضویت اوکراین در ناتو را زودتر بررسی کنند.
کاساچوف گفت: «چنین بررسی در شرایط وخیم کردن تصنعی اوضاع در منطقه دونباس است و به نظر میرسد هدف ار این اقدامات تنها جلب توجه مقامات ناتو به درخواست عضویت اوکراین در این سازمان است که با توجه به شرایط موجود، بارها به بعد موکول شده بود. در واقع مقامات کی‌یف قصد دارند از سناریوی جمهوری‌های بالتیک استفاده کنند: کشورهای غربی را از تهدیدات از جانب روسیه بترسانند و از طریق این حلیه گری، راه خود برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را هموار کنند.»
این سناتور بلندپایه یادآور شد، هدف مقامات کی‌یف آن است که از مناقشه داخلی در اوکراین را به یک مناقشه داخلی ناتو تبدیل کند تا امکان سرکوب اعتراضات در مخالفت با دولت غرب‌گرای کی‌یف در شرایط افزایش مشکلات داخلی در اوکراین را بدست آورد.
لازم به یادآوری است، رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته خواستار کمک دولت کانادا برای عضویت در ناتو شد. "ولادیمیر زلنسکی" در جریان گفتگویی تلفنی با "جاستین ترودو" نخست وزیر کانادا، از وی درخواست کرد تا از کی‌یف برای وارد شدن به طرح اقدام برای عضویت در ناتو حمایت کند.
وی با اشاره به شرایط دشواری که اوکراین با آن روبرو است، کمک مقامات اوتاوا در جهت ورود هر چه سریع‌تر این کشور به طرح اقدام برای عضویت در ناتو را علامت بسیار مهمی در جهت نشان دادن حمایت از اوکراین در برابر تهدیدات روسیه دانست.
زلنسکی پیش از این روز گذشته اعلام کرد که تنها راه پایان دادن به جنگ کنونی در منطقه دونباس، عضویت اوکراین در ناتو است.





*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 


کد مطلب: 449652

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/449652/واکنش-روسیه-تلاش-اوکراین-عضویت-ناتو-استفاده-اوضاع-کنونی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com