کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیوزویک: غیر از لفاظی سیاست بایدن همان سیاست ترامپ است

18 فروردين 1400 ساعت 0:23

یک نشریه آمریکایی تصریح کرد: بایدن، بهتر از ترامپ نیست و سیاست خارجی آمریکا در دوره او ثابت باقی مانده است.


به گزارش بلاغ، نیوزویک در گزارشی نوشت: نزدیک به دو ماه از ورود جو بایدن به کاخ سفید می‌گذرد. سیاست خارجی او چگونه است؟ در قیاس با رئیس‌جمهوری پیش از خود چطور عمل می‌کند؟ آیا دولت جسارت انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت را دارد یا اینکه استراتژی بزرگ ایالات متحده در چنگال برتری‌طلبی سرد و سرسختانه باقی می‌ماند؟ هواداران مشتاق رئیس‌جمهوری جو بایدن به تغییر لحن او اشاره می‌کنند.

همه اظهارات بایدن درباره سیاست خارجی به بازسازی اتحادها و مشارکت‌های ایالات متحده اشاره داشتند. بایدن همچنین یک‌سری اقدامات اولیه برای بازگرداندن ایالات متحده به چارچوب چندجانبه انجام داده و برای نمونه، به توافق آب و هوایی پاریس پیوسته و تعاملات با شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد را مجددا آغاز کرده و از تمایل به پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای ایران سخن گفته است.

اما اگرچه کاخ سفید بایدن می‌خواهد شرایط را در قیاس با دوران ترامپ تغییر دهد، سیاست خارجی ایالات متحده در کل نسبتا ثابت باقی مانده است. به استثنای اعلام توقف حمایت نظامی از ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن و تمدید توافق جدید استارت با روسیه، سیاست خارجی بایدن بیش از آنچه حامیان او می‌خواهند بپذیرند، شبیه ترامپ است. در واقع، در رابطه با برخی از موضوعات مانند ایران، جدای از لفاظی‌ها، شباهت‌های بایدن و ترامپ تاکنون بیش از اختلاف آن دو بوده است.

در رابطه با روسیه، موضع‌گیری رئیس‌جمهوری بایدن تفاوتی با دولت قبلی نداشته است؛ کاخ سفید اولین تماس تلفنی بایدن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را یک تبادل سخت و بی معنی توصیف کرد که یعنی بایدن برخلاف ترامپ در اظهارات عمومی همتای روس خود را مورد تمجید قرار نمی‌دهد یا خواستار تنظیم مجدد روابط دوجانبه نمی‌شود.

در رابطه با ایران، تیم سیاست خارجی بایدن در زمان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری به شدت از استراتژی اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ انتقاد می‌کرد و دلیل خوبی هم برای این کار داشت. به نظر می‌رسد ترغیب ایران به عقب‌نشینی از برنامه هسته‌ای به سادگی ترساندن خریداران خارجی نفت و مطرح کردن خواسته‌های عجیب و غیرواقعی و تلاش برای ورشکستگی اقتصاد ایران نیست.

ایرانی‌ها که همواره در برابر اعمال زور خارجی مقاومت نشان داده‌اند، در برابر افزایش فشار از سوی ایالات متحده به تشدید و تسریع فعالیت‌های هسته‌ای روی آوردند. بایدن بارها درباره بازگشت به میز مذاکره با ایران سخن گفته و اشاره کرده اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا هم به برجام برمی‌گردد. با این وجود، همان استراتژی اعمال فشار حداکثری که بایدن مورد انتقاد قرار داده بود، همچنان پابرجاست. هیچ کدام از تحریم‌های دوران ترامپ لغو نشده است. وام 5 میلیارد دلاری که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده، همچنان مسدود مانده چون آمریکا مانع از پرداخت آن شده است. می‌توان گفت سیاست ایالات متحده در خاورمیانه مانند گذشته است. تقریبا 900 سرباز آمریکایی هنوز در شرق سوریه مستقر هستند. با توجه به اینکه بایدن از مجازات محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی، خودداری کرده به نظر می‌رسد که دولت او هم مانند دولت ترامپ به دفاع از عربستان متعهد است. نیروهای آمریکایی در عراق همچنان در معرض حملات موشکی گروه‌های شبه‌نظامی هستند و هواپیماهای جنگی ایالات متحده به حملات تلافی‌جویانه به مواضع این گروه‌های شبه‌نظامی ادامه می‌دهند.

شاید حامیان بایدن ترجیح بدهند تغییر لحن و اظهارات او را به عنوان نشانه‌ای از تغییر رویکرد از دوران ترامپ در نظر بگیرند. اما واقعیت را نمی‌شود تغییر داد: سیاست خارجی امروز ایالات متحده با سیاست خارجی دیروز آن هماهنگ و مشابه است.


کد مطلب: 449625

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/449625/نیوزویک-غیر-لفاظی-سیاست-بایدن-همان-ترامپ

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com