کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دولتی که مسیر را برعکس می‌رود؛

اقدامی برای کنترل نرخ مرغ صورت نگرفت/ قیمت که پایین نیامد، هیچ؛ قیمت مصوب را افزایش دادند!

17 فروردين 1400 ساعت 7:16

در حال حاضر قیمت مصوب مرغ به نزدیک ۲۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد تا یکبار دیگر مشخص شود نه سامانه‌ها توانسته نهاده‌ها را تحت تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده برساند و نه قیمت کارشناسی شده‌ای که روی آن در تعطیلات نوروز تاکید می‌شد با واقعیت تولید همخوان بوده است.


به گزارش بلاغ‌نیوز به نقل از صاحب نیوز؛ گوشت مرغ در کشور ما یکی از اقلام خوراکی است که مصرف قابل توجه ای دارد و استفاده از آن در غذاها قابل توجه است؛ مصرف گوشت مرغ در مناسبت ها، مراسمات و ایامی مانند تعطیلات نوروز و همچنین ماه مبارک رمضان نیز بیشتر می شود.
بازار گوشت مرغ را اگر سال گذشته مرور کنیم باید به نوروز 99 بازگردیم، زمانی که تولید مرغ برای بازار نوروز در حجم قابل توجه با توجه به تجربه گذشته آماده شده بود اما کرونا ناشناخته باعث شد منع سفرها و ترددها و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش پیدا کند این در حالی بود که عرضه برای تقاضای بازار با توجه به شرایط عادی آماده شده بود.
این امر باعث شد قیمت گوشت نه تنها با کاهش رو به رو شود بلکه در برخی از روزها با تقاضا قابل توجه ای رو به رو نباشد و تولیدکنندگان نتوانند سود مدنظر خود از بازار را ببرند، عرضه زیاد البته با خرید دولتی نیز برای تنظیم بازار در آینده همراه شد اما باز هم بازار نتوانست کفه مساوی را به خود ببیند، تولید کنندگان مرغ که بد جور در این زمان نقره داغ شدند و آینده کرونا نیز معلوم نبود برای جوجه ریزی و تولید و آینده بازار دچار سردرگمی شدند.
این سردگی در تولید در نهایت منجر به منتشر شدن تصاویر دلخراش از زنده به گور کردن جوجه های یک روزه مرغ گوشتی شد که یکی از دلایل این اتفاق این سردرگمی به شمار می رفت؛ در این زمان تولید کنندگان شرایط سختی را داشتند اما به نظر کمتر شرایط آن ها دیده شد.
بهم خوردن نظم تولید از یک طرف و در این زمان ارز 4200 تومانی نهاده های دامی نیز در بازار محو شد تا نهاده ها به یکباره با افزایش قیمت به دست تولید کننده رسید و موجب شد قیمت تمام شده در تولید افزایش یابد اما این افزایش با مقاومت افزایش قیمت از سوی مسئولان رو به رو شد؛ البته تجربه قیمت گذاری دستوری قبل از این نیز آخر کار را مشخص می کرد و خیلی زود قیمت مصوب افزایش پیدا کرد و در مراحل بعدی نیز علی رغم پا فشاری مسئولان که قیمت مصوب کاملاً کارشناسی شده در کف بازار آن قیمت خرید و فروش نشد تا مشخص شود این کارشناسی با ایراد همراه است.
در طول ایام نوروز نیز علی رغم قول های پی در پی مشسئولان مرغ با هر قیمتی در خرده فروشی عرضه شد به جزء قیمت های مصوب و حتی در برخی از نقاط قیمت به بالای 40 هزار تومان نیز رسید؛ قیمت بالای 40 هزار تومان از یک طرف و از طرفی نایاب شدن مرغ در برخی از شهرها نیز در نوع خود جالب بود و در برخی شهرها نیز مردم مجبور بودند برای تهیه گوشت مرغ ساعت ها در صف بایستند.
*اقدامی برای کنترل قیمت مرغ در بازار شب عید صورت نگرفت

رحمت اله نورورزی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد افزایش قیمت مصوب مرغ و گرانی آن گفت: پیش از تعطیلات جلسه‌ای با حضور آقای قالیباف رئیس مجلس و کمیسیون‌های صنایع و کشاورزی همراه با وزرای صمت و جهاد کشاورزی داشتیم و بنا شد اقدامات لازم در زمینه کنترل قیمت در شب عید و ماه مبارک رمضان انجام شود؛ ولی با کمال تاسف این اقدامات صورت نگرفت و هنوز شاهد دست و پنجه نرم کردن مردم در صف های طولانی مرغ در ایام نوروز بودیم که برشرمندگی مسئولان افزود.
 
وی در رابطه با افزایش قیمت، افزود: بنا بود نهاده به صورت کامل به مرغدار برسد تا قیمت مرغ هیچ‌گونه تغییری نداشته باشد اما دولت در این زمینه بلعکس عمل کرد و بر مشکل افزوده شد؛ مجلس در جلسه‌های پیش‌رو موضوع بی‌ثباتی در تصمیم‌های دولت، نظارت و پیگیر عدم ثبات قیمت از مسئولان اجرایی خواهد شد.
 
نوروزی با بیان اینکه گله‌مندی مردم و نمایندگان مجلس از دولتمردان درست و قابل پیگیری است، بیان کرد: مرغداران و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت‌ها می‌گویند که نهاده به دست آنها نرسیده و چون نهاده را به صورت آزاد از بازار تهیه کرده‌اند، واگذاری مرغ به قیمت مصوب برای آنها مقرون به صرفه نیست که مجلس و کمیسیون کشاورزی در جلسات آتی تمامی این مسائل بررسی خواهد کرد.
*نقش دلال ها در بازار مرغ پر رنگ است
اصغر سلیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای الامی در این باره به خبرنگار صاحب نیوز گفت: جلسه مشترکی قبل از عید با وزیر صنعت و جهادکشاورزی با کمیسون های  صنایع، کشاورزی و اقتصادی بود که در این جلسه تصمیماتی گرفته شد.
وی افزود: روز گذشته نیز قرار بود  وزیر صنعت و معدن و کشاورزی به کمیسیون اقتصادی بیایند که با توجه به بیماری کرونای وزیر صنعت این جلسه به زمان دیگری موکول شده است.
سلیمی با بیان اینکه پیگیری هستیم تا بتوانیم بازار مرغ و تخم مرغ را کنترل کنیم، بیان کرد: معتقدم نه تنها در مرغ بلکه در بسیاری از محصولات دیگر مشکل دلال بازی است و دلال بازی حرف اول را می زند و این موضوع در بازار میوه یا مسکن نیز مشهود است.
وی افزود: بازار مرغ نیز در دست دلال هاست و ماباید اقدامی انجام دهیم که دست دلال ها در بازار کمتر شود و بتوانیم قیمت را به صورت واقعی در اختیار مصرف کننده قرار دهیم.
در حال حاضر نیز قیمت مصوب مرغ به 24 هزار و 900 تومان افزایش پیدا کرد تا یکبار دیگر مشخص شود نه سامانه های پیشبینی شده توانسته نهاده ها را تحت تاثیر ارز 4 هزار 200 تومانی به دست تولید کننده برساند و نه قیمت کارشناسی که روی آن در تعطیلات نوروز تاکید می شده است قیمت با واقعیت تولید هم خوان بوده است و این مطلب را تداعی می کند که هر چه در کنترل بازار ناتوان می شوند قیمت مصوب را افزایش می دهند.
*قیمت اعلام شده مرغ کارشناسی نیست
محمدرضا رستمیان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره قیمت کنونی مرغ اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: قیمت اعلام شده کارشناسی نیست زیرا هزینه‌های حمل مرغ زنده به کشتارگاه و هزینه حمل گوشت مرغ از کشتارگاه به مرغ فروشی‌ها دقیق و به طور کامل محاسبه نشده است. فرمولی که همواره هزینه‌ها و قیمت از طریق آن تعیین می‌شد ملاحظاتی داشته که باعث تغییراتی خواهد شد در حالی که در قیمت‌های اعلامی این ملاحظات دیده نشده است.
وی افزود: هزینه‌های کشتارگاه، حمل و مرغ فروشی به درستی محاسبه نشده است. اکنون نمی‌توان اطلاعات دقیقی از وضعیت بازار مرغ ارائه داد زیرا در اولین روزهای پس از تعطیلات نوروز قرار داریم هر چند که کشتارگاه‌های مرغ در این ایام نیز تعطیل نبوده و کشتار انجام شده است.
دبیر صنف کشتارگاه‌های مرغ اصفهان گفت: اکنون قیمت مرغ تنظیم بازار برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، در کشتارگاه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان و در مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام شده است.
رستمیان افزود: مرغ در اصفهان به اندازه کافی تولید شده است، در سال‌های قبل در چنین مقطعی با کاهش قیمت مرغ به کمتر از قیمت تنظیم بازار مواجه می‌شدیم، اما امسال به دلیل نزدیک بودن ماه به تعطیلات عید پیش بینی وضعیت بازار، کار راحتی نیست.
در حال حاضر نیز با این تجربه باید گفت نمی توان انتظار داشت که مرغ 24 هزار و 900 تومانی نیز در بازار یافت شود و با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را نیز در پیش داریم باید سناریو گذشته را تکرار شدنی دانست، البته حسین ایراندوست اظهار داشت: جوجه‌ریزی در اسفندماه ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در اصفهان بوده است که در فروردین ماه سال جاری هم تاکنون دومیلیون و ۲۰۰هزار تن جوجه ریزی داشتیم که جای نگرانی برای تامین مرغ در ماه رمضان نیست.
 معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان به تشریح بازار مرغ در استان اصفهان پرداخت و اظهار داشت: قیمت مرغ در بازار اصفهان برای مصرف کننده به ازای هر کیلوگرم ۲۴ هزار تومان و برای مرغدار ۱۶ هزار تومان مصوب شده است.
*قطع بندی مرغ ممنوع است
وی از اقدامات تنظیم بازار مرغ در اصفهان هم گفت و ادامه داد: خروج مرغ از استان اصفهان به دیگر استانهای کشور با نظارت شدید و همکاری انتظامی استان اصفهان تحت کنترل است و از دهم تا پانزدهم فروردین ماه هم قطعه‌بندی مرغ در کشتارگاه، مراکز قطعه‌بندی و فروشگاه‌ها ممنوع شده است.
محمد ایراندوست تصریح کرد: چنانچه مرغ های ۴۵ روز به بالا به وزن دو کیلوگرم و ۳۰۰ گرم رسیدند بلافاصله به کشتارگاه‌ها منتقل می‌شوند و در کشتارگاه‌ها نماینده‌ای از سازمانهای صمت و جهاد کشاورزی حضور دارند و نماینده جهاد کشاورزی مرغ‌های ورودی به کشتارگاه‌ها را به تایید نماینده کشتارگاه می‌رساند و در ادامه گوشت مرغ را به نماینده صمت تحویل می‌دهد.
 معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی اصفهان  اضافه کرد: از این مرحله به بعد نماینده صمت گوشت مرغ را به توزیع کنندگانی که در سامانه «رهتاب» ثبت شده‌اند تحویل می‌دهد و گزارش توزیع را تحویل می‌گیرد؛ از روز گذشته که این اقدام در استان اصفهان انجام شده است التهاب کاذب مرغ تا حدودی فروکش کرده است.
وی به آمار ۵۱۷ تن کشتار مرغ در دوشب گذشته اشاره کرد و گفت: روز گذشته ۳۸۸ تن گوشت مرغ در استان اصفهان با روند توضیح داده شده و از طریق سامانه «رهتاب» توزیع شد.
ایراندوست افزود: جوجه‌ریزی در اسفندماه ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در اصفهان بوده است که در فروردین ماه سال جاری هم تاکنون دو میلیون و ۲۰۰هزار تن جوجه‌ریزی داشتیم که جای نگرانی برای تامین مرغ در ماه مبارک رمضان نیست.
این آشفتگی در حالی است که برای مدیرت بازار مرغ نیاز است یک دوره تولید که کمتر از 50 روز است مدیریت شود که حتی اگر دولت می خواست با راهکارهای مختلف نیز این بازار را مدیریت کند و یا به عبارت دیگر راهکارهای خود را باآژمون و خطا نیز پیش ببرد بیش از هفت هشت بار را پیش رو داشت هر چند که در تولید همه چیز مشخص و معادله قابل اندازه گیری و پیش بینی است.
*برای کنترل بازار باید بهای تمام شده تولید کاهش پیدا کند
رحیمی یکی از فعلان قدیمی بازار مرغ در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: تجربه به ما نشان داده است که برای مدیریت قیمت بازار مرغ باید بهای تمام شده در تولید کاهش پیدا کند از این روست که باید قیمت نهاده که بیش از 70 تا 80 درصد قیمت مرغ را تشکیل می دهد، با قیمت پایین تری به دست تولید کننده برسد.
وی افزود: دولت با حمایت از تولید کننده می تواند بازار را مدیریت و کنترل کند؛ البته راهکارهای دیگری نیز در گذشته مورد استفاده قرار می گرفته است که یکی از آن ها واردات بوده و دیگری استفاده از ذخیره ای که در هنگام های فراوانی تولید انجام شده است می تواند بازار را آرام کند.
این فعال بازار ادامه داد: البته یادمان نرود تحت هر شرایط باید بین قیمت تمام شده و قیمتی که تولید کننده عرضه می کند تناسبی باشد چرا که در غیر این صورت شاید در بازه زمانی کمی بازار را مدیریت کردیم اما موجب می شود تولید کننده ما از چرخه حذف شود چرا که متضرر می شود.
بازار درحالی به این شکل پیش می رود که در ماه مبارک رمضان با افزایش تقاضا رو به رو هستیم و همچنین در تولید مرغ بسیاری از تولید کنندگان ترجیح می دهند در فصل گرم سال و خصوصاً در تابستان جوجه ریزی انجام ندهند و کاهش عرضه این شرایط را بیش تر از پیش سخت خواهد کرد که البته این عدم برنامه ریزی دودش به چشم مردم خواهد رفت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.
 


کد مطلب: 449570

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/449570/اقدامی-کنترل-نرخ-مرغ-صورت-نگرفت-قیمت-پایین-نیامد-هیچ-مصوب-افزایش-دادند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com