تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
کد مطلب : ۴۴۸۸۲۸
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: متاسفانه در کشور گفتمان مهارت وجود نداشت و ندارد و کمتر از مهارت حرفی زده می شود؛ اگر رویکردها به سوی مهارت منتج شود شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود.
۰
plusresetminus
گفتمان مهارت در کشور وجود ندارد/تشکیل دپارتمان مشاغل خانگی در مازندران
به گزارش بلاغ، علی اوسط هاشمی در دومین جلسه شورای مهارت  مازندران، اظهار کرد: باید به توسعه پایدار نگاه همه جانبه شود و توسعه بدون انسان و مهارت معنایی ندارد.

هاشمی ادامه داد: متاسفانه در کشور گفتمان مهارت وجود نداشت و ندارد و کمتر از مهارت حرفی زده می شود؛ اگر رویکردها به سوی مهارت منتج شود شاهد رشد و بالندگی جامعه خواهیم بود و اگر اراده و خواست جامعه، توسعه است باید این امر با توانمندی مهارتی همگام شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تصریح کرد: ماندگاری هر فردی در هر نقطه ای ابتدا معیشت با عزت است و دستیابی فرد به رفاهیات عامل اصلی ماندگاری او خواهد بود. در جامعه ایران نرخ بی سوادی کاهش یافت ولی فقط صرف مدرک گرایی صورت گرفت و متاسفانه فقر فرهنگ مهارت آموزی در جامعه و حتی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی موج می زند. باید وزن اجتماعی مهارت را بالا برد و نگاه ها به شغل معطوف شود تا استعدادها و خلاقیت ها رشد کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان داشت: وضع فعلی مهارت در کشور اسفبار است و از طرفی همه به دنبال نیروی کار ماهر هستند، اکنون هیچ نیروی مهارت دیده ای بیکار نیست. سازمان آموزش فنی و حرفه ای همگام با تکنولوژی روز دنیا تغییر نموده است تا بتواند آموزش های مهارتی بر حسب نیار بازار کار ارایه دهد. ویروس کرونا موجب شد کار و مشاغل زیادی حذف شوند که این امر موجب شکل گیری مشاغل جدید شد. باید کار فرهنگی در حوزه مهارت صورت گیرد تا رویکرد و اقبال جامعه به سمت مهارت آموزی رود. امروزه شاهد وجود افرادی با مدارک دانشگاهی بالا هستیم که پس از کسب مدارک دانشگاهی به سمت آموزش های مهارتی روی می آورند تا بتوانند مهارتی را آموزش دیده و برای خود شغل تهیه نمایند. آموزش های فنی و حرفه ای به سوی رشته های نو حرکت نموده تا آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار باشد.

هاشمی تاکید داشت: اگر خواهان رشد و بالندگی مهارت و مهارت آموزی هستیم باید همه کمک نمایند تا آموزش های فنی و مهارتی ارتقاء یابد. باید افکار نو و جدید را به جامعه تزریق نمود و به انسان ها کرامت و ارزش داد و نگاه ها را به مهارت عوض کرد. در این سازمان دیگر آموزش عرضه محوری نخواهد بود بلکه در فرآیند جدید متناسب با نیاز بازار کار به سوی تقاضا محوری است. باید در زمینه مهارت آموزی به اجماع ملی رسید و از آنجایی که مدارک این سازمان دارای اعتبار جهانی است باید به آن ارج نهاد و توجه ویژه نمود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بیان کرد: آموزش های مهارتی با توجه به نیاز سرزمینی و منطبق با نیاز بازار کار هر منطقه متفاوت خواهد بود و یکی از راههای  برون رفت از معضل بیکاری در جامعه توجه به زنان و مشاغل خانگی آنان است که باید در این زمینه گامی اساسی برداشت، لذا به صورت پایلوت در این استان دپارتمان مشاغل خانگی یا مرکز تخصصی مشاغل خانگی تشکیل خواهد شد تا نرخ بیکاری بانوان کاهش یابد و همچنین با توجه به اینکه در مازندران جنگل وجود دارد، مرکز تخصصی آموزش چوب ایران در این استان تشکل می گردد.

وی در پایان با اشاره به اشکالاتی که در امر آموزش مهارتی وجود دارد به اجرای جزیره ای آن توسط دستگاه های دولتی دیگر اشاره نمود و تقاضا کرد جهت رعایت حق شهروندی و کسب مهارت، آموزش مهارتی افراد از طریق سازمان آموزش فنی و حرفه ای صورت گیرد و یا مدرک آنان توسط این سازمان صادر شود. برای فرهنگ سازی مهارت نیاز به حرکت جهادی است. نیروی شاغل نیاز به مهارت روز دارد و برای تحقق این امر شرکت شهرک های صنعتی از ظرفیت آموزش فنی و حرفه ای استفاده نماید. همچنین ارتقای سطح کیفی خدمات در استان ضروری است، لذا ضروری به نظر می رسد تا مرکز تخصصی خدمات و گردشگری در مازندران ایجاد شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰