تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
کد مطلب : ۴۴۸۸۰۸
روزنامه سازندگی در یادداشتی به قلم احمد نقیب زاده (عضو شورای مرکزی کارگزاران) گفت: اینکه برخی تحلیل می‌کنند بین بایدن و ترامپ تفاوت جدی وجود ندارد، نگاهی اشتباه است.
۰
plusresetminus
بایدن را طوری بزک می‌کنیم که به عقل خود آمریکایی‌ها هم نرسد!

به گزارش بلاغ، در ادامه این مطلب آمده است: تفاوت‌ها به‌صورت جدی مشهود است.... تماس تلفنی بایدن با نتانیاهو یک ماه پس از شروع کار در کاخ سفید [یکی از این تفاوت‌هاست چراکه] ترامپ در آغاز به کار، در همان روز نخست با نتانیاهو تماس تلفنی برقرار کرد. مورد دیگر اعلام رسمی دولت آمریکا درباره پایان حمایت از جنگ یمن و تلاش برای یافتن و تسلط راه‌حل‌های دیپلماتیک این بحران است.

نقیب زاده به مورد دیگر اشاره کرده و آورده است: این تصمیم را در کنار انتشار گزارش محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی در مورد نقش بن سلمان (ولیعهد سعودی) در قتل خاشقچی باید ارزیابی کرد. بایدن تصمیم دارد تا با این مدل جدید رفتار در منطقه پیام روشنی را مخابره کند؛ پیامی که تأکید دارد اگرچه ممکن است حمله نظامی به سوریه صورت بگیرد اما به‌طور حتم قرار نیست با دشمنان ایران روابط بسیار نزدیکی ایجاد شود.... مجموعه رفتارهای بایدن در قبال بن سلمان و نتانیاهو پیام‌های روشنی دارد؛ پیام‌های روشنی که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا انتظار دارد شنیده و روی آن فکر شود.

شایان‌ذکر است که نویسنده به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که چرا علیرغم اعلام آمریکا درباره پایان حمایت از جنگ یمن، این جنگ هنوز تمام نشده است؟ همچنین این سؤال که مگر جنگ یمن در دوره اوباما (دوره‌ای که ازقضا همین آقای بایدن معاون اول آن بوده) آغاز نشده است؟
سازندگی و نویسنده مطلب همچنین به این مسئله اشاره نکرده که انتشار گزارش درباره قتل خاشقچی، به تحریم و یا محاکمه بن سلمان منجر نشده و فقط نمایش ظاهری و ریاکارانه از دیپلماسی است. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که مدعیان اصلاحات گویا از آخرین اظهارات مقامات آمریکایی در این رابطه بی‌خبر هستند. همین دوشنبه بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: «هدف از گزارش اطلاعاتی قتل خاشقچی، اصلاح روابط با ریاض است، نه تحریم» و «ما بر سران کشورهایی که با آنها اختلاف‌نظر یا مشکل داریم، تحریم اعمال نمی‌کنیم... اگر روابط ما اصلاح شود، بیشترین نفوذ و تأثیر را بر روابط با عربستان سعودی خواهیم داشت.»

وی افزود: همتای رئیس‌جمهور (بایدن) در عربستان سعودی، ملک سلمان است و ما بر این مبنا تعامل می‌کنیم. همتای وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی نیز شاهزاده محمد بن‌سلمان است.
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم روز دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه پنتاگون گفت: «روابط سیاسی ما با ریاض در مقایسه با دولت قبلی تغییری نخواهد کرد» چراکه «روابط نظامی ما با سعودی‌ها مستحکم بوده و مستحکم باقی خواهد ماند» همچنین «سعودی‌ها هم‌پیمان راهبردی برای ما بوده و هماهنگی نظامی با این کشور ادامه دارد.»

از طرفی دیگر مدعیان اصلاحات به مواضع آمریکایی‌ها (بلینکن و سخنگویان کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا) علیه ایران مبنی بر باقی ماندن تحریم‌ها، فشارها علیه انصارالله یمن و حمله جنگنده‌های آمریکایی به مرز عراق و سوریه و اظهارنظر تهدیدآمیز بایدن (مبنی بر اینکه ایرانی‌ها مراقب خود باشند!» هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند و اساساً نمی‌خواهند واقعیات را ببینند!
توجیهات مدعیان اصلاحات که تعجب اتاق فکر آمریکایی‌ها را هم برمی‌انگیزد و حتی به عقل آنها هم نمی‌رسد حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان، این روزها بر حقیقت چشم بسته و صرفاً دنبال بزک کردن بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا هستند!

ترامپ، دیپلماسی فعال نداشت اما بایدن دارد
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: دولت «جوبایدن» با گذشت یک ماه و چند روز از استقرار خود اما به نظر می‌رسد در همان مسیری گام برمی‌دارد که ترامپ برای او فراهم آورده است. بایدن اگرچه بازگشت به برجام را به‌عنوان تعهدی انتخاباتی در دستور کار خود قرار‌داده ولی این بازگشت را بر اساس تابلوی راهنمایی دنبال می‌کند که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در شرایط دوازده‌گانه‌اش تعیین کرده بود. تفاوت سیاست دولت‌های اکنون و سابق آمریکا، دیپلماسی فعالی است که دولت ترامپ فاقد آن بود. بایدن با بازگشت به رویکرد مشارکتی با متحدان خود در جامعه جهانی و به‌ویژه اروپا، درصدد اجماع‌‌سازی مقابل ایران است. به نظر می‌رسد در این کار نیز با مانع قابل‌توجهی رو‌به‌رو نخواهد بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اوایل ماه جاری در مصاحبه با پرس تی وی گفت: هیچ‌چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند.

آمریکایی‌ها یکسری پالس‌های مثبت هم
به ایران داده‌اند

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «رفتارهای متناقض آمریکای بایدن» نوشت: «بااینکه رئیس‌جمهور آمریکا اعلام پایبندی به توافق برجام را اعلام نموده اما تا اینجا برگشتی در کار نبوده است. آمریکایی‌ها باید ابتدا به برجام برگردند و چنانچه حرفی دارند در چارچوب برجام بیان شود. درعین‌حال آمریکایی‌ها یکسری پالس‌های مثبت هم به ایران داده‌اند مثل موافقت با آزادکردن دارایی‌های ایران در کره و اعلام آمادگی مقامات عراقی در پرداخت بدهی‌های خود به ایران در همین راستاست. اما درمجموع آمریکا فعلاً تا اینجای کار گام عملی برنداشته که خیلی چشمگیر باشد و برای برگشت آمریکا به برجام کفایت نمی‌کند».

ارگان دولت: بایدن به دنبال اجماع بین‌المللی علیه ایران است
در حالی که مدعیان اصلاحات در حال بزک بایدن هستند، روزنامه دولت دیروز طی مطلبی نوشت: «سیاست آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران را می‌توان از دو دیدگاه ارزیابی کرد. یک سطح استراتژیک است به این معنا که جو بایدن قصد دارد یک اجماع بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به وجود آورد. در روزهای گذشته فعالیت‌های دیپلماتیک از سوی آمریکایی‌ها گواه بر این ادعا است. از اظهارنظرهای سیاسی رئیس‌جمهوری آمریکا و وزارت خارجه این کشور گرفته تا دیدوبازدیدهای مختلف با کشورهای دیگر درباره بررسی پرونده هسته‌ای ایران. برداشت از این استراتژی این است که بایدن صرف‌نظر از برجام موجود در پی دستیابی به اهداف دیگری هم هست همان‌که از آن به‌عنوان برجام کامل‌تر یا قوی‌تر یاد می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران هم بارها تأکید کرده که حاضر به تغییراتی در برجام موجود نیست.»

آمریکا سیاست هویج و چماق را
علیه ایران دنبال می‌کند

ارگان دولت افزود: «سطح دو ارزیابی از تلاش‌های اخیر و مشخصاً تدوین پیش‌نویس قطعنامه در شورای حکام که البته با مخالفت صریح روسیه هم روبه‌رو شده، سطح تاکتیک است. به این معنا که آمریکایی‌ها می‌خواهند هزینه بازگشت خود به برجام را کاهش دهند و در مقابل هزینه‌ها برای اجرای برجام از سوی ایران را افزایش دهند. به‌نوعی در این بخش به دنبال سیاست هویج و چماق هستند. اظهارنظرهای دیپلماتیک ناظر بر برگشت آمریکا به برجام و برخی اقدامات مثل لغو طرح اسنپ بک و از میان برداشتن محدودیت‌های دیپلماتیک برای نمایندگی ایران در نیویورک و همچنین چینش تیم سیاست خارجی شامل افرادی که نظر مساعدی نسبت به توافق هسته‌ای دارند نشانه‌هایی ناظر بر هویج است و در مقابل برخی اقدامات و رفتارها و مواضع ناظر بر رویکرد چماق است. چنانکه حمله نیروهای آمریکایی به شرق سوریه و اعلام بایدن مبنی بر اینکه پیامی به ایران بوده و همچنین تلاش برای برگزاری نشست یادشده شورای حکام و صدور قطعنامه علیه ایران را می‌توان نشانه‌های آن دانست.»

دروغ‌گویی دوباره مدعیان اصلاحات؛
در مجلس یازدهم، کاندیدا نداشتیم!

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه همدلی گفته است: «اولین چالشی که دولت آقای روحانی در سال 99 با آن مواجه شد، روی کار آمدن مجلس یازدهم بود. این مجلس با کمترین وزن اجتماعی انتخاب شد، عملاً مجلسی یکدست بود که به علت حذف کاندیداهای اصلاح‌طلب تشکیل شده بود. این امر حکایت از هجمه سنگین به دولت داشت.»
شایان‌ذکر است که مدعیان اصلاحات در انتخابات اخیر مجلس (اسفند 98) با چندین لیست مانند «ائتلاف اصلاح‌طلبان حامی دولت»، «یاران اصلاحات»، «یاران‌هاشمی»، «لیست ائتلاف برای ایران» و.... و سرلیستی چهره‌هایی چون مجید انصاری، مصطفی کواکبیان، علیرضا محجوب و... وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و درنهایت با عدم اقبال مردم، از راه یافتن به خانه ملت بازماندند.

تحریف گزارش کیهان در روزنامه زنجیره‌ای
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود بار دیگر به کار زشت و غیراخلاقی تحریف روی آورد و هم‌صدا با رژیم صهیونیستی و اروپا به متهم کردن روزنامه کیهان روی آوردند. نکته دیگر خوش‌خیالی بیش‌ازاندازه طیف اصلاح‌طلب است که حتی از یک عطسه بایدن تعبیر به اراده آمریکا برای احیای برجام و تغییر رفتار آمریکا می‌کنند.
در ابتدای این نوشتار می‌خوانیم: «رد پیشنهاد جلسه 1+5 با ابتکار اروپا و موافقت آمریکا برای حضور در این نشست، بار دیگر «احیای برجام»[!!] با دست‌انداز جدیدی [!!] روبه‌رو شده است. واکنش بسیار تند نمایندگان و به‌ویژه رئیس‌مجلس و ارجاع موضوع به قوه قضائیه، پس از سخنان مقام معظم رهبری فروکش کرد. این تحول در شرایطی صورت گرفت که حتی برای یک تحلیلگر عادی سیاسی نیز مشخص بود دولت و سازمان انرژی اتمی بدون کسب مجوز، امکان ورود به این موضوع و توافق با یک مرجع بین‌المللی را ندارند.» [!!]
نکته قابل‌تأمل و تأسف‌برانگیز این است که این روزنامه مدعی شده رد پیشنهاد حضور آمریکا دوباره در قالب 5+1 و گفت‌وگو با ایران دست‌اندازی در مسیر احیای برجام شد. اصلاح‌طلبان گویا فراموش کرده‌اند که آمریکا چقدر راحت با خروج از برجام این‌همه تحریم و فشار را بر ایران تحمیل کرد. حالا هم حرف ایران این است که درباره برجام مذاکره شده و به توافق رسیده‌ایم. به‌راستی مذاکره دوباره برای چیست؟ اگر غرب اراده‌ای برای احیای برجام دارد راهش عمل به تعهداتشان است و نه مذاکره. اما طیف اصلاح‌طلب بار دیگر می‌خواهند در خوش‌خدمتی به آمریکا کشورمان را در دور باطل مذاکراتی قرار دهند که هیچ نتیجه‌ای جز وقت‌کشی ندارد. در این وقت‌کشی (غرب ادعا خواهد کرد چون هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم) همچنان شرایط مانند امروز خواهد بود و اما از آن سمت آنها خواهند خواست که ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را تا حصول نتیجه از مذاکرات به حالت تعلیق درآورد.
نکته دیگر این است که نوشتار شرق چنان می‌گوید محال است بدون کسب مجوز توافق با یک مرجع بین‌المللی محال است که انگارنه‌انگار برای مواردی مانند سند 2030 بدون کسب مجوز اقدام شد.
در بخش دیگر این نوشتار در باب مهربانی! بایدن از دید اصلاح‌طلبان آمده: «گفته شده است متعاقب حمله راکتی به پایگاه آمریکا در اربیل، پنتاگون چند هدف بزرگ‌تر را به‌عنوان گزینه احتمالی پیش‌روی جو بایدن قرار‌داده بود، اما رئیس‌جمهوری آمریکا درنهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد.»
حتماً به خاطر دارید که از اوباما هم چهره اوبامای مؤدب و مهربان ساخته بودند.
در بخش دیگر این سرمقاله به مطلب کیهان اشاره شده و ضمن تحریف نوشته کیهان آمده است: «نکته عجیب، واکنش یکی از روزنامه‌های کشور به این حادثه است که مهر تأییدی بر ادعای مضحک مقامات اسرائیلی و به بیان بهتر بازی در زمین دشمن است. این روزنامه با طرح تبدیل‌شدن اسرائیل به هدفی مشروع و ادعای حرفه‌ای‌بودن این انفجار و طرح احتمال جاسوسی این کشتی در خلیج‌فارس نوشت: «اقدامات محور مقاومت در سوریه و عراق در کنار پیشروی‌های سریع انقلابیون یمن در مأرب و این روزها حمله به کشتی جنگی رژیم صهیونیستی که در پوشش کشتی باربری و با پرچم کشوری دیگر در حال تردد بود، نشان می‌دهد اینکه می‌گویند دوران بزن‌دررو گذشته، حرف دقیقی است». این‌گونه ادعاهای غیرموجه و تحریک‌آمیز در کنار ابتکار شیطانی نتانیاهو در طرح «اتحاد چهار کشور علیه ایران»، موضوعی قابل‌تأمل است.»
روزنامه شرق هم‌صدا با رژیم صهیونیستی و رسانه‌های اروپا به این اقدام زشت و غیراخلاقی روی آورده است و با حذف بخشی از مطلب کیهان خواسته تا از آن مصادره به مطلوب نماید. کیهان در نوشتار خود آورده بود که کشتی صهیونیستی هدف «مشروع برای مقاومت» بدل شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما