تاریخ انتشارسه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۴۸۷۹۰
عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: مجاورت و برخورد با افراد مشکوک و بیمار یکی از راه‌های انتقال کروناست، به همین دلیل زدن ماسک از «خانه تا خانه» توصیه می‌شود
۰
plusresetminus
کرونا در کمین خریداران نوروزی/ دکتر مردانی: زدن ماسک از «خانه تا خانه» جدی است
به گزارش بلاغ،باید این میهمان ناخوانده را جدی گرفت، در غیر این صورت بهار شهر به خزان جان‌ها پیوند می‌خورد و آمار تلفات ناشی از این ویروس منحوس سیر صعودی به خود گرفته و رقمی بسیار بالاتر از ۶۰ هزار فوتی را به خود اختصاص می‌دهد.
 
آنطور که هم‌اکنون در سطح شهر و از رفت‌و‌آمد مردم در بازار برای خریدهای عیدانه پیداست، نباید چندان دلخوش به روزهایی با رنگ سفید و آبی روی نقشه جغرافیای کرونا در کشور باشیم. گویی مردم به کرونا عادت کرده‌اند و هنوز به این باور نرسیده‌اند که کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، می‌تواند راه بی‌بازگشتی را پیش روی آنان قرار دهد.

هم‌اکنون بسیاری از بازارها و مراکز خرید در شهر تهران مملو از جمعیت است و این نگرانی جدی را ایجاد می‌کند که آیا می‌توانیم در این شرایط مانعی جلوی پیشرفت سرایت کرونا ایجاد کنیم؟ یقینا باید حضور مردم در مراکز خرید در این شرایط کرونایی مدیریت‌شده باشد.
 
در همین رابطه، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

زدن ماسک از «خانه تا خانه» جدی است

- یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس کرونا، مجاورت و برخورد با افراد مشکوک و بیمار است. برای همین زدن ماسک از خانه تا خانه توصیه می‌شود.

- مردم اگر به مرکز خریدی وارد می‌شوند و می‌بینند آنجا شلوغ است، وارد نشوند. توصیه می‌کنم در این شرایط از مراکز خریدی که جمعیت کمتری در آن حضور دارند استفاده شود، چرا که اگر یک نفر در بین آن جمعیت بیمار باشد می‌تواند دیگران را نیز درگیر بیماری کند.

فرد مبتلا در مترو و اتوبوس تا ۵۰ برابر بیشتر دیگران را مبتلا می‌کند

- قاعدتا جهت خریدهای نوروزی بخشی از مردم از شبکه حمل‌و‌نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند.

- اگر حین استفاده از این وسایل مردم دیدند کسی عطسه یا سرفه می‌کند، سریعا وی را به خارج از وسیله نقلیه هدایت کنند.

- ثابت شده اگر فرد آلوده‌ای وارد مترو و اتوبوس شود و بلند بلند صحبت کند، تا ۵۰ برابر بیشتر می‌تواند دیگران را به ویروس کرونا مبتلا کند.

- ضروری است تا حد امکان حتی افرادی که فکر می‌کنند از سلامت کامل برخوردارند در وسایل نقلیه عمومی از صحبت کردن خودداری کنند.

- از کسانی که علائم بیماری از جمله سرما‌خوردگی یا تب و سرفه دارند، خواستارم منصفانه رفتار کرده و در مراکز خرید حضور پیدا نکنند.

برای انتقال کرونا تنها ۱۵ دقیقه لازم است

- برای اینکه بیماری کرونا انتقال یابد و فردی به این بیماری مبتلا شود تنها ۱۵ دقیقه لازم است، بنابراین از مردم خواهش می‌کنم ماسک بزنند و فاصله ۱/۵ متر از یکدیگر را رعایت کنند.

- مردم برای تهیه مایحتاج خود به ده‌ها مغازه سر نزنند و سریع خرید خود را انجام داده و مراکز تجمعی را ترک کنند.

انتقال کرونا از غذا و وسایل تقریبا نزدیک به صفر است

- بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، انتقال کرونا از غذا و وسایل تقریبا نزدیک به صفر است.

- برای مثال مردم برای شست‌وشوی سبزی خوردنی از حجم بالایی الکل استفاده می‌کردند یا دائما دستکش در دست داشتند ولی هم‌اکنون خبر جدید این است که هیچ‌کدام از اینها راه انتقال کرونا محسوب نمی‌شود.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲