ایران آب پاکی را روی دست فریبکارانه آمریکا ریخت؛

نه بزرگ ایران به خدعه‌گری آمریکا

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
کد مطلب : ۴۴۸۷۸۲
یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت: ایران پیشنهاد اروپا برای گفت‌وگو با آمریکا را رد کرده است.
۰
plusresetminus
نه بزرگ ایران به خدعه‌گری آمریکا

به گزارش بلاغ، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.

این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است که اقدام ایران تلاشی برای بدست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی باشد و این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

همچنین ولی نصر مشاور باراک اوباما در این‌باره اظهار داشت: «گزارش‌ها حاکی از آن هست که ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای با اروپا وآمریکا را رد کرده است.  دلایل اینکه ایران نمی‌خواهد به جلسه‌ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی‌خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند.  این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می‌خواست.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یکشنبه شب در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

خطیب زاده تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است.

لغو تحریم‌ها نیازی به مذاکره ندارد
خطیب‌زاده همچنین صبح دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه هیچ تغییری در سیاست ضدایرانی آمریکا مبنی بر فشار حداکثری، اتفاق نیفتاده است، گفت: آمریکا بازگشت به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است و اروپایی‌ها هم همچنان ذیل نقض تعهدات برجامی‌شان به سر می‌برند.

وی افزود: پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا برای برپایی نشستی غیر رسمی به تهران رسیده بود، این پیشنهاد زمان خاصی نداشت و ما نظرمان را درخصوص این پیشنهاد قبلاً هم گفته بودیم که مسیر، مسیر روشنی است و آمریکا اگر می‌خواهد در میز برجام جایی داشته باشد باید تعهد خود را به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کند و تحریم‌ها را بردارد. این مسیر نیازی به بده‌بستان و مذاکره ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: دولت جدید آمریکا متاسفانه دنبال این است که مسیری که ترامپ طی ۴ سال نتوانست به جایی برساند، را با چندجانبه‌گرایی منفی به پیش ببرد.

اقدام در مقابل اقدام
خطیب زاده افزود: ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می‌دهیم. اگر رفتار متفاوتی را از طرف مقابل ببینیم، پاسخ ما هم متناسب خواهد بود. شرکای اروپایی بخاطر داشته باشند که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می‌دهد. زبان اتهام زنی و تهدید، زبانی نیست که درمقابل جمهوری اسلامی ایران کارگر باشد.

علیرغم  اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. تروئیکای اروپا علیرغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد و پیش از آن نیز غنی‌سازی 20 درصد در فردو را آغاز کرد.

دولت بایدن پس از ورود به کاخ سفید همچنان به ادامه رویکرد دولت ترامپ ادامه داده و در حالی که واشنگتن از برجام خارج شده، در پیشنهادی فریبکارانه اعلام کرده که نخست ایران باید به تعهدات خود تحت توافق برجام پایبند باشد و پس از آن این کشور به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت.

گستاخی آمریکا و اروپا
به دنبال پاسخ شبانگاه یکشنبه ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا  در مذاکره با آمریکا و رد آن از سوی تهران، یک مقام ارشد آمریکایی به صراحت گفت که لزومی برای انجام کاری برای آوردن ایران به میز مذاکره نیست.

به نوشته روزنامه «فایننشال تایمز» چاپ لندن، یک مقام ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: فکر نمی‌کنیم که باید برای بازگرداندن ایران به میز  مذاکرات حرکتی انجام دهیم.  یک دیپلمات اروپایی نیز با ابراز ناامیدی عمیق از تصمیم ایران در رد گفت‌وگو با آمریکا گفت: فکر می‌کنم این مسئله خیلی جدی است. تعهدات آمریکا و اروپا در برجام کاملا مشخص است و این مسئله هیچ نیازی به مذاکره و گفت‌و‌گو ندارد.

وعده بَدان و ‌اشرار
رهبر معظم انقلاب- 29 بهمن 99- فرمودند:«درباره برجام، حرف‌ها و وعده‌هایی گفته می‌شود ولی ما حرف و وعده‌ خوب که نقض و بر ضدّ آن عمل شود، زیاد شنیدیم بنابراین حرف و وعده فایده ندارد و این بار فقط عمل، مهم است. اگر عملِ طرف مقابل را ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد و این بار، جمهوری اسلامی با حرف و وعده قانع نخواهد شد».

رهبر معظم انقلاب همچنین- 26 آذر 99- در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و خانواده آن شهید فرمودند:«به دشمن اعتماد نکنید، این توصیه‌ قطعی من است. به دشمن اعتماد نکنید. برای مسیر رفع مشکلات مردم، برای درست شدن آینده‌ کشور به وعده‌ این و آن اعتماد نکنید، این توصیه‌ به مسئولین است. این وعده‌ها وعده‌ خوبان نیست؛ وعده بَدان و‌اشرار است امّا آن هم از هر صدتایش یکی وفا نکند! دشمنی‌ها را از یاد نبرید. دشمنی کردند. دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. [البتّه] این فقط مال ترامپ نیست که حالا مثلاً فرض کنید چون ترامپ رفت، بگویند تمام شد؛ نه، آمریکای اوباما هم با شما بدی کرد، با ملّت ایران بدی کرد و سه کشور اروپایی هم همین جور. این سه کشور اروپایی نهایت بدعملی را انجام دادند و لئامت را و دورویی و نفاق را در مقابل ملّت ایران نشان دادند».
هیچ چیز تغییر نکرده است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در هفته‌های گذشته در مصاحبه با شبکه «پرس تی وی» گفت: «بایدن سیاست ترامپ را دنبال می‌کند...هیچ چیز تغییر نکرده است، بایدن مدعی شد که سیاست فشار حداکثری ترامپ، شکست حداکثری بوده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم اخیراً تأکید کرد که آن سیاست شکست خورده است اما عملاً آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم، فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است».

دست رد ایران به پیشنهاد فریبکارانه
آمریکا و تروئیکای اروپا در پی آن هستند تا با وعده سرِخرمن رفع تحریم‌ها، خسارت محض برجام را به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان تعمیم دهند.

واقعیت این است که تدبیر دقیق و حکیمانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر «لغو همه تحریم‌ها، شرط بازگشت آمریکا به برجام» و در ادامه، تصویب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» توسط مجلس و باز هم در ادامه تصمیم به غنی‌سازی 20 درصد در فردو و پس از آن، لغو اجرای پروتکل الحاقی در 5 اسفند در چارچوب قانون مذکور و مقاومت جانانه ایران، دشمن را به عقب‌نشینی و دست و پا زدن واداشته است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲