تاریخ انتشارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۴۴۸۷۲۴
رئیس دفتر رئیس جمهوری در حالی گفت دولت نرخ دلار را گران کرد تا هزینه‌های خودش را در جنگ اقتصادی تامین کند که بارها این گزاره را رد کرده بود؛ اما این سخنان نشان داد گرانی دلار و آب کردن سرمایه مردم در بورس، کار دولت بود؛ آن هم برای جبران بی‌تدبیری از جیب مردم!
۰
plusresetminus
گرانی عمدی دلار؛ آیا آب‌کردن سرمایه مردم کار دولت بود؟/ جبران بی‌تدبیری از جیب ملت
به گزارش بلاغ،  «دلار را گران کردیم تا کشور را اداره کنیم!»؛ این جمله مفهوم سخنان محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری است.

واعظی شامگاه پنجشنبه، ۷ اسفند ماه سالجاری در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، با بیان اینکه طی سه سال گذشته کشور با یک جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو بود، گفت: باید ارزی که صادرکنندگان کالا با آن صادر می‌کردند را به بانک مرکزی باز می گرداندیم تا کالای اساسی برای سفره های مردم می‌خریدیم.

وی افزود: روزهایی را پشت سر گذاشتیم که زیر ۱۰۰ هزار بشکه فروش نفت داشتیم و نمی‌توانستیم حتی پول آن را جابجا کنیم، با این وجود ناچار بودیم فضایی را در کشور ایجاد کنیم که کمبود کالایی نداشته باشیم تا دشمن از این فضا سوء استفاده نکند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ادامه داد: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.

واعظی با تاکید بر اینکه خوشبختانه شرایط در حال تغییر است، گفت: اگرچه تحریم ها کاهش نیافته، اما اکنون فروش و صادرات نفت در کشور روان شده و امیدواریم این شرایط را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: کشور زمانی که نیاز به ارز دارد یا باید از کشور خارجی استقراض کند و یا از صادرکنندگان یا تولیدکنندگان، که انتخاب ما شما بودید، ارز بگیرد.

به گزارش راه دانا؛ این سخنان نشان می‌دهد که دولت به جای تدبیر از گزینه‌های آسان‌تری همچون دست کردن در جیب مردم با افزایش نرخ دلار و رشد نرخ تورم، را انتخاب کرده است؛ امروز هم فقط به دنبال فروش نفت است تا با دلارهای نفتی کشور را اداره کنند و توجهی به حل مشکلات که بخش عمده‌ای از داخلی و به سبب بخشنامه‌ها و تصمیمات غیرکارشناسی است، بپردازند.

 
توضیحات اضافه در دقیقه نود
هر چند رئیس دفتر رییس جمهور روز گذشته بعد از سخنان خود با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، ضمن تکذیب آن اعلام کرد: عامل افزایش نرخ ارز تحریم‌هاست و منظورم این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت، کشور را اداره کرد. هیچ‎گاه به دنبال گرانی ارز نبودیم.
 
وی در این یادداشت نوشت: در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان،‌ بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است.
 
واعظی نوشت:‌ آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت.
 
او تاکید کرد: بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع،‌ نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ی تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ی دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است.
 
رئیس دفتر رییس جمهور افزود: بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آنچنانکه در آینده‌ی نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.
 
 
واکنش بانک مرکزی به سخنان رئیس دفتر رئیس‌جمهور

حساب توئیتری بانک مرکزی به سخنان واعظی واکنش نشان داد و در توییتی نوشت: «برای جلوگیری از سوء استفاده و سوءبرداشت از صحبت‌های مسئولین محترم، شایسته است که اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی وارزی به بانک مرکزی واگذار شود».

 

واکنش همتی به سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی هم در واکنش به سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور، با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: بانک مرکزی همچنان اعتقاد راسخ دارد، نرخ ارز باید توسط ساز و کار بازار و مستقل از سیاست‌های مالی و بودجه‌ای تعیین شود و انتظار دارد که با تصحیح انتظارات و تخیله اثر شوک‌های سیاسی، نرخ ارز در مسیر اصلاح توسط ساز و کار بازار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: بارها گفته‌ام، تقویت ارزش پول ملی، مهمترین دغدغه بانک مرکزی است و تا به حال نیز تمام تلاش خود را علیرغم برخی مرارت‌ها، به کار بردم تا نیازهای بودجه‌ای دولت نتواند در این مسیر خدشه زیادی وارد کند. (اینجا را بخوانید)

 

از اظهار نظرها تا اعترافات رئیس دفتر

سخنان واعظی درباره نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار در حالی بیان شد که او در مورد وضعیت بورس هم اظهار نظرهایی عجیبی داشت و عنوان کرده بوده کف ریزش شاخص بورس یک میلون و 600 الی یک میلیون و 700 هزار واحد است و دوباره در مسیر طبیعی خود به بالا می‌رود.

هر چند آقای واعظی از گران شدن نرخ دلار برای تامین هزینه‌ها و اداره کشور سخن گفت و بعد از یک شب آن را تکذیب کرد اما کارشناسان نقش و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی را عامل افزایش نرخ دلار در سال‌جاری می‌دانند که کشور را در کمتر از دو سال با دو جهش ارزی مواجه کرد.
سخنان آقای واعظی در حالی بیان شد که دولت و بانک مرکزی بارها بخصوص در مرداد ماه امسال اعلام کردند که به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نیستند اما حالا رئیس دفتر رئیس جمهور اعتراف کرد که افزایش قیمت دلار تا ۲۷ هزار تومان به دلیل اداره کشور بود و دولت این کار را برای از بین بردن فشار دشمنان انجام داده است.
 
 
کاهش ۶۶ درصدی ازش پول ملی و افزایش گرانی‌ها
 
نرخ دلار ابتدای امسال حدود ۱۵ هزار تومان بود که حتی تا ۳۲ هزار تومان هم پیش رفت و امروز در محدود ۲۵ هزار تومان قرار دارد؛ این نشان می‌دهد ارز پول ملی کشورمان بیش از ۶۶ درصد در سال جاری تا کنون افت داشته است؛ دلیل آن هم تامین هزینه‌های دولت برای مبارزه در جنگ اقتصادی است.
 
براساس این گزارش، بیش از ۸۵ درصد واردات کشور کالاهای سرمایه‌ای و مواد اولیه است و افزایش نرخ ارز در قیمت آن و سپس قیمت تمام شده کالا اثر مستقیم دارد؛ این یعنی کالا با قیمت بیشتری (گران‌تر) به دست مردم خواهد رسید.
 
به گزارش دانا، پس از جهش ارزش سال ۹۷، شاهد افزایش نرخ تورم بودیم و این روند تا پایان نیمه نخست گذشته ادامه داشت اما از مهر ماه سال گذشته هر چند کُند ولی نزولی شد تا مهرداد ماه امسال نرخ رشد تورم کاهشی بود اما در سال جاری با افزایش نرخ ارز، نرخ تورم با افزایش همراه شد به طوری که نرخ رشد تورم سالانه در بهمن ماه امسال با ٢ درصد افزایش نسبت به دی ماه برای خانوارهای کشور به ٣٤,٢ درصد و نرخ تورم نقطه‌ای هم به ٤٨,٢ درصد رسید؛ یعنی خانوارهای به طور میانگین ٤٨.٢ درصد بیشتر از بهمن سال گذشته هزینه پرداخت کردند.
 
نرخ تورم نقطه‌ای «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ٦.٩ واحد درصدی عدد ٦٦.٨ درصد را ثبت کرد؛ نشان می‌دهد که خانوارها برای هزینه‌های ضروری مانند خوراکی‌ها بیش حدود ۶۷ درصد بیشتر هزینه پرداخت کردند و بخش عمده‌ای از هزینه‌های دهک‌های پایین و متوسط جامعه را خوراکی‌ها تشکیل می‌دهند.
 
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش حجم نقدینگی، افزایش قیمت دلار، افزایش تورم انتظاری و افزایش تقاضای برای برخی از اقلام دلایل افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری عنوان شده‌است.
 
 
بانک مرکزی در هدف گذاری نرخ تورم شکست خورد/ رشد قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟
 
افزایش قیمت ارز باعث افزایش نرخ رشد تورم شده و این اثر مستقیم در سفره و معیشت مردم داشته است؛ به نوعی دولت هزینه‌هایش و هزینه‌های جنگ اقتصادی را با افزایش نرخ تورم از جیب مردم تامین کرده در حالی که هیچ اقدامی برای اصلاح بودجه و انضباط مالی و صرفه جویی انجام نداده است؛ موضوع تلخ اینکه آقای واعظی مدعی شدن این گران کردن نرخ ارز از بین بدون فشار دشمن بوده اما با بی‌تدبیری در افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها باعث ناراضی شدن مردم شده‌اند یعنی همان هدف دشمن است.
 
وضعیت بغض رنج بورس هم ناشی از تصمیمات دولت برای تامین کسری بودجه است؛ روزی از مردم دعوت کردند و بورس با حمایت‌ها باعث رشد حبابی بورس شدند و تامین مالی خودشان را انجام دادند و سپس آن را رها کردند که سرمایه‌های مردم از بین رفت؛ حتی این روزها که بورس همچنان روند ریزشی دارد؛ با فروش اوراق تقاضا را در آن بشدت کاهش دادند و رکود را در آن حاکم کردند.
 
فقط در بازار بورس اوراق بهادار تهران را بررسی می‌کنیم که امروز ارزش روز آن حدود ۳۱۴۸ هزار میلیارد تومان است، این عدد نسبت به روز ۱۹ مرداد ماه امسال (۷۷۷۷ هزار میلیارد تومان) ۶۰ درصد کاهش داشته است؛ یعنی بیش از ۴۵۹۳ هزار میلیارد تومان از دارایی مردم در فقط در بورس تهران (بجز فرابورس) دود شده است و دولت خودش را پاسخگو نمی‌داند و این فقط برای تامین منابع مبارزه با جنگ اقتصادی است که این مبارزه نتوانست مانع کوچک شدن سفره مردم شود.
 
انتهای پیام/

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما