کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رویترز: در صورت اتخاذ موضع ضدایرانی در شورای حکام ایران به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد

9 اسفند 1399 ساعت 0:08


به گزارش بلاغ، خبرگزاری رویترز مدعی شد به نامه‌ای دست یافته که در آن ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس پایان می‌دهد.
خبرگزاری «رویترز» از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که ایران در آن تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ضد ایرانی واشنگتن در جلسه آتی این نهاد که قرار است با تمرکز بر موضوع ایران از روز دوشنبه آغاز به کار کند، حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد.
 رویترز در این خصوص ادعا کرد: ایران تهدید کرده به توافق با دیدبان هسته‌ای سازمان ملل که در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به دست آمد، در صورتی که شورای حکام آژانس از تلاش تحت هدایت آمریکا برای انتقاد از ایران حمایت کند، پایان خواهد داد.
طبق این گزارش، ایران در این نامه که برای کشورهای دیگر فرستاده، گفته چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک ۲۱ فوریه (سوم اسفند) تلقی می‌کند.
به نوشته رویترز، ایران در این نامه افزوده حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد.
بر اساس این گزارش، ایران همچنین در نامه مورد اشاره رویترز گفته که فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا برنامه‌های خود را برای تصویب قطعنامه در جلسه شورای حکام فاش کرده‌اند.
رویترز نوشت آمریکا در نامه خود به اعضای شورای حکام پیش از جلسه آتی که آن هم به دست این خبرگزاری رسیده، اعلام کرده به‌دنبال قطعنامه‌ای برای بیان «نگرانی فزاینده شورای حکام در ارتباط با همکاری ایران با آژانس» است. 
آمریکا در این نامه گفته همه اعضای شورای حکام باید از ایران بخواهند نقض‌های توافق را به عقب بازگرداند و در همکاری با آژانس، توضیح دهد که چطور ذرات اورانیوم در سایت‌های قدیمی و به ادعای واشنگتن اعلام نشده ایران یافت شده است.
رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت هنوز مشخص نیست که آیا شورای حکام با درخواست آمریکا موافقت خواهد کرد یا خیر.
پیشتر منابع خبری گزارش دادند آمریکا به‌دنبال جلب حمایت سایر کشورها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

اقدام ضدایرانی دولت بایدن
رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، کاخ سفید از دیگر کشورها می‌خواهد در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به صورت رسمی به‌دلیل تشدید فعالیت‌های هسته‌ای محکوم کنند.
در همین رابطه پایگاه اینترنتی بلومبرگ گزارش داد، دیپلمات‌های آمریکایی روز پنجشنبه سندی را توزیع کردند که لیست شکایات واشنگتن است و از ایران می‌خواهد تا با بازرسان همکاری کامل کند.
بر اساس این گزارش، در قطعنامه پیشنهادی آمریکا بر نگرانی شدید از یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید و درباره همکاری ایران نگرانی عمیق ابراز شده است.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آتی در وین درباره آخرین گزارش‌ها از اقدامات هسته‌ای ایران نشست برگزار کند.
جمهوری اسلامی ایران در حالی از روز بامداد سه‌شنبه 5 اسفندماه مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است که پیش از این اقدام به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده بود که در صورت عمل نکردن آنها به تعهداتشان، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.
این اقدام هسته‌ای ایران وفق بندهای 26 و 36 برجام و در پاسخ به کوتاهی‌های مکرر و مداوم طرف‌های اروپایی برجام در عمل به تعهدات خود انجام شده است.
مقامات ایرانی در سطوح مختلف بارها به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده‌اند که در صورت عمل نکردن به تعهداتشان، روند تعدیل تعهدات هسته‌ای ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

مخالفت کنگره با لغو تحریم‌های ایران
به گزارش تسنیم، 46 نفر از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با ارائه قطعنامه‌ای رسماً مخالفت خود را با رفع احتمالی تحریم‌های ایران از سوی دولت بایدن ابراز داشتند.
این قطعنامه با مشارکت سناتور تام کاتن نماینده ایالت آرکانزاس در سنا و مایک گالانگر نماینده ایالات ویسکانسین در مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شده و به امضای 44 نفر دیگر از اعضای کنگره آمریکا نیز رسیده است.
مقامات دولت بایدن طی هفته‌های اخیر بارها از تمایل آمریکا به بازگشت به برجام سخن گفته‌اند، اما اعلام کرده‌اند که قبل از بازگشت آمریکا به برجام، ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام بازگردد.
در مقابل، ایران تأکید کرده است که آمریکا به‌عنوان کشوری که از برجام خارج شده و اقدام به وضع تحریم‌های شدید علیه ایران کرده است، باید علاوه بر بازگشت به برجام اقدام به رفع تحریم‌های خود علیه ایران کند تا پس از آن ایران نیز اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام را از سر گیرد.

بیانیه ضدایرانی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه طی بیانیه‌ای از متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی در ایران ابراز نگرانی کرد.
جوزپ بورل در این بیانیه که از طرف اتحادیه اروپا صادر شده است، اظهار داشت: «ما عمیقاً از تصمیم ایران برای تعلیق اجرای مشروط پروتکل الحاقی و نیز بندهای مرتبط با شفافیت بیشتر تحت برجام از تاریخ 23 فوریه 2021 [5 اسفند 1399] نگرانیم».
وی افزود: «این تصمیم اگر تغییر نکند، توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای در ایران منحصراً برای مقاصد صلح‌آمیز هستند، به میزان چشمگیری محدود خواهد شد».
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تکرار نگرانی مجدد از گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران، مدعی شد که می‌توان توافق هسته‌ای را مطابق با میل دولت جدید آمریکا احیا کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وزیر امور خارجه فرانسه با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت‌وگو کرده است. پاریس می‌گوید از تصمیم ایران در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نگران است.
 
آمریکا و اروپا،
بدهی خود را تسویه کنند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی توئیتری تأکید کرد که آمریکا و اروپا به جای اینکه از ایران بخواهند تدابیر جبرانی خود ذیل بند 36 برجام را متوقف کند، باید علت اقدامات ایران را برطرف کنند.
ظریف در توئیتر نوشت: آمریکا پذیرفت که تنها پس از آنکه «این کشور برجام را ترک کرد، ایران چند گام از برجام دور شد» در حالی که پیش از آن «ایران محدودیت‌های توافق را رعایت می‌کرد.»
وی ادامه داد: آن رفتار آمریکا - که علت [تصمیم ایران] بود - هنوز تغییر نکرده است. تروئیکای اروپایی هم مقصر است؛ سه سال است که تجارتی با ایران انجام نداده است
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا/ تروییکای اروپایی باید «علت» را برطرف کنند، نه آنکه از ایران بخواهند تدابیر جبرانی بند 36 را متوقف کند.
آمریکا و تروئیکای اروپا در برجام به ایران بدهکار هستند. این دولت‌ها بجای انتشار بیانیه‌های طلبکارانه، باید بدهی خود به ایران را تسویه کنند.

گروسی: ایران پروتکل را متوقف کرده است
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن، هشدار داده است که اگر ایران و قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا نتوانند به یک توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای تهران دست پیدا کنند، جامعه جهانی با یک شرایط کاملا جدید درخصوص توسعه برنامه هسته‌ای ایران روبه‌رو خواهد شد.
وی مدعی شده است که تعلیق اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران، یک شکست مهم برای جامعه بین‌المللی بوده است.
گروسی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سامانه‌ای را ایجاد کرده است تا اطلاعات را با دوربین و سایر وسائل و تجهیزات نظارتی مستقر شده در تاسیسات هسته‌ای ایران به مدت 3 ماه جمع‌آوری کند.
وی اظهار داشت: اگر ایران و کشورهای مرتبط به یک توافقنامه سیاسی دست یابند، آژانس قادر خواهد بود تا به داده‌ها دسترسی داشته باشد. هیچ ابزار جایگزین دیگری برای جمع‌آوری چنین اطلاعاتی وجود ندارد زیرا ایران پروتکل را متوقف کرده است.

نیازی به گفت‌وگو
درباره بازگشت آمریکا به برجام نداریم

نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران «نیازی به گفت‌وگو درباره بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی و پایبندی به آن در چارچوب توافق هسته‌ای ندارد».
وی که با شبکه خبری «الجزیره» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «ما خواستار لغو تحریم‌ها ظرف سه ماه آینده هستیم که در این صورت ایران نیز بر اساس تعهداتش عمل خواهد کرد».
روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز در گزارشی تاکید کرد فرصت جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای نجات برجام اندک است.
«استفان والت» استاد امور بین‌الملل دانشکده مدیریت دولتی جان اف.کندی در دانشگاه هاروارد طی توئیتی نوشت: «اگر دولت بایدن بازگشت به برجام را با اصرار بر اینکه ایران اول گام بردارد، نابود کند حتی با وجود اینکه این آمریکا بود که در سال 2018 از این توافق خارج شد در حالی که ایران همچنان به آن کاملا متعهد بود، نشانه‌ای مبنی بر این خواهد بود که آنها آن‌گونه که ادعا می‌کنند در دیپلماسی مهارت ندارند».
پایگاه خبری اکسیوس روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که «مئیر بن شابات» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی دو هفته قبل در گفت‌وگو با «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا بر ضرورت تفکیک قائل شدن میان برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کرده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت بایدن در پرونده برجام همانند دولت‌های ترامپ و اوباما کاملا با رژیم اسرائیل هماهنگ است.


کد مطلب: 448714

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/448714/رویترز-در-صورت-اتخاذ-موضع-ضدایرانی-شورای-حکام-ایران-توافق-اخیر-آژانس-پایان-می-دهد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com