تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۴۴۸۶۸۷
۰
plusresetminus
تازه‌ترین 3 خبر ویژه امروز پنجشنبه 1399/12/7
حمایت 20 مقام سابق صهیونیست از نحوه بازگشت بایدن به برجام
بیش از 20 مقام سابق رژیم صهیونیستی، از موضع دولت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام و توسعه طلبکاری‌های غرب حمایت کردند.
بیش از بیست تن از مقامات سابق نظامی و امنیتی اسرائیل در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیلی، از بازگشت جو بایدن به برجام پشتیبانی کردند و در عین حال همانند بایدن خواستار توافق جدیدی با ایران جهت محدود کردن فعالیت‌های آن در منطقه شدند.
این نامه که توسط «ماتان ویلنای»، معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، منتشر شده از تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به برجام و مذاکره ایران پشتیبانی کرده است. از جمله امضاکنندگان این نامه عبارتند از رئیس پیشین موساد (تامیر پاردو)، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل (اوزی آراد) و فرمانده سابق پروژه ایران در ارتش اسرائیل (نیتزان آلون).
امضاکنندگان نامه گفته‌اند: «ما از اقدام آمریکا برای واداشتن ایران به رعایت توافق اتمی پشتیبانی می‌کنیم مشروط به اینکه این اقدام در عین حال حکومت ایران را مجبور سازد که کلیه تعهدات خود را در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص توسعه موشک‌ها و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً رعایت کند.»(!)
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً بار دیگر گفت کشورش آماده بازگشت به توافق اتمی است در صورتی که تهران کلیه مفاد این توافق را رعایت کند.
مقامات نظامی و اطلاعاتی پیشین اسرائیل در نامه خود خواستار توافقی طولانی‌مدت برای جبران خلأها و ضعف‌های برجام شده‌اند. آنان گفته‌اند که دولت بایدن باید به ایران صریحاً بگوید که کدام موارد نقض برجام پذیرفتنی نیستند.
امضاکنندگان این نامه از موضع فعلی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که برداشتن تحریم‌ها را منوط به پایبندی ایران به توافق هسته‌ای کرده حمایت کردند. این مقام‌های پیشین اسرائیلی هدف نخست را بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای و سپس تنظیم توافقی دیگر برای رفع نواقص برجام دانستند.
در این نامه آمده است: (توافق ثانویه) اطلاعات جدیدی را که پس از برجام جمع‌آوری شده و مشکلات جدیدی که ایران ایجاد کرده مد نظر قرار خواهد داد.

نیویورکر: به جای وقت تلف کردن بایدن به توافق برگردد
یک نشریه آمریکایی نوشت: به نفع دولت بایدن است که به جای وقت تلف کردن به توافق هسته‌ای با ایران برگردد.
هفته‌نامه نیویورکر می‌نویسد: احیای توافق برجام به‌عنوان مهم‌ترین پیمان یک ربع قرن اخیر برای محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران، برای تیم بایدن به‌شدت پیچیده است. برگرداندن سایر سیاست‌های ترامپ - با ورود مجدد به  توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیوستن دوباره به سازمان بهداشت جهانی، یا تمدید پیمان کنترل تسلیحات نیو استار با روسیه - کار ساده‌ای بود.
اما تیم بایدن مجبور است برای شروع کار با ایران در یک دیپلماسی سخت و بالقوه دردناک شرکت کند تا  بتواند دوباره این تفکر را بازیابی کند که آمریکا قادر است مسائل جهانی را به شکل ملموسی حل کند. در اصل، ایالات متحده دوباره متعهد به دیپلماسی بین‌المللی فراگیر است. با این حال در عمل، ترامپ چنان نظم جهانی را به‌هم ریخت و نهادهای آن را در گره کور انداخته که خسارت‌های تازه بعد از رفتن او قابل ارزیابی می‌باشند.
موضوع ایران در این بین بارزترین نمونه است. ترامپ مجموعه سهمگینی از اقدامات و سیاست‌ها را برای از بین بردن توافق به ‌کار انداخت و در کنار خروج از توافق، بیش از هزار نفر از شخصیت‌ها و بانک‌ها، کسب‌وکارها و شرکت‌ها، موسسات و حتی سپاه ایران را تحریم کرد. تا اینکه پس از یک سال ایران هم با کاهش تعهداتش واکنش نشان داد. ایران اکنون دوازده برابر میزان اورانیوم غنی شده مجاز در توافق، اورانیوم غنی‌شده دارد. سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای را نصب کرده است که اورانیوم را سریع‌تر غنی می‌کنند. این غنی‌سازی اورانیوم به خلوص بالاتر از 3/67 درصد مجاز در توافق یعنی 20 درصد رسیده است. و با اجرایی شدن قانون مجلس هم، ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.
دامنه پیشرفت‌های علمی ایران و تخریب‌های دیپلماتیک در دوره ترامپ، حالا خود را نشان می دهد. ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می‌گوید، پیش‌درآمدی که بایدن ارائه داده با آن چیزی که ما توقع داشتیم بسیار بی‌ارتباط بود. برداشت در تهران الان این است که این حرکت تاکتیک خرید زمان است و ایالات متحده جدی نیست.  زمان به نفع دولت بایدن نیست. ایران تا کمی دیگر تعطیلات سال جدیدش را شروع می‌کند و بعد از آن نیز به فصل مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری که قرار است در ژوئن برگزار شود، می‌رود. مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین‌المللی (گروه ضد ایرانی) می‌گوید احیا نکردن برجام و تعلل برای روی کار آمدن دولت جدید احمقانه است، مردم در دیپلماسی اهمیت دارند.

روزنامه حامی دولت در آرزوی شرایط اقتصادی سال 90!
یک روزنامه اقتصادی همسو با دولت می‌گوید دست کم 6 سال زمان لازم است تا کشور به شرایط و رشد اقتصادی سال 90 (قبل از دولت روحانی) بازگردد!
روزنامه جهان صنعت می‌نویسد: گرفتاری در تله رکود اقتصادی هم می‌تواند در اثر تحریم‌ها باشد و هم در اثر نحوه سیاستگذاری مقامات. با این وجود به نظر می‌رسد سیاستگذاری‌های داخلی وزنه سنگین‌تری در مقایسه با تحریم‌ها داشته است. برآورد می‌شود که کشور به شش سال زمان نیاز داشته باشد تا بتواند به شرایط سال 90 بازگردد.
بررسی وضعیت محصول ناخالص ملی در 5 سال گذشته مؤید بی‌توجهی سیاستگذار به حمایت از بخش واقعی اقتصاد و حیف و میل سرمایه‌ها در حوزه‌های غیر مولد و بدون ارزش افزوده برای اقتصاد بوده است.
پیش‌بینی می‌شود در صورت احیای برجام و از سرگیری فروش نفت، این موضوع تأثیر خود را به سرعت در شاخص‌های اقتصادی بگذارد و روند مثبت شدن محصول ناخالص داخلی را تسریع بخشد. اما از آنجا که چنین رشدی تنها در سایه خام‌فروشی و صادرات نفت اتفاق می‌افتد و تغییری اساسی در ساختار اقتصادی ایجاد نمی‌شود تاریخ انقضای زیادی نخواهد داشت. این روزنامه خواستار جدی گرفتن مدیریت مصرف منابع کشور برای رشد و رونق اقتصادی شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما